Moby-soundtracktől Sofa Surfers live actig - zenei csemegék az ELTE TáTK doku fesztiválján

2013.03.18. 15:08, Frontrecorder

onlytheyoung.jpg

Ha érteni akarod a világot - ötödik alkalommal rendezi meg ezen a néven nemzetközi dokumentumfilm fesztiválját az ELTE Társadalomtudományi Kara. A március 20. és 24. között a budapesti Toldi és Kino mozikban futó programban rangos fesztiválokon döntős vagy díjazott, a társadalmi problémákhoz, drámai sorsokhoz bevállalós eszközökkel, friss látásmóddal, és gyakran nagy költségvetéssel nyúló filmek szerepelnek, köztük nem egy zenei vonatkozású alkotás is. A vetítésekhez minden este izgalmas koncertek társulnak: többek között fellép a brit Cowbell és Face + Heel, a dán Slowolf, a hazai Volkova Sisters, a fesztivált pedig az osztrák Sofa Surfers élő filmremixelése zárja.

oliviapedroli.jpgA fesztivált szerdán nyitó - és szombat délután ismét megtekinthető - Winter Nomads-ot 2012 legjobb svájci filmjének választották. A “pásztor road movie”-ban Carol és Pascal, a két juhász 800 birkát és két szamarat terel 600 kilométeren át a svájci zimankóban. Sok kaland, számos titok, kevés beszéd.
Ehhez a sztorihoz Olivia Pedroli (balra a képen), a svájciak Alanis Morissette-je készített folkos, édes-borongós soundtracket (amely meghallgatható itt). A nálunk kevéssé ismert énekesnő The Den című második, a klasszikus, folk és experimentális zenék között egyensúlyozó albumát egyébként a korábban Björkkel is dolgozó izlandi Valgeir Sigurðsson producelte. 

Ehhez hasonló a felállás a Little World című spanyol film esetében, csak a dalszerző-énekes déli és férfi. Az alig 20 éves L'Albert Casals-t a leukémia gyerekkorában tolókocsiba kényszeríti, de ő életvidám marad és tervbe veszi, hogy beutazza a világot. A nagyszüleitől kapott 26 euróval, csomagok nélkül a csajával nekivágnak, hogy a Föld épp ellentétes oldalára, egy új-zélandi szigetre jussanak el. A legalább tíz spanyol film zenéjét jegyző, szólóban és zenekarostul is több tucat lemezen résztvevő trubadúr, Pau Vallvé cseppet sem cukros zenét képzelt a minden bája ellenére sem mázas sztori alá, és ez telitalálat is volt részéről. A film trailere.

Tchoupitoulas.jpgAkiknek igazán fontos, hogy milyen zene szól a képek alatt, azoknak a Ross testvérek az emberei. A Ross Bros 45365 című, saját szülővárosukról, az ohiói Sydney-ről (mely értelmezésükben kb. a világmindenség segglyuka) szóló filmmel tarolták le először az SXSW fesztivál közönségét. Az itt vetítendő Tchoupitoulas-ban három New Orleans-i utcagyereket követnek a város utcáin, klubjaiban, sztriptíz bárjaiban (a cím a város egyik központi utcáját jelöli, ahol a bárok egymást érik és mindig szól a zene). Ross-ék egy New Orleans-i késő esti mese esetében nem bízták a véletlenre a zenét, ám a kiszemelt dalok jogtisztítása kissé drágának bizonyult, így a Kickstarteren kalapozták össze a hiányzó 38 000 dollárt. Megérte, mert igazi kavalkádot kerekítettek helyi rezesbandákkal, Tina Turner, Donald Byrd, Yusef Lateef vagy Art Blakey felvételeivel és egy halomnyi funkkal, élen a Meters-szel. A film trailere.

Ritka, hogy egy doku bekerül a bulvármédiába, pláne, hogy a zenéjével. Márpedig a Chasing Ice az egyébként über-látványos és megrázóan drámai “klímaváltozás mozi” esetében ez történt, hiszen a Scarlett Johansson és Joshua Bell énekelte betétdal Oscar-jelölt volt, míg Adele ki nem ütötte a Skyfall-lal. Mindenesetre, a film ezzel is történelmet írt, azon túl, hogy itt rögzítették először egy Manhattan méretű jéghegy összeomlását. A film trailere.

