Lemeztáska – Nagy Feró

2011.12.13. 12:00, rerecorder

A néhány külföldi zenekar (Rise Against, Kaiser Chiefs) mellett már jó pár magyar előadót (Linczényi Márkó, Pándi Balázs, Halász Judit, Piresian Beach) felvonultató Lemeztáska sorozatunkban a harmadik Kiscsillag-albummal jelentkező Lovasi András után következzék az a magyar zenész-előadó, aki annak idején beindította a Kispál és a Borz karrierjét. Nagy Feró érdemei a magyar könnyűzene szolgálatában felbecsülhetetlenek. A hetvenes évek elején az ős-Beatrice tagjai között bukkant fel, és mióta megcsinálta velük az egyik első és egyik legjobb magyar diszkószámot, a Gyere, kislány, gyere című dalt, azóta minden lépése (a Beatrice punkosítása, az ős-Bikini, a Hamlet című színpadi előadás és lemez, a Garázs című rádióműsor, tehetségkutatás, szövegírás másoknak stb.) maradandó, de legalábbis emlékezetes volt. Legutóbbi nagylemezét, a meglehetősen változatos és szórakoztató Vidámság és Rock & Rollt idén nyáron jelentette meg Nagyferó és a Beatrice néven, jelenleg az X-Faktor tehetségkutató egyik mentora.


Kedvenc gyerekkori zene

Az első gyerekkori zenei emlékem, ami nagyon tetszett az egy kórusmű volt, az a címe, hogy Éljen minden bájos szép nő. Egy kórusban énekeltem és ennél a dalnál döbbentem rá, hogy az éneklés az felszabadítja a lelkét az embernek. Ezért mondom az X-Faktorban is, hogy: énekelj nyugodtan, csak ne nekünk, meg a szomszédnak se – menj haza és énekelj, az jót tesz az ember lelkének.
 

Inspiráció

Ami már rockzene volt és elkapta a lelkemet, az a Rolling Stones, aztán a Them, a Yardbirds, Jimi Hendrix – ők mind hozzásegítettek, hogy zenész legyek. A magyarok közül a Scampolo tetszett, Omega-klubba jártam egyfolytában, de már akkor is sokféle zenét hallgattam. Ami aztán kicsit később felrobbantotta az ízlésemet, az a Colosseum volt. Amit ők élőben megcsináltak, az hihetetlen volt. Aranyárban vettük a hetvenes években a külföldről behozott lemezeket, de a Colosseum volt az egyik nagy kedvencem. Aztán a Beatrice idején ugye az AC/DC volt nagy lökés, és teljesen tévésen úgy kaptam a Miklós Tibitől, hogy ez punk. De teljesen odavoltam érte, Bon Scott éneke meghatározó hatással volt rám és a Beatricére is. De tényleg mindenevő vagyok, és akár az olyan stílusokból is tudok szeretni dolgokat, mint a funk. Az Earth, Wind & Fire például kurva jó, meg persze Freddie Mercury és a Queen is a legnagyobbak közé tartozik.
 

Kedvenc punk/new wave előadók

Amikor elkezdtek cikkezni rólunk, hogy mi punkok vagyunk, akkor már tényleg elkezdett érdekelni, hogy mi is ez a zene és elmentem az intellektuális haverjaimhoz, hogy nektek van ilyen punk zenétek, mutassatok már párat. És akkor megmutatták a Sex Pistolst, a Ramonest, a Clash-t, én meg elkezdtem nézegetni a szövegeket és megállapítottam, hogy bazmeg, mi tényleg punkok vagyunk! Ami nagyon érdekes, ha belegondolunk, hogy kétezer kilométer távolságban ugyanakkor megjelennek ugyanazok a problémák. Vagy ha nem is ugyanazok, de gyökerében nagyon hasonlók. Bírtam a Clash-t, a Ramonest, a Stranglerst meg az összes nagyot, még a 4Skinst is. Hallgattuk ezeket, hogy akkor ez new wave. De aztán a Bikinivel különben nem külföldi new wave mintákat vettünk le. Németh Lojzi egy zenei zseni, és mindannyian beletettük a Bikinibe a legvadabb ötleteinket, azt gondoltuk, hogy ezzel a zenekarral mindent szabad.
 

Inspiráció szövegíráshoz

Talán Hobót emelhetném ki, ő nemcsak zeneszerzőként, de szövegíróként is kiemelkedő. Nem annyira dalszövegek, mint inkább a költészet hat rám a szövegírásnál. Verset írni nagyon könnyű, egymás mellé dobálsz szavakat, és kész, az már vers. verset írni viszont marha nehéz, és ugyanígy jó dalszöveget is: abban kell, hogy legyen valami, amit vonatkoztatni tudsz az élet, ugyanakkor legyen benne egy csavar is, egy jó bemondás.
 

Kedvenc magyar előadók

Meghallgatok én mindent az Alvin és a mókusoktól a 30Y-ig. De nagyon kevés olyan zene van, amihez visszatérek, amit rendszeresen hallgatnék. Mindenből lehet különben tanulni, úgyhogy ha kapok valamilyen zenét, azt általában meghallgatom. A Garázs című rádióműsorom idején is nagy volt a dömping, amikor kiadtuk azokat a lemezeket, akkor tetszett a Classica, a korai Exotic, meg persze a Kispál és a Borz is. Lovasiék lényegében véletlenül kerültek hozzám, de meghallgattam és az mondtam, hogy „ez kurvajó, adjuk ki!”.
 

Éjszakára

Éjszaka általában akkor hallgatok zenét, amikor szöveget írok és beteszek valamit a háttérbe halkan, aztán amikor megakadok, akkor elkezdek keresgélni a zenéim között, és addig keresek, ameddig nem találok valami olyan hangulatút, ami illik a sorhoz, ahol éppen tartok. Aztán sokszor tudattalanul a dallamból is átveszek egy-egy kis részt, teljesen véletlenszerűen, amire persze nem is emlékezem. Nagyon szeretem például a Skindred nevű zenekart hallgatni éjszaka, halkan nagyon működik nekem.
 

Kedvenc zene autóba

Azokat hallgatom az autóban, amiket muszáj hallgatnom: CD-ket, amiket zenekarok adnak, hogy véleményezzem őket. Amikor ezeket unom már, akkor elkezdek rádiót hallgatni. Diszkózok, tekergetek a csatornák között, és hallgatom, hogy mindenhol ugyanaz a zene szól.
 

Koncertélmény

Az utolsó budapesti Deep Purple-koncert nagyon tetszett. Mondok meglepőt is, Eros Ramazzotti koncertjén nagyon jól éreztem magam. Baromi jól megcsinált műsor volt, nagyon hatásos volt a színpadkép, Ramazzotti pedig teljesen meggyőző előadóként. Nem véletlenül őrült meg rá tizenkétezer csaj. A nagy koncertélmények közül nagyon emlékezetes volt Billy Cobham fellépése, a Spectrum album szintén meghatározó élményem.
 

Bűnös örömök

 Lady Gaga, de ráadásul ő jó is. Imádok egy nyolcvanas évekbeli kommersz slágert is: bármikor meg tudom hallgatni Blacktől a Wonderful Life-ot. Akkor is tetszett már, érezni lehetett rajta, hogy ez más mint a többi, de azóta is bármikor meghallom, tetszik.
 

Kedvenc lemez az elmúlt fél évből

Nem feltétlenül az elmúlt fél évből, de mostanában tetszett Shinedown. Semmi különös zene, de minden működik benne. Aztán nagyon tetszett a Muse-tól a Black Holes & Revelations és a legutóbbi The Resistance. Amikor először hallottam, mondtam magamnak, hogy milyen elképesztően együtt van a gitáros és az énekes! Aztán amikor láttam tőlük koncertfelvételt, akkor jöttem rá, hogy ugyanaz a csóka a gitáros és az énekes is. Hát ezért, de közben ezt egyáltalán nem könnyű ilyen színvonalon megvalósítani!

lejegyezte: Dömötör Endre

www.nagyfero.hu


Nagy Feró első slágere, a 1977-es Gyere, kislány, gyere a korabeli Beatrice-felállással:

a 2011 nyarán megjelent album címadó dala, a skás pattogású, fúvósokkal színesített Vidámság és Rock & Roll:

Nagy Feró kedvenc nyolcvanas évekbeli popdala, a Black-féle Wonderful Life:

https://recorder.blog.hu/2011/12/13/lemeztaska_nagy_fero
Lemeztáska – Nagy Feró
süti beállítások módosítása