Hivatalosan is slágerlista-alakító tényező lett a YouTube az USA-ban

2013.02.21. 20:42, Frontrecorder

Baauer.jpg

Mostantól a YouTube-megtekintések száma is befolyásolja a Billboard 100-as kislemezlistáját, ugyanis a videómegosztó USA-beli stream-adatait immár beleszámítják a dalok összforgalmába, amely alapján a helyezésüket megállapítják. A kibővített számítási rendszer első nyertese Baauer Harlem Shake-je, amely egyből a lista első helyére ugrott - és ez még úgy is szinte példátlan teljesítmény, hogy a számot egész Amerika ismeri a hozzá kapcsolódó táncvideó-őrületnek köszönhetően. 

"A Billboard összes listája, de különösen a Hot 100 mindig is a bevett zenefogyasztási módok alapján rangsorolta az ország legnépszerűbb dalait. A YouTube hatása ma a zenére és popkultúrára elvitathatatlan, az onnan származó interaktív adatok hozzáadása a Hot 100 listaszámítási formulájához így természetes kiegészítése az eddigi adatforrásoknak, amely révén a Billboard még pontosabb mércéjévé vált a dalok népszerűségének” - nyilatkozta a lépés kapcsán Silvio Pietroluongo, a Billboard slágerlista-igazgatója.

A hivatalos - előadói, kiadói, illetve VEVO - YouTube-csatornák plusz a felhasználók által generált, de hivatalosan jóváhagyott audio-tartalmat magában foglaló videók online megtekintési adatait a Billboardnak a Nielsen SoundScan, az észak-amerikai zeneipar forgalmának hivatalos mérőrendszere szolgáltatja. Tőlük kapják az összes többi, a slágerlisták összeállításánál felhasznált adatot is, úgy mint a fizikai eladások száma, a földi sugárzású rádiós játszás, továbbá a számos szolgáltatótól (pl. Spotify, Muve, Slacker, Rhapsody, Rdio, Xbox Music) begyűjtött on-demand, illetve webrádiós streaming-mutatók.

A YOUTUBE-HÍRNÉVNEK NEM MINDENKI ÖRÜL - PÉLDÁUL A TECHNO VIKING SEM.

A YouTube-adatokat egyébként nemcsak a Billboard 100-as kislemezlistájánál veszik ezentúl figyelembe, hanem az összes ugyanerre a formulára épülő zsáner-rangsornál, valamint a Streaming Songs-listánál. "A siker mutatói folyamatosan változnak (…). Amikor a Billboard slágerlistái elindultak hetven évvel ezelőtt, a slágert az határozta meg, hogy hány példány fogyott a kislemezből és mennyit játszották a rádióban. Ezek ugyan még ma is releváns kritériumok, elég csak megnézni a Gotye, PSY vagy Baauer példáját, hogy lássuk, milyen hatalmas népszerűségre tehet szert egy dal a YouTube-on egyedül” - fejtette ki a Billboard szerkesztőségének igazgatója.

A HARLEM SHAKE-HULLÁMRA AZEALIA BANKS IS FELÜLT, BÁR NAGYOT IS ZUHANT VELE.

billboardbaauer.jpg

És ha már szóba került, nézzük is meg Baauer példáját. A 23 éves New York-i tánczenei producer eredetileg még tavaly tette ingyen elérhetővé (majd később, hivatalosan a Diplo Mad Decent kiadója alá tartozó Jeffree’s netlabel jelentette meg jobb mp3-minőségben) a Harlem Shake című trap-számot, amelynek mind a mai napig nincs klipje, hivatalos formában a YouTube-on is csak a zene van fenn egy borítógrafikával. Ez a videó úgy 1,3 millió megtekintést generált, egészen addig, míg pár hete be nem indult a szám egy részletére épülő táncos videók vírusláncolata, amely mostanra globális őrületté duzzadt; a YouTube saját zeneazonosító rendszerének adatai szerint csak február 7. és 14. között 4000 Harlem Shake-videót töltöttek fel a szájtra, amelyek több mint 30 millió megtekintést generáltak (a szám YouTube videója közben felszökött 4,8 millió view-ra).

Mindennek eredményeként - a Nielsen adatai szerint - a dalt a múlt hétig 262 ezren töltötték le pénzért, amely önmagában elég lett volna ahhoz, hogy az első 15-be bekerüljön a Billboard Hot 100-on, a 103 milliós YouTube-os nézettségének köszönhetően viszont azonnal az élre ugrott - ezzel a Billboard-kislemezlista történetében Baauer az első, aki úgy tudhat magáénak no. 1 dalt, hogy korábban egyáltalán nem is szerepelt a listán.

https://recorder.blog.hu/2013/02/21/hivatalosan_is_slagerlista-alakito_tenyezo_lett_a_youtube_az_usa-ban
Hivatalosan is slágerlista-alakító tényező lett a YouTube az USA-ban
süti beállítások módosítása