Ugyan tavaly lett volna teljesen aktuális (2012 júniusában jelent meg Trouble című bemutatkozó albuma), a brit Orlando Higginbottom, azaz a színpadon általában fura kosztümbe és vad fényekbe burkolózó Totally Enormous Extinct Dinosaurs fellépése idén is bőven belefért a Sziget kihagyhatatlan koncertjeibe. A house- indietronica-szintipop kevercs táncos zenéjét szomorkás énekével ötvöző 27 éves producerrel tegnapi szigetes jelenése előtt pár órával beszélgethettünk öt percet. Totálisan villám élő interjú.
- A nevünk Recorder, úgyhogy ehhez kapcsolódva mi volt az első dolog, amit felvettél?
- Gyerekkoromban én és a barátom, Ed rádióműsorosat játszottunk; felváltva egy cédét ő tett be, egyet én, közben konferáltuk és sületlenségeket hordtunk össze, az egész bolondozást pedig felvettük kazettára.
- Ennek egyenes folyománya lett a saját zenéid otthoni felvétele?
- Mindig is érdekelt, hogyan készül a zene, vonzott a technikai oldala. A bátyámnak volt egy nagyon alap setupja, egy Novation Bass Station (virtuális analóg basszusszintetizátor - a szerk.), ami midivel össze volt kötve a Cubase szerkesztőprogrammal, és én teljes ámulattal figyeltem, ahogy dolgozott vele. Ez volt nálam az alap, a legfőbb indíttatás.
- Te magad hogy veszed fel a számaidat?
- Felesben szoftverrel és hardverrel. Ha tehetném, a világ összes szintetizátorát megvenném, de annyi pénzem nincs. Általában először szintetizátorokkal feljátszom a zene vázát, a dallamot és a ritmust, plusz az éneket, aztán rászabadulok a szoftverekkel és elpepecselek vele, ameddig késznek nem gondolom.
- Mennyire vagy megrögzött zeneíró, mennyit dolgozol a fióknak?
- Az első albumom előtt 400 trekkem volt, amiből végül 14 került rá a lemezre, szóval rengeteg hulladékot gyártok. De szerintem nagyon fontos, hogy ha van egy ötleted, akkor azt csináld meg, csak hogy lásd, mire vagy képes, illetve hogy feszegesd a saját határaid. Főleg az énektémákban tudok nagyon meredek dolgokat kihozni magamból. (kuncog)
- Úgy készülnek a számaid, hogy élőben is elő tudd őket adni?
- Valahol tudat alatt igen, de nem ez a legfontosabb szempont. Az első album turnéja után rájöttem, hogy a számok hangzása és keverése olyan, hogy inkább otthoni hifin szólnak jól, mintsem nagy koncerthangrendszeren. Túl sűrűek, zsúfoltak és összevisszák a számaim ahhoz, hogy minden apró részlet kijöjjön belőle élőben, ezért a koncerteken lebutítottam őket, hogy ne legyen túl sok az információ. A zene lényege persze megmarad, csak jóval direktebb. Amúgy imádok nagy színpadokon játszani!
- Több fellépésedet láttam már online, volt közte teljesen flott és elég kaotikus is és úgy tűnt, a zene mellett a sérülékeny jelmezedre valamint az ingatag színpadelemre is figyelned kell. Nehéz így egyben tartani a produkciót?
- Úgy alakítottam ki az élőzést, hogy van egy alapfelállás: a zene nagy része laptopról, ehhez jön még egy szinti és az ének. Azért, hogy ha hektikussá válik a dolog a színpadon vagy mondjuk hiába nyomom a gombokat, ez se megy, az se indul, ilyen formában akkor is simán lemegy a koncert. Ha pedig minden klappol a cuccal és én is 100%-ig rá vagyok hangolódva a zenélésre, akkor van az, hogy elszórakozom, eljátszadozom a számokkal, loopolok, darabolok, satöbbi, amihez kedvem van.
PONT TEED SZIGETES FELLÉPÉSEK NAPJÁN JELENT MEG EGY SZÁM, AMIBEN Ő ÉNEKEL.
- Mennyire vállalsz közösséget a jelenlegi fiatal brit house-színtérrel, ahová végül is beleillesz?
- A zeném tagadhatatlanul nagyon brit, de ezen felül nem foglalkozom azzal, hogy hová sorolható. Amúgy meg persze, velük vagyok. (kuncog) A színtérből rengetegen a barátaim, a Disclosure (nemrég remixelte a duó F For You című kislemezdalát - a szerk.), de akár a Hot Chip is (a részben Joe Goddard által vitt Greco-Roman kiadónál jelent meg az első EP-je 2009-ben - a szerk.) szinte családnak számít. Összetartó társaság, mindenki járja a maga útját, de figyeljük is és támogatjuk egymást, és élvezzük, amit a másik csinál.
interjú: Forrai Krisztián
koncertfotó: Lékó Tamás
TEED legfrissebb kiadványa egy közös trekk Eats Everything brit house-producerrel:
Ez pedig a Your Love című dalának klipje tavalyról: