Kate Bush már Kate Bush-ra is hatással van

2011.03.12. 16:57, -recorder-

A poptörténelem legnagyobb és legkomplexebb tehetségű – és napjainkban is legnagyobb hatású – művésznője, az angol dalszerző-producer-zongorista-énekesnő Kate Bush diszkográfiáját tekintve 1977-től 1993-ig volt aktív, és visszavonulása óta is csupán csak egyetlen új albumot publikált (Aerial – 2005). Az énekesnő régi dalainak hatása az utóbbi években látványosan érezhető egy egész sereg új női előadónál (Joanna Newsom, Bat For Lashes, Florence + The Machine, Marina & The Diamonds stb.), most pedig már maga Kate Bush is saját múltjából merít: legfrissebb bejelentése szerint – készülő új lemeze befejezése előtt – még 2011 májusában megjelentet egy Director’s Cut című kiadványt, melyen 1989-es és 1993-as albumainak számait dolgozza át, az új felvételek mellett régi hangsávokat is megtartva.
 
Az 1958-as születésű Kate Bush – akit 1975-ben a Pink Floyd-gitáros David Gilmour fedezett fel és segített lemezszerződéshez – 19 évesen, 1978 januárjában robbant be a popszíntérre Wuthering Heights című listavezető kislemezével, melyet még abban az évben két album követett (The Kick Inside, Lionheart), a következő másfél évtizedben pedig még további öt (Never For Ever – 1980, The Dreaming – 1982, Hounds Of Love – 1985, The Sensual World – 1989, The Red Shoes – 1993). A következő másfél évtizedben – addig is gondosan őrzött – magánéletére, 1998-ban született kisfia nevelésére koncentrált, és csak 2005-re elkészült dupla albumával (Aerial), illetve 2007-ben Az arany iránytű című filmhez írt betétdalával (Lyra) adott életjelt magáról. Az utóbbi pár évben azonban az énekesnő jelenléte nélkül is valóságos Kate Bush-reneszánsz bontakozott ki: az olyan veteránok mellett, mint Tori Amos és Alison Goldfrapp, női előadók új generációját ihlette meg, az amerikai Regina Spektortól és Joanna Newsomtól egy egész sor friss brit művésznőn (Bat For Lashes, Florence + The Machine, Marina & The Diamonds, Little Boots stb.) át egészen a francia Émilie Simonig.
 
A sajtóanyag szerint Kate Bush a 2011. május 16-án megjelenő Director’s Cut című kiadványon az 1989-es The Sensual World és az 1993-as The Red Shoes album dalaihoz nyúl vissza, de nem rögzít teljesen új verziót a kiválasztott számokból, a jobbnak ítélt régi hangsávokat megtartja – így lesz a végeredmény hangzásában kiegészített és felújított, de az eredeti víziót megőrző mai „rendezői változat” (a perfekcionista – 1980 óta lemezei produceri munkáit is saját maga végző – dalszerző-énekesnő nem először csinál ilyesmit: The Whole Story című 1986-os slágerválogatásán a Wuthering Heights újonnan rögzített éneksávval szerepelt).

A régi-új anyag digitális, vinyl és CD formátumban egyaránt megjelenik, sőt ez utóbbiból lesz egy háromlemezes deluxe verzió is, melyben a Director’s Cut mellett az eredeti The Sensual World és a remaszterelt The