kenguru.jpg

Családi bőrös műhelyek, forrónaci az eklézsiáról, és az esztergapad mellől felkapott EDDA overál – ezzel kezdődött, na de hol tart most a hazai zenekarok divathoz fűződő viszonya? Popsztárok, előadóművészek, rokkerek és underground ikonok szekrényeit törtük fel, hogy megtudjuk!

A nyolcvanas évek

dd3.jpgAmikor Szűcs Judith legendás, farmer szabású fehér selyemszatén nadrágjában feszített a Füles címlapján, és a lányok megrohamozták a papokat az eklézsián, mert csak tőlük lehetett ugyanilyen fehér selyemszatént szerezni (a Diszkókirálynő is tőlük vette). Amikor a zenészek sok macerával felkutatott import anyagaikkal nem designerekhez, hanem 'popszabók'-hoz fordultak, akik körúti, emeleti butikműhelyeikben megvarrták mindazt, amit a pesti sztárok az innen-onnan összehordott külföldi lapokból és lemezborítókról mutattak nekik.

A Válint-Palocsai-Szalontai triász egyeduralkodóként működött a sajátságos szcénában, hozzájuk ment mindenki, mert ők mindent meg tudtak csinálni. De a szegecses szerkóiról elhíresült Piramis együttes például Závodi Janó szüleinek bőrös műhelyéből öltözködött, míg Demjén Rózsi szadomazo cuccait, vagy az Omega együttes nyugati mintájú fellépőruháit mind saját ötletek alapján varratta valamelyik kultszabónál.

KÍVÜLRŐL RUHÁKKAL, BELÜLRŐL DROGOKKAL DÍSZÍTETTÉK MAGUKAT, NYUGATON ÉS ITTHON IS

Mire a nyolcvanas évek első valódi hazai divattervezője, és azóta is vitathatatlan félistene, Király Tamás felbukkant, már egy új ajtót nyitott az undergorund kultúra, a punk és a happening mesteri elegyével. A tanyavilágból hirtelen az „itt és most"-ba utaztatta időgépével a partiszcénát, akiknek volt akkora mákja, hogy együtt bulizhattak vele 1989-es születésnapján, az ország első acid partiján. Az amszterdami Roxy dj-ivel, füstgéppel, stroboszkóppal és UV-festékekkel fújta a hazába az új időknek új dalait.

A kilencvenes évek

20090426_Kenguru_Img_9655_2-218-749888.jpgEme új idő a hazai alternatív szcéna virágzása mellett magával hozta a goa-kultúrát is. Az Artista csoport tervezői legendás, 1994-es első divatbemutatójukon a Gellért Szállóban a Kimnowak zenekaron mutatták be kollekciójukat, az eseményből pedig városi legenda lett. A zenei életben gigászi módon megnőtt az underground szerepe, a Zöldség-Gyümölcs, a Tilos az Á! és a Fekete Lyuk közönsége import gruftie csatos cipőkben, katonai bakancsokban és dzsekikben járt, miközben a zenészek egyre inkább a fiatal és progresszív divattervezők társaságát keresték. Így történhetett, hogy az Artista nem csak a Kimnowak, de később a populárisabb Mester Tamás image-ében is komoly szerepet játszott.

MINDEKÖZBEN ÖLTÖNYBEN

A kilencvenes évek második felében az első goa partit az a Mayer Balázs szervezi, aki később Budapest Fashion Week néven az első önálló, több tervező idénykollekcióit felvonultató divateseményt hozta létre, élén saját márkájával, a pszichedelikus formákat, mintákat és anyagokat ötvöző Kenguru-val. A szubkultúra követői nála öltözhettek, majd később, a kilencvenes évek végén debütáló, PsyCat márkát bevezető Marosi Kriszta feszegette tovább a korlátokat a pszichedelikum, a trance és a hiperdögös között. Az akkoriban legendásnak számító Iguana és Ciánkáli second hand-láncok partikkal egybekötött divatbemutatókat szerveztek országszerte, ahol a goa, a trance és a korai elektro életérzésnek megfelelő, turi-alapú stylingokban tűntek fel a fiatal iparművész darabjai is.

Az ezredforduló

yonder.jpgA kétezres évek elején tűnt fel, ugyancsak az underground partykultúrával szimbiózisban működve a csináld-magad elektró-punk esztétikát hirdető Lollipop brigád, amely mára a bulikkal felhagyott ugyan, megmaradt viszont a bolondosan kísérletező divatra nyitott fiatalok kedvenc márkájának és boltjának. Ami a popot illeti, a színpadképre, zenekari image-re és videoklip hangulatra egyaránt odafigyelő generáció tagjai számára már teljesen természetes igény a divattervező és/vagy stylist jelenléte. Yonderboi-t például haverjai, a USE Unused csapat tagjai öltöztetik, de készített már neki kliphez ruhát az Artista is, akik mellette még Falusi Mariann és Tóth Vera színpadi és civil megjelenéséről is gondoskodnak. Péterfy Bori a legszívesebben Mojzes Dóra öltözékeiben jelenik meg, míg Harcsa Veronika igazi multibrand imádóként épp olyan szívesen viseli a Manier kompozícióit, ahogyan a Je Suis Belle egyszerű harmóniákra törő, 'okos design'-ját.

 

LÁM CSAK, PÉTERFY BORI KISFIA CÍMLAPFOTÓZÁSÁN IS MOJZES DÓRA RUHÁJÁT VISELTE

A Bëlga ugyanakkor büszkén feszít ruhaszponzora, a Tisza cuccaiban, míg a populáris rock hazai Bon Jovi-ja, a Hooligans egyik tagja rock and roll kollekciót tervezett a szintén rockerszívű Herczeg Zoltánnal. Természetesen az ezredforduló hazai zenei életének legfényesebb csillagai között többen is vannak, akiket sokszor elismert stílusérzékük talán egyszer arra sarkall, hogy divatdiktátorként tűnjenek fel – lehet, hogy egy szép napon SP vagy Tóth Gabi szerkói jelentik majd a hazai popdivat csimborasszóját? Addig várjunk szépen türelemmel...

Zanin Éva

https://recorder.blog.hu/2012/10/16/popszabok_regen_a_kozelmultban_es_most
Popszabók régen és most

A bejegyzés trackback címe:

https://recorder.blog.hu/api/trackback/id/tr804852431

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása