Bright Eyes: The People's Key

2011.04.26. 13:40, -recorder-

(Saddle Creek/Universal, 2011)

A nebraskai Omahában működő, legaktívabb periódusát a kétezres évek elején élő Saddle Creek kiadó egyik legszerethetőbb sajátossága, hogy egy igazi zenészi közösségre épül: a „mindenki zenél mindenkivel” filozófiájának megfelelően ezek a zenekarok néhány kiemelkedő egyéniség – Tim Kasher, Todd Fink (legénykori nevén Baechle) vagy Conor Oberst – körüli képlékeny, folyamatosan változó csoportosulások. A legismertebb közülük az immár másfél évtizede működő Bright Eyes, melyben az elmúlt hét-nyolc év során a dalszerző-gitáros-énekes Conor Oberst mellett a gitáros-programozó-hangmérnök Mike Mogis és a billentyűs-trombitás Nate Walcott is állandó taggá váltak, az előbbi elkísérte a frontembert a Monsters Of Folk szupergrupp-projektbe is, utóbbi pedig Oberst szólóalbumain működött közre. Az énekes 31. születésnapján megjelent The People's Key című új – szám szerint hetedik – Bright Eyes-sorlemez kapcsán szóba került, hogy ők hárman nem készítenek már több albumot ezen a néven, a zenekar feloszlásáról mégis nehéz beszélni. (Cikkünk alján a teljes lemezanyag meghallgatható elejétől végéig.)

Négy év telt el az legutóbbi Bright Eyes-album, a Cassadaga megjelenése óta – időközben Oberst kiadott két szólólemezt (egy címnélkülit 2008-ban és a Mystic Valley Band kísérőzenekarral felvett Outer South-t 2009-ben), továbbá kulcsszerepet töltött be a Jim Jones (My Morning Jacket), M. Ward (She & Him) és Mike Mogis társaságában alapított Monsters Of Folk nevű szupergrupp első albumán is (Monsters Of Folk – 2009). A Bright Eyest mondhatni a politikai szükség hozta össze ismét: 2010 tavaszán Arizona állam igen szigorú, sokak által alkotmány- és törvényellenesnek tartott intézkedéseket vezetett be az illegális bevándorlók ellenőrzésére, és a zenekar is csatlakozott a törvény ellen protestáló és Arizonát bojkottáló művészekhez. Ebből az apropóból egy protest song is íródott, de a Coyote Song végül nem került fel az új nagylemezre – nem is igazán illett volna bele a koncepcióba.

Merthogy itt koncepció van. Azt már megszokhattuk, hogy a Bright Eyes-albumok pár perces monológokkal kezdődnek, mintegy megszületnek, de ezek a bevezetők sosem osztották meg annyira a hallgatóságot, mint most a new age sámán Denny Brewer eszmefuttatásai (Brewer szintén zenész, a fiával közösen a Refried Ice Cream nevű zenekarban játszik pszichedelikus bluest). Vallás és science fiction, gyíkszerű démonok és a sumérok, Adolf Hitler és Hailé Szelasszié, a gonosz és a jóság állnak egymással szemben, ez a szimbolika visszaköszön Oberst dalszövegeiben is.

A 47 percben 10 dalt felsorakoztató The People's Key zeneileg leginkább az indie rockkal és elektro-poppal kísérletező 2005-ös Digital Ash In A Digital Urn hangulatát idézi vissza (ez volt az az időszak, amikor a Bright Eyes egyszerre két dallal is vezette az amerikai slágerlistát, majd egyazon napon két különböző stílusú albumot adott ki), a korábban fő vonalat jelentő és a Cassadaga idején is visszatérő neo-folk/country hatások most háttérbe szorultak – ez egy könnyen befogadható, emlékezetes, slágeres dalokra épülő univerzális pop-rock lemez, és a gyorsabb tempó is tehet arról, hogy az album jó néhány gyomorba vágó sora ellenére alapvetően pozitív érzéseket hagy maga mögött. A másik ok, ami miatt a lemezanyag nem idegeníti el hallgatóját, az az, hogy vallási szimbólumai tágabb jelentést kapnak, nem akar téríteni, a fő vezérfonal a semlegesség és az egyetemesség. „I wouldn't waste another thought on what's fair and what's not” („már egyetlen gondolatot sem pazarolnék arra, mi helyes és mi nem”) – énekli Oberst az Approximate Sunlight című számban, az univerzalitás pedig az album címétől kezdve az utolsó hangig érezhető, a sámán utolsó szaváig („könyörület”), miközben az énekes szinte minden pillanatban biztosít minket róla, hogy ebben az egészben együtt vagyunk benne.
 
9/10

Kis Borsó Edit

http://www.conoroberst.com

a Shell Games című dal klipje:

 

itt pedig a teljes albumot végighallgathatjuk Conor Oberst társaságában:

Bright Eyes: The People's Key

1. Firewall  (7:17)
2. Shell Games  (3:56)
3. Jejune Stars  (4:10)
4. Approximate Sunlight  (4:25)
5. Haile Selassie (4:33)
6. A Machine Spiritual (In The People's Key) (4:20)
7. Triple Spiral  (3:51)
8. Beginner's Mind  (3:55)
9. Ladder Song  (3:58)
10. One For You, One For Me  (6:37)

https://recorder.blog.hu/2011/04/26/bright_eyes_the_people_s_key
Bright Eyes: The People's Key

A bejegyzés trackback címe:

https://recorder.blog.hu/api/trackback/id/tr642856632

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása