Egész évben farsang – álarcok a zenében

2012.02.18. 16:50, rerecorder

Ha Ronald McDonaldnak a hamburgerreklámokon túl lett volna (kitalált) énekesi karrierje, egyértelműen ő lenne most a legrémisztőbb ábrázatú énekes. Azért így is rengeteg elborzasztó, vicces álarc vagy arcfestés mögé bújt előadóról tudunk, akik közül – a farsangi időszakra való tekintettel – bemutatjuk a legérdekesebbeket.

A legegyértelműbb példa a bomló holttesteket, és általában a halált megidéző, feketével párosított, de fehér hangsúlyos arcfestés. A rockzenében első képviselője a Fire című orgonás pszichedelikus rock klasszikussal elhíresült angol Arthur Brown volt, aki már a hatvanas években ilyenre (és mindenféle más színkombinációkra is) pingálta arcát. Az ő példáját követte Alice Cooper, és a színpadon horror-sztorikat előadó King Diamond is, a Mercyful Fate frontembere. A hetvenes években a Kiss is fekete-fehér sminket öltött, mellyel mind a négy tag karakteres figurákat személyesít meg: a csillagmonoklis Starchild, az ördögi Demon, a sci-fisen ezüstös Spaceman és a bohócba oltott macskafejű Catman. A Kiss-fejekkel már jó néhány dolgot próbáltak eladni, és sikerrel is jártak: a rajongók a bögrétől a koporsóig (Kiss Kasket) mindenre ráharapnak. A hullaábrázat igazán a nyolcvanas-kilencvenes években terjedt el, amikor corpse paint néven a black metal zenekarok sokasága közül például a svéd Marduk és a norvég Gorgoroth zenei világának kifejezőeszközévé vált. Sokan a mai napig megőrizték ezt az elemet, de a sikeresebb amerikai zenekarok legújabb hullámából jó néhányan (Wolves In The Throne Room, Krallice, Liturgy) már a műfaj külsőségeinek hátat fordítva, igazi arcukat mutatják.

Peter Gabriel, a Genesis alapító énekese az 1971-75-ig tartó időszakban minden fellépésen jelmezt öltött, amit maszkokkal vagy sminkekkel egészített ki. A ’72-es Foxtrot című albumukon látható piros ruhás, rókafejű nő – a melleket leszámítva – a valóságban is megelevenedett, de Gabrielnek ezen kívül még jó néhány emlékezetes beöltözése volt pl. virágként vagy a hólyagos testű Slippermanként.

A talán mindenkinél jobban titokzatoskodó The Residents nevű amerikai kísérleti és avantgárd művészcsoportosulás 1979-es Eskimo című albumán pózol frakkban, sétapálcával, cilinderben, és fejük helyén egy-egy nagy szemgolyóval – az álcát továbbvitték fellépéseiken is, bár gyakran sima szörnymaszkokban lépnek fel, és mostanában a 3 szemgolyó + 1 koponya felállást követik.

A francia Space nem meglepő módon fényes űrruhában, fehér sisakban, és napszemüvegben kezdte el lefektetni a diszkós eurodance alapjait a hetvenes évek végén, megjelenésükkel pedig egyértelmű utat mutatattak a Daft Punknak.

Az amerikai vicces szörnybanda, a Gwar horrorisztikus jelmezeiben elég jól tartja magát – az egyértelműen poénként eladott együttes ugyanis 1984 óta létezik. A frontrém, Oderus Urungus piros szőrcsápjai éneklés közben ide-oda ugrálnak, ami – valljuk be – kimeríti a cukiság fogalmát.

Az 1987-ben alakult New York-i Blue Man Group trió számtalan TV show-t megjárt performance jellegű előadásaival, turnéikkal körbeutazták a földet, és reklámokban is szerepeltek. Chris Wink, Matt Goldman és Phil Stanton már csak a háttérből irányítja a Blue Man Productions néven működő csapatot, de előadásaikon a mai napig három fekete ruhába öltözött művész szerepel teljesen kékre festett arccal és kezekkel. A három alapító tag több kis- és nagylemezt is megjelentetett, még Moby-val is felléptek. Az izzadságtól csillogó három kopasz kék fej majdnem olyan New York-i jellegzetesség, mint a hotdogos bódék, vagy a Szabadság-szobor.

Brian Carrol szólógitáros, vagyis Buckethead több mint 30 lemezt adott ki a fúziós dzsessztől kezdve a metálig, egy ideig még a Guns N’ Rosesnak is tagja volt. Hosszú göndör hajával, kifejezéstelen fehér műanyag maszkjával és a kalapként hordott KFC-s papírdobozzal akár még röhejes is lehetne, de az összhatás mégis inkább azt juttathatja eszünkbe, amikor a horrorfilmekben a madárijesztő mi másként, mint pszichopata sorozatgyilkosként kel életre.

MF Doom, a Long Island-i rapper és hiphop producer a kilencvenes évek végén harisnyát húzott a fejére, hogy elbújjon a közönség méricskélő tekintete elől, majd az amerikai képregény-sorozat, a Fantastic Four szupergonosza, Dr. Doom maszkjához hasonló álarcot öltött. Dalszövegeiben és zenéjében is gyakran feltűnnek a geek-kultúra elemei, főleg a képregények szereplői és rajzfilmhősök.

Az amerikai horror rap együttes, az Insane Clown Posse tagjai, Shaggy 2 Dope és Violent J 1989 óta gonosz bohócos sminkben reppelnek az élet nagy kérdéseiről. 2009-es Miracles című dalukban például a mágnesek működési elvén töprengenek, amiből azóta internetes mém lett. Rajongóik a juggalók, akik saját szubkultúrát alkotnak rendezvényeikkel, viseletükkel és fekete-fehér joker-arcfestésükkel, és még a CIA is, mint potenciális bűnözői csoportosulást tartja őket számon.

A már említett francia Daft Punk két elektro zenésze 1993 óta alkot együtt, de valószínűleg kevés olyan ember van, akinek nevük hallatán Guy-Manuel de Homem-Christo éa Thomas Bangalter igazi arca ugrana be, és nem az űrrobot sisakos fejük.

A kilencvenes években induló liverpooli indie/poszt-punk zenekar, a Clinic nemcsak a nyugtalanítóan fojtott énekhanggal tűnt ki kortársai közül, de a fellépésekkor viselt – a zenekar nevéhez illő – orvosi maszkokkal is.

Az iowai nu metal sztárzenekar, a Slipknot a kilencvenes évek vége óta kisebb változtatásokkal, de nagyjából ugyanazokat a maszkokat használja. Van köztük szado-mazo jellegű összefércelt fekete bőrálarc, klasszikus sátáni bohócfejek, zsíros hajú, rohadó zombi, vagy például hatalmas tüskékkel telitűzdelt cipzáras szűk gumifej is.

A Knife-ot alkotó svéd testvérpár, Olof és Karin Dreijer zenéjének hátborzongatóan furcsa hangzásvilágához mi más illene jobban, mint a fekete, hosszú csőrű pestisdoktor maszkok? Ugyan a duó tagjai sokáig őrizték valódi kilétüket, második nagylemezük nagy slágerének, a Pass This Onnak a klipjében rejtve, de mégis megmutatták magukat: Olof táncol a drag queen énekessel, Karin pedig egy asztalnál ülve figyeli őket.

Karin egyszemélyes projektjére, a Fever Ray-re is szerepként tekint, amit el akart különíteni az életében betöltött sok másiktól, így leginkább a fekete-fehér színkombinációt felhasználva maszkírozza el magát. A maori törzs csíkos arctetoválására emlékeztető festése, vagy a mexikói halottak napjára, a Dia de los Muertos-ra jellemző koponyaszerű mázolmánya mellett vett már át díjat egy piros lepellel takart testszínű, csimbókos maszkban is.

A finn Lordi talán akkor sokkolt a legjobban, amikor megnyerte az általában a közérthető érzelgésre vevő Eurovíziós dalfesztivált 2006-ban. Az aprólékosan kidolgozott szörnyetegjelmezek ihletője állítólag a Kiss volt, sokan pedig a Gwarhoz hasonlítják őket.

Deadmau5, vagyis a kanadai Joel Zimmerman 3D animációval megrajzolt, állandóan vigyorgó és őrült tekintetű, piros, kék, vagy fehér színű egérmaszkkal, vagyis inkább sisakkal lép fel. Hozzá hasonlóan az amerikai producer-zenészt Danger Mouse-t is láthattuk már szürke egér jelmezben, de lépett már fel az Óz, a csodák csodája bádogembereként és még számos híres filmet időző szerelésben is. Elektronikus tánczenében szintén sokan választják a rejtőzködést, a legjellemzőbb maszkban mutatkozó aktuális példa SBTRKT.

A mezőny említésre méltó magyar képviselői között természetesen kihagyhatatlan az eleinte mindig meszelt ábrázattal koncertező KFT, a sokáig fél arcát szomorú szerelmes névadójának mintájára egyik szeméből leguruló könnycseppel megfestő Pierrot, a napjainkban leginkább obligát példa Soerii & Poolek, vagy Pándi Balázs, aki dobolt már fehér maszkban (míg a német-kubai származású Otto von Schirach amerikai producerl Zorro jelmezben ugrált mellette), de az évek során előkerült nála a babaszerkó előkével, cumival, főkötővel és még egy reklámfilmben felhasznált kék-fehér pankrátor maszk is. A mexikói luchador maszkok, illetve szopóálarcok és mindenféle gumifétisek nagy barátja a titokzatos gitáros-DJ-remixer, a magyar mellett venezuelai koordinátákkal is rendelkező Kinzo (Kinzo IsHere), akinek tavalyi Sziget-fellépéssorozatát a Recorder stábja is több alkalommal megtekintette.


Sugó Lilla

 

http://www.myspace.com/KINZOisHERE

a Recorder összeállítása a cikkben szereplő zenekarok felvételeiből:


egy 2009-es berlini Kinzo-fellépéshez igazított kisfilm:

Címkék: magazin maszk 004
https://recorder.blog.hu/2012/02/18/egesz_evben_farsang_alarcok_a_rockzeneben
Egész évben farsang – álarcok a zenében

A bejegyzés trackback címe:

https://recorder.blog.hu/api/trackback/id/tr334129586

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.