A 2012 májusában elhunyt Beastie Boys tag, Adam Yauch filmes cége gyártotta az Only The Young című lendületes, kertvárosi deszkás mozit. A tavalyi fesztiválon hasonló témában bemutatott Dragonslayer-rel ellentétben itt most nem a karcosságé, inkább az intimitásé, az amerikai kamaszok érzékenyebb oldaláé a főszerep. Ennek megfelelően a zene sem csak a skate-punk, bár a srácok előszeretettel feszítenek Misfits-pólóban. Ehhez képest kapunk egy adag elfelejtett funkot a Numero Group lemeztúróinak szellemében és némi indie-t, pl. a kanadai Nick Diamonds-tól, megspékelve egy-két kakukktojással, mint a MarshweedA film trailere.

Ahogy az Oscar-jelölt Waste Land esetében, úgy a Sundance zsúrijének nagydíját elnyerő filmjében sem bízta a zenét a véletlenre Lucy Walker. A kanadai filmes The Tsunami and The Cherry Blossom című 35 perces dokujában az épp két éve szökőár sújtotta Japánba látogatott el, hogy a kamerájával felvegye, amint a sokkot kapott ország magához tér, és készül a cseresznye-virágzás ünnepére. A gyomortájon erős bizsergést okozó film zenéjét, csakúgy, mint a brazil szeméttelepen játszódó előző alkotásét, a korábban New York-i dj-ként is mozgolódó . Walker házi szerzője, Moby adja.  A film trailere.

Kuichisan.jpgJapánnál, maradva, ha valaki szívesen kattanna rá egy Okinawán forgatott, költői fekete-fehér képekkel operáló kísérleti filmre, kísérleti elektronikára, absztrakt ütemekre épülő zenei aláfestéssel (mint a Fred Frith-tel is dolgozó Kato Hideki vagy JC Morrison) az üljön be a japán-amerikai Kuichisanra, már csak azért is, mert ez a film a nemzetközi fesztiválmezőnyben is kuriózumnak számít. Aki pedig inkább Feadz-féle francia elektróra és hiphopra ismerkedne meg Sabrina, a nappal ápolonő tanonc, éjszaka pedig megélhetési sztripper történetével, annak az Adulthoodot ajánljuk.

A fesztiválról nem hiányozhat a New York-i AIDS-aktivisták nyolcvanas évek végi politikai küzdelmét korabeli archívokkal, megrázó pontossággal és testközelből bemutató, epikus How To Survive A Plague, amely épp hogy csak lecsúszott idén az Oscarról. Az amerikai narratív filmes hagyományokat követő, zsurnaliszta szemléletű film egy-egy pontján jól elhelyezett Luis Prima vagy Sharon Jones And The Dap Kings számok zökkentenek ki a sztoriból, míg a Kronos Quartettel súlyosbított kísérőzenét a korábban az Antibalas-ban zenélő mulitiinstrumentalista Stuart Bogie szerezte, aki a Yeah Yeah Yeahs-től a TV On The Radio-n át számos újító szemléletű csapatban megfordult, jelenleg pedig az Iron and Wine-nal turnézik Amerika szerte.

 A filmes programot március 24-én az osztrák Timo Novotny - a fesztiválon egyébként önállóan is vetített - Trains Of Thoughts című filmjének speciális vetítése zárja: a rendező a bécsi dub-triphop-elektronika zenekar, az itthon is népszerű Sofa Surfers tagjaival élőben remixeli saját alkotását.

A zenei vonatkozású filmek mellett a Ha érteni akarod a világot szervezői idén is különleges, a vetítések után kezdődő zenés kísérőprogram-sort állítottak össze. A Toldi Klubban fellép a magyar Amoeba, a Summer Schatzies, Varga Livius (Quimby) és Dorogi Péter (Intim Torna Illegál) projektje, a Menhely, illetve a Volkova Sisters, továbbá a brit Cowbell és Face + Heel, a dán Slowolf és Beastie Respond, illetve a nyitóelőadást követően a hazai slammerek krémje ad elő improvizatív spoken word/slam poetry műsort, míg a Kino Cafe-ban (volt Kino Mozi) többek között Ágoston Béla és Barabás Lőrinc koncertezik.A dokumentumfilm fesztivál zenés programjainak részletes leírása itt olvasható.

https://recorder.blog.hu/2013/03/18/mobytol_a_sofa_surfersig_zenei_csemegek_az_elte_ttk_doku_fesztivaljan
Moby-soundtracktől Sofa Surfers live actig - zenei csemegék az ELTE TáTK doku fesztiválján

A bejegyzés trackback címe:

https://recorder.blog.hu/api/trackback/id/tr565140799

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása