„A nőiség dominálna, de belerondít a férfi” – Péterfy Bori (interjú)

2012.11.30. 14:36, rerecorder

péterfy bori nyitó.jpg

Ma jelent meg cd-n és digitálisan Péterfy Borinak a Péterfy Bori & Love Band élén kiadott harmadik ’rendes’ nagylemeze, az először a Recorderen kritizált Fehér éjszakák, mely hamarosan vinylen is megvásárolható lesz! A december 15-ei budapesti albumbemutató koncertre készülő énekesnővel az új lemez témáiról, a zenekar munkamódszeréről, és persze arról is beszélgettünk, hogy milyen érzés anyaként a színpadon állni (az interjúszöveg végén pedig az új lemez is végighallgatható).

- Pont egy évvel ezelőtt, a Recorder magazinban mutattad meg a nyilvánosságnak az akkor négy hónapos kisfiadat, Domát. Az azóta készült interjúkban arról beszéltél, hogy alig várod/alig vártad, hogy visszatérhess a színpadra. Mennyire változtatott meg a kisfiad születése?

péterfy bori 3.jpg- Ebből a szempontból semennyire sem. Alapvetően ugyebár nagyon megváltoztat egy nőt a terhesség, van egy kémiai folyamat, aminek semmihez semmi köze, vegykonyha. Átmegy az emberen. És akkor egyszercsak kapok egy kisgyereket. És ez hatalmas szeretettobzódás, nagyon magas energiaszinten tart folyamatosan. Muszáj is, hogy így legyen, hiszen folyamatosan vesz is el energiákat. Azt is bele lehet gondolni az új lemez címébe, a Fehér éjszakákba, hogy mennyire sok órát töltöttem ébren éjszakánként. Nagyon megrövidült az alvásra fordíthatók órák száma. Szóval kell is, hogy adjon energiákat, de meg is kapom ezeket. Ha a kisfiamra gondolok, a világot elhúznám, olyan erőt ad. Talán inkább azt mondanám, hogy annyiban változtatott meg, hogy furcsa módon még több energiám lett. Ráadásul most még jobban élvezem a koncertezést. Régen pörögtem a színházban, próba, zenekari próba, másik előadás, egyik pörgésből a másikba. Most pelenkázok, felmosok, takarítok, háztartást vezetek, kimosom a cumisüveget, ebből a „boldog rabszolgaságból” olyan jó érzés átcsöppenni a koncertek hangulatába. Ha lehet ilyet mondani, akkor még jobban élvezem a koncerteket, mint korábban.

- Szoktak arról beszélni az énekesnők, hogy szülés után megváltozik a hangjuk, te tapasztaltad ezt?

- Amikor terhes voltam, akkor éreztem, hogy megváltozott a hangom, nagyon jó érzés volt. De valamit biztosan változtatott a hangomban a szülés is. Ha mást nem, azt biztosan, hogy érettebb lettem.

A CSAK EGY UGRÁS CÍMŰ BORI-DAL KLIPJE, MELY EGY KARITATÍV PROGRAMHOZ KÉSZÜLT.

- A 2009-es második Péterfy Bori & Love Band-lemez után gyorsan jött a folytatás, a 2B, amit afféle fél lemezként aposztrofáltatok, lemaradt dalokból, remixekből, viszont nagyrészt teljesen új számok szerepeltek rajta.

- Tudtuk, hogy nem egy nagy közönségsikert arató lemez lesz, de akkor Ambrusban (Tövisházi Ambrus, a formáció zenefelelőse – a szerk.) zeneileg egy olyan időszak zajlott, hogy sok lassú, szomorú dalt hozott, én pedig erre mindig nagyon nyitott vagyok. Egyébként most is maradt sok dal, ami nem került fel a lemezre, úgyhogy most is felmerült, hogy csináljunk valami hasonlót (nevet). De lehet nem fogunk. Vagy öregkorunkra tartogatjuk az ilyeneket és az összes fel nem használt lassú dalunkból adunk ki albumokat, esetleg egyetlen negyven órás lemezt.

- Mindenesetre a 2B új kreatív színeket mutatott meg belőletek, aztán jött a terhességed. Ez a kreatív folyamat megszakadt akkor, vagy pedig folyamatos volt a dalszerzés?

péterfy 2b.jpg- Elkezdtük a dalszerzést már régen, sőt mondhatjuk, hogy folyamatos volt, mert van az új lemezen olyan szöveg, amit még terhesen írtam. Sok számnak megvolt a váza még a szülésem előtt, de aztán persze jött egy kis leállás, tavasszal a próbákra fektettük a hangsúlyt, úgyhogy a nyáron tértünk vissza a dalszerzéshez, és a korábbi vázlatok teljes megvalósításához. Volt pár szám, amivel többet kínlódtunk, még az is felmerült, hogy elcsúsztatjuk a lemezt februárra, de végül minden összeállt.

- Mi a munkamódszeretek, hogyan készülnek a dalok?

- Az szokott lenni a leghatásosabb módszer, hogy az Ambrus hozza a zenei alapokat. Dalvázlatokat, dallamokat dúdol fel, általában félperces, egyperces dolgokat. Ezekre kezdünk el szövegeket írni. Amiket úgy érzünk, hogy értékes kezdemények, és Ambrust is megfogja valamelyikünk szövege, akkor azokat kezdjük el rendesen dallá gyúrni. Ambrus egyébként általában már eleve olyan címmel küldi el az első dalvázlatait, amik nagyon inspirálóak, amikből simán ki lehet indulni. Például az új lemezről a Fehérre festem az arcom című számot konkrétan ezzel a szöveggel küldte el, vagy a Futás is az ő címe volt, én ebből a szóból kezdtem el megírni hozzá a szöveget. Működik köztünk egy nagyon erős inspiráció, amit adunk-veszünk. Küldök neki egy szövegrészletet vagy refrént, és az meg őt kezdi el nagyon izgatni.

EZT GONDOLJUK AZ ÚJ LEMEZRŐL.

- Kezdetektől így dolgoztok?

- Igen, más módszer nem igen szokott működni. Például az, hogy én megírok egy teljes dalszöveget zene nélkül, bár voltak erre is kísérletek, de abból nem lesz dal.

- Említetted, hogy írtál dalszövegeket a terhességed alatt, azok változatlanul kerültek fel a lemezre?

- Igen, a Szívem gyorsabban ver és a Happy End, mindkettő kész volt, csak a zene alakulásához kellett igazítani rajtuk egy picit. Illetve a Szívem gyorsabban verhez nem volt refrén az utolsó pillanatig. A Művészetek Palotájában az öltözőben énekeltem fel, az akusztikus koncertünk előtt fél órával (nevet). Egyszerűen nem volt máskor idő rá. Addig gyúrtuk, amíg nem lett kész, éreztük, hogy még hiányzik hozzá egy erős refrén, és már csak ott tudtuk felvenni.

péterfy bori 2.jpg- Az előző lemez idején meghirdettetek egy szövegírói pályázatot, aminek eredményeként Hujber Szabolcs egészen sok szám szövegét szállította. Most mi volt a helyzet ezen a téren, a te dalszövegeid mellett ki írt még a lemezre?

- Hujber Szabolcsnak most is több szövege szerepel, és bekerült a körbe egy új szövegíró is, aki nagyon érdekesen színesítette a képet, a lemezcím is az ő ötlete. Ő Hajós-Dévényi Kristóf, az Unbending Trees és az Empty Music énekese, akivel az Ambrus dolgozott már együtt The Gomb néven, angol nyelvű számokkal. A Kristófra is most jött rá, hogy magyarul is írna. Nagyon érdekes szövegeket hozott, és gyorsan rákapcsolódott a világunkra. A Fehér festem az arcom volt az egyik, a másik az Őrült ékszer, amit közösen fejeztünk be és a harmadik a lemezzáró Szélesvásznú című dalhoz a szöveg. A Játék refrénjét pedig Tariska Szabolcs írta, a verzét meg Lovasi Andrással közösen én. Úgy is fel lehet fogni, mint egy versenyt, de persze nem tekintjük annak. Mindannyian rárepülünk a dalvázlatokra, mindenki ír rájuk szöveget és a végén Ambrussal döntünk, és akár alakítunk is sokat a „beérkező pályamunkákon.” Ebben az is benne van, hogyha én is írok egy szöveget egy dalra, és az nem lesz olyan erős, mint valaki másé, akkor kihullok azon a rostán. Eléggé szabadon és lazán működik és ezt a szövegírók is elfogadják, vagyis kénytelenek elfogadni.

