30 év a magyar hiphopban - a Recorder szerzőinek kedvenc magyar rap szerzeményei

2013.07.01. 19:00, rerecorder

20071204ludditak.jpg

Ha Fenyő Miklóstól indítunk – márpedig honnan máshonnan lehetne a magyar hiphop történetét –, akkor az 1983-as Lépjük a lépcsőt című break-bombától időszámítva idén pont harminc éves itthon a műfaj. Az a műfaj, amely az utóbbi években minden korábbinál szélesebb körű és nagyobb népszerűségnek örvend Magyarországon, ugyanakkor az underground is sorra termeli ki a friss produkciókat. Magyar hiphop fókusztémánk keretén belül húztunk egy idővonalat és teleaggattuk a fontos hazai momentumokkal. Bemutattuk az általunk legjobbnak, legfontosabbnak tartott magyar albumokat, szakértőket kértünk meg, hogy állítsák listába, szerintük mik volt a legfontosabb hazai hiphop-mérföldkövek és a téma lezárásaként eláruljuk kedvenc rapdalainkat is.

A Recorder szerzőinek kedvenc magyar hiphop-/rap-/breakszámai:

Biczó Andrea

Halott Pénz: Feltámad a tenger (2012)

Úgy 2008 körül a Myspace-en bukkantam rá Halott Pénzre. Aztán egy kicsit nem figyeltem oda, és a pécsi fenegyerekből Viva-kompatibilis rapper lett, és ami ritka: ez zeneileg is nagyon jót tett neki.

Csada Gergely

Bobakrome: Szarok a trendre (2004)

A legjobb magyar rapper ars poeticája.

Csordás Dániel

NKS: Isten Tuggya Mé’ (2006)

Én persze nagyon is tudom miért, ez a legsúlyosabb magyar hiphop-trekk.

Deimanik László

Dopeman: Megbaszlak (2002)

Mert Dopeman papa már 2002-ben osztotta a bársonyszékekben ülő hipokrita geciket jól. Jelenleg történetesen ugyanazok ülnek a bársonyszékekben, mint akkor, és a szám éppen olyan aktuális, mint tíz éve volt.

Dömötör Endre

Miki: Jön a break (1984)

Atyaég, ez még ma is mennyire menő! Talán azóta sem volt egyetlen zenei stílus sem itthon, amelyik annyira szinkronban lett volna a világgal, mint Fenyő break-je 1984-ben.

Elekes Roland

Ogli G: Kispesti mese (2005)

25 évig éltem Kispesten, a dalban megemlített emberek közül olyan is van, akit személyesen ismerek, így kérdés nélkül ez a magyar hiphop-szám áll hozzám a legközelebb.

Fábián Titusz

Háborgató Maszkura: A magyarok Istene (2008)

Kicsit keserű, sírva vigadós, pálinkás, harmonikás rap-magyarnóta Erdélyből. A melódia nagyon megkapó, Trianonra pedig kamion a rím! Az eredeti verzió a jobb, nem az, ami aztán felkerült az első lemezre.

Forrai Krisztián

Ludditák: Hiphopszám (2001)

A bátaszéki sziszták namecheckeltek egy számukban, de e nélkül is elkötelezett fan lennék - nagyon hiányzik a hazai hiphop-palettáról a Ludditák(-féle entellektüel női rap). "Én MC Titi már '86-ban / tag voltam az oldschool-magban" - ez meg a mai napig mindig megnevettet.


Németh Róbert

Dopeman: Indul a menet (1997)

Mint ember, nincs semmi közöm ehhez a világhoz, de szerintem ő egy tök hiteles és szellemes figura, minden megvan benne ami a hiphopban fontos.

Sugó Lilla

Ganxsta Zolee és a Kartel: Néhány jó dolog (2000)

Bárcsak meg tudnám magyarázni.

Szabó Benedek

MC Papa és a Handa Banda: no lIMIt (1999)

A magyar hiphop történetének egyik legviccesebb és egyben legszomorúbb pillanata.

Velkei Zoltán

Ganxsta Zolee és a Kartel: Keleti oldal - nyugati oldal (1997)

Számtalan esti kocsikázás háttérzenéje tinédzserkorom óta, még mindig nagyon szeretem hallgatni.

https://recorder.blog.hu/2013/07/01/30_ev_a_magyar_hiphopban_a_recorder_szerzoinek_kedvenc_magyar_rap_szerzemenyei
30 év a magyar hiphopban - a Recorder szerzőinek kedvenc magyar rap szerzeményei
süti beállítások módosítása