tnght.jpg

2012 az elektronikus tánczenében egyértelműen a trap éve, épp ideje, hogy ezt itt a Recorderen is rögzítsük - egyúttal sorra vegyük e friss irányzat fejlődésének legfontosabb pillanatait, előadóit és számait.

Ami 2011-ben a moombahton volt, az 2012-ben a trap: az év elektronikus tánczenei varázsszava. Ám míg a reggaeton és az electro-house belassított keveréke egy tényleg új, és mindössze három éve létező találmány, addig a trap genezise jóval messzebbre vezet vissza az időben. Ugyanakkor a hosszú lappangási időt elképesztő erejű kitörés követte: a trap idén gyakorlatilag néhány hónapon belül elárasztotta az internetet és a partikat - és meg sem állt Skrillex zenetáráig.

Íme, a trap Skrillex módra:

Tulajdonképpen kézenfekvő ez a villámgyors felfutás, hiszen az eleve mindent gyorsan kipörgető tánczenében a dubstep tarolása óta nem történt semmi, a trap pedig hasonlít a dubstepre, de közben valami más is, tehát miközben betölti az aktuális új dolog szerepét, van kapcsolódási pont a régihez. Leegyszerűsítve, a trap a hiphop, a dubstep és az electro-house maximális hatásfokú elegye: a hiphopból jön a lassú (bár itt inkább lomha) tempó, a kattogó pergődobok és tapsok, a rap-hangminták és a repetitív struktúra, a dubstep sémáját követik a felhúzások és a dropok, plusz hasonlóan masszív a hangzás, az electro-house-ból pedig a harsány szintihangokat veszi át. Szóval, valójában a trapben csak annyi a pláne, ahogyan a meglévő és bevált alkotóelemekkel sáfárkodik - keveset használ, de mindenből a legütősebbet (a trap egyik fő ismérve, hogy minden ütem falrepesztő nagyot dobban), a bombasztikus végeredmény érdekében.

Ilyen egy igazán bombasztikus trap szám:

Egyébként már maga a műfaj elnevezése sem új, hanem eredendően az amerikai southern rap egyik vonulatát jelöli; olyan számokat, amiket a drogdílerek hallgathatnak, miközben várják a kuncsaftokat a rejtekhelyükön, azaz a trap house-ban. A kábítószer-kereskedők drog-szex-pénz háromszögben zajló életét ecsetelő szövegek mellett a zene is gyakran a bedrogozott állapotot imitálja, és merít a köptetőszirup-bódultság szülte déli chopped and screwed vadhajtásból (belassított ének, kába dallamok és imbolygó ritmusok) éppúgy, mint a legmocskosabb dirty south-ból és crunkból. A southern rap önjelölt királya, T.I. nevesítette ezt a zenét 2003-as Trap Muzik című albumán, aztán 2010-ben Waka Flocka Flame emelte következő szintre, vagyis inkább az alá dolgozó producer, Lex Luger. Mondhatjuk, hogy ő fejlesztette ki a ma ismert trap sémáját (a másnapos troll-szörnyként lépő lábdobokat őrült sebességgel megtekert pergők ellenpontozzák, a dallamot műanyag vonósok hozzák és az egész meg van szórva hülye pitty-putty hangokkal, illetve fegyverfelhúzással és más vészjósló effekttel), ami tényleg annyira basic zene, hogy szinte azt kiáltotta: Itt vagyok, csináljatok velem, amit akartok!

A ma ismert trap egyik alapvetését, a Hard In Da Paint Waka Flocka Flame-től:

És lőn: mohón ugrottak a trapre a friss template-ekre éhes elektronikus tánczenei producerek (Flosstradamus Major Lazer-remixét szokás e roham startkövének tekinteni), elsősorban persze az EDM, illetve bass music színtérről világszerte (magyar művelői közül kiemelkedik a Pigeonfox és a Bo$$K), számtalan hibridet és mutációt rászabadítva a Soundcloudra a seapunktól a goombahwave-ig (no comment), olcsóbb (partislágerek trap-verziói) vagy agyasabb módon élve a trap nyitott keretei adta tág lehetőségekkel. Utóbbiak táborából 2012-ben toronymagasan kiemelkedik a TNGHT (Hudson Mohawke és Lunice duója - lásd nyitóképünkön), akik első EP-jükkel úgy tolták át a sznobdetektoron a trapet, hogy letaglózó nyersességéből mit sem vesztett (ehhez néhány furmányos hangszerelési csavarra volt szükség), nem mellesleg megcsinálták az év partiszámát (Higher Ground):

2012 legnagyobb ásza ugyanakkor egyértelműen a 22 éves brooklyni Baauer (az ő Harlem Shake-je az év másik traphimnusza), akiről két EP után is világosan tudható, hogy elképesztő dolgokat fog produkálni a jövőben.

Az Ascii-karakter fétissel és saját ID-val - "Damn son, where did you find this?” - bíró trapben ugyanígy rengeteg a potenciál (pl. Nicky Minaj Beez In The Trap-je nyomában a mainstream felé), még ha a hype-ja jövőre el is ül.

Forrai Krisztián

Címkék: magazin trap tnght rec007
https://recorder.blog.hu/2012/10/19/2012-es_tanczenei_trendek_trap
2012-es tánczenei trendek: trap

A bejegyzés trackback címe:

https://recorder.blog.hu/api/trackback/id/tr904858497

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.