- Erre a lemezre összességében több szöveget írtál? Többet megmutatsz magadból ezáltal?

- Nyilván az összes lemezt a magaménak érzem. Amikor más írja a szövegeket, akkor is én határozom meg, hogy milyenek legyenek, belőlem indulnak ki a szövegek. Múzsának, vagy inspirációt adó személynek lenni szerintem ugyanolyan fontos és felelősségteljes feladat, mintha én írnám az összes szöveget. Boldog lennék, ha egyszer meg tudnám írni egy album összes számának a szövegét, de nem biztos, hogy ez feltétlenül jó lenne, mert az én világom nagyon egynemű, és annál sokkal jobban szeretem a változatosságot. Nagyon izgalmas játék, hogy egy fiú szerzőnek mi jut eszébe róla, mire inspirálom.

- Az új lemezen bátran kísérleteztek a Péterfy Bori-világon belül. Minden dalban számtalan ötlet tűnik elő, innovatívan tágítjátok az eddig megszokott zeneiséget.

- Erről nyilván Ambrust tudna többet mondani. Elképesztően sokat dolgozott a lemezzel. Nagyon boldog vagyok attól, hogy látom azt, hogy neki mennyire fontos az, hogy innovatív legyen. Azt látom az Ambruson és a zenekaron is, mert ebben a lemezben nagyon benne van a zenekar is, hogy fontos számukra, hogy mindig fejlődjenek, használják az inspirációt, amit más zenék hallgatásából nyernek. Nekem is fontos, hogy menjünk előre, legyünk bátrak, és a végeredmény lehet kicsit meglepő az egyszerű slágerekhez szokott fülnek, de hiszem, hogy jól működőek a dalok.

NÉZZENEK ODA! MELYIK KORSZAKOS ZENEKARNAK A RAJONGÓJA PÉTERFY BORI?

- Vannak olyan zenék, új lemezek, új előadók, akik mostanában tetszettek meg neked és azt mondtad, hogy építsük be ezt vagy azt azokból?

- Szokták kérdezni, hogy mi a sikerünk titka? Már amennyire lehet sikerről beszélni. Az biztos, hogy nem utánozok senkit, nem szeretnénk senkire hasonlítani, szóval ilyen megközelítésből direkt nem hallgatok inspirációként zenéket. Ha tetszik egy énekes, vagy énekesnő, az a hatás máshol épül be.

- Mondtad az előbb, hogy a Fehér éjszakák lemezcím részben azért is találó, mert keveset aludtál mostanában, mi van még a címben?

p+ęterfy bori.jpg- Amikor megszületett a Fehérre festem az arcom című szám, akkor jött az ötlet, hogy ez a mostani album legyen fehér lemez. Az előző úgyis sötét volt, még a borítója is az volt. De az, hogy Fehér lemez, az eléggé félreérhető ezekben a szélsőséges politikai időkben. Na, a lényeg, hogy legyen benne az, hogy fehér, és akkor jött a Kristóf ezzel az ötlettel, ami nem is tudom, hogyan nem jutott eszembe, hiszen a Fehér éjszakák című korai Dosztojevszkij kisregény kamaszkorom egyik kedvence. Aztán még sokszor volt szerencsém fehér éjszakákat megélni Norvégiában és Finnországban és az valami döbbenetes élmény. Imádom. Az első napokban megbolondul az ember, nem tudtunk aludni, mert felfoghatatlan volt, hogy süt a nap éjjel. Hajnalig buliztunk, mentem haza teljesen egyedül, és nem féltem, mert amúgy nagyon nem bírom a sötétben mászkálást, de itt világos volt mindig. Aztán még azért is illik a lemezhez, mert fehér éjszakán sokszor látni olyant, hogy egyszerre van fent a nap és a hold és ez a lemez, azt hiszem a férfi-nő kapcsolatok legmélyebb rétegeibe jut el. A menyasszonyi fátylas borító sem véletlen. A Fehér éjszakákban ez is benne van, hogy mind a két erő egyszerre van jelen. Fent a hold, a nőiség dominálna, de belerondít a férfi, hogy most is itt vagyok és leurallak. Maguk a számok is olyan éjszakák történetei, amiken sokkoló hatású dolgok történnek. Szakítások, gyilkosságok, mint amikor a fehér fény mindent kiéget.

- A Fehérre festem az arcom című nyitószám részben elvágyódást is sugároz, de benne van a vadászat témája is.

- Úgy van benne a vadászat, hogy célpontként kezeljük magunkat, kifestem magam és az áldozatként kimegyek az éjszakába. Céltáblaként. Vagy irodalmi párhuzammal, amikor Margarita kimegy a sárga virággal, hogy vegye már észre őt valaki, mert mindjárt megbolondul (Margarita A Mester és Margaritából, Bulgakov regényéből – a szerk.). Nekem inkább ez van ebben a dalban. Egy utolsó esély, ha most nem talál meg az, akit keresek, akkor meg fogok halni.

péterfy bori 4.jpg- Játék az egyértelműen girl-power dal.

- Igen (nevet). Ennyi a lényeg. Azzal az instrukcióval adtam ki a Tariska Szabinak, hogy legyen benne, hogy itt vagyunk, mi lányok, és hogy jövünk, erő van bennünk. Nagyon bennem volt ez. Sokszor kinézek itthon az ablakon, van szemben egy iskola és látom, hogy sokkal több a csaj, mint a fiú. Közben nem mindig használják ki, hogy ebben a korban mennyi energia van bennük, hanem a négy fal között szomorkodnak. Néha ledobnék közéjük egy bombát, hogy gyerünk már, bármire képeseket vagytok!

- Happy End és a Szívem gyorsabban ver egymás után mindkettő a te szövegeddel készült dal, a szenvedélyes szerelemről és szerelem szélsőségeiről.

- Színpadon színészként tudom, hogy milyen az ihletett állapot, amikor transzban van az ember és nincs magánál, de írás közben ezt még nem éltem át. Sokáig féltem is az írástól, még ha ez ugye nálunk erős családi szál is. A Happy End volt az első ilyen élményem, hogy milyen az, amikor megszáll az ihlet és te csak vezeted a ceruzát. Én írtam, de nem én írtam. Nagyon nagy élmény volt.

AZ EGYKORI AMORF ÖRDÖGÖK FÉRFIJAI AMORF LOVAGOK NÉVEN ADTAK KI GYERMEKLEMEZT.

- A családodban messzire visszanyúló írói hajlam blokkolt? Féltél elkezdeni írni?

- Igen, nem volt hozzá önbizalmam. Gondoltam kettőnk közül a bátyám örökölte az írói vénát, legyintettem, hogy mindegy.

- A Szívem gyorsabban verről már mondtad, hogy az utolsó pillanatban vettétek fel a refrént.

- Nekem ez egy nagyon fontos dal, mert arról a pillanatról szól, amikor megláttam a férjemet. Nem evilági pillanat volt.

péterfy bori 5.jpg- A Részegészben nagyon hatásos a tapsos ritmus.

- Az a szám úgy tökéletes, ahogy van. A Hujber Szabolcs nagyon eltalálta a szövegét, kerek egész, nem is mondok róla többet. Na jó, még annyit, hogy az Időfutár című rádiójátékban is szerepel egy verziója, mindenki szerette ott és úgy éreztük, hogy tovább kell bontanunk.

- A Válj köddé a szerelem egy másik oldalát mutatja be, a szakításé a főszerep.

- Az a szám a semmiből jött, Hujber Szabi küldött egy szöveget, hogy a Téged nem után lehetne egy Téged sem-szám, és elküldött egy szöveget. Pont az Ambrus stúdiójában voltam, amikor megkaptuk és ott helyben ketten kitaláltuk a számot 20 perc alatt, rögtön fel is énekeltem egy rossz mikrofonnal. Azt mondtuk, hogy ez így jó, nem fogunk hozzányúlni.

- A Csodaidőt, ami videóval már nyár óta ismert slágeretek, átdolgoztátok a lemezre.

- Eredeti formájában az lelógott a lemezről. De ebben az új verzióban virágzott ki igazán. Persze van, aki szerint az eredetit fogják hiányolni, de szerintünk meg ez a verzió nagyon megszerethető.

- A Futás a címe és pár taktus alapján – mintha valami 1995-ös Omni Trio-t hallanánk – egyértelműen belőhető hangulatú dal.

- Ez volt az egyik legkorábbi szám, majdnem mindannyian írtuk rá szöveget. Én az enyémet, ami végülis a dalhoz került akkor írtam, amikor a Bándy Katát megölték. Sok ilyen sötét hír volt akkoriban, Máltán eltűnt egy magyar lány, és ekkor írtam ezt a sötét hangulatú szöveget. Erre egyébként egy Amszterdamban élő magyar bábos lány készít animációt, aki amellett, hogy kint bábozik, az emberkereskedelemmel kikerült lányokon próbál segíteni. Úgyhogy lesz a klipben egy Bori-baba, aki a vöröslámpás negyedben kóvályog és a végén megölik. Kérdezte, hogy nem baj-e ha meghalok a klipben? Én nagyon szeretem, ha színpadon is áldozat-szerepet kell játszanom. Minél többször öljenek meg a színpadon, talán akkor az életben nem fognak.

péterfy bori 6.jpg- Az Őrült ékszer pedig pont a színpadról szól.

- Ezt így is írta az Kristóf, hogy ez jutott eszébe a színházi visszatérésemről. Végül mégis a színpadon a legjobb, de minden alkalommal meghal az ember, mielőtt fel kell menni.

- A Fehér éjszakákról beszéltünk a lemezcím kapcsán is, a Szélesvásznú című zárószám viszont szép képekkel élő összetett szerelmi történet. Ez a lemez koronája?

- Nagyon szépeket talált ki rá a Kristóf a vászon két szélén eltávolodó szerelmespárral, hogy már nem férünk el rá mind a ketten. Már énekeltem fel a dalt, amikor ott volt Kristóf is a stúdióban és kérdeztem tőle, hogy de miért nem az van, hogy nem férünk el mind a hárman és mind a négyen és így tovább? És ott egyszercsak összeállt a lemez mondanivalója. Hogy mi is a probléma, vagy legalábbis az egyik fő probléma a szerelemben. Hogy csak növeljük a számot a vásznon, vagy az ágyban, hogy hárman éljenek, vagy négyen éljenek együtt, és hogy ezt még senkinek nem sikerült jól csinálnia. Jó pillanat volt, mert azt éreztük, hogy ez felteszi a koronát a lemezre. Pontosan megfogalmazza az anyag mondanivalóját, egy nagyon szép utolsó szám lett.

HAJÓS-DÉVÉNYI KRISTÓFFAL AZ EMPTY MUSIC KAPCSÁN KÉSZÍTETTÜNK INTERJÚT.

- A színházba kicsit korábban tértél vissza, mint koncertszínpadokra, már januárban játszottál. Ott sem éreztél törést?

- A színházba olyan volt visszamenni, amikor elkezdtük a Három nővért próbálni, mintha egyetlen perc sem telt volna el. Ezer féle idő van. Ami a színházban ketyeg, az inkább áll. A színházban töltött idő külön fut. Ha egy évig nem játszod az adott darabot, akkor is onnan folytatod, ahol legutóbb abbahagytad. Volt egy olyan szerepem, amit tíz évig nem játszottam és a búcsúelőadásra elhívtak. És nem telt el az a tíz év, ott voltunk és annak a saját ideje működött. Egyáltalán nincs berozsdásodás.

ÍME, PÉTERFY BORI KISFILMES SZEREPEI EGYBEGYŰJTVE MEGTEKINTHETŐ AZ ÖSSZES.

interjú: Dömötör Endre
fotók: Merényi Dávid


a Péterfy Bori & Love Band Bandcamp-oldalán és a lenti lejátszón pedig a teljes lemez végighallgatható:

https://recorder.blog.hu/2012/11/30/_a_noiseg_dominalna_de_belerondit_a_ferfi_peterfy_bori_interju
„A nőiség dominálna, de belerondít a férfi” – Péterfy Bori (interjú)

A bejegyzés trackback címe:

https://recorder.blog.hu/api/trackback/id/tr394927793

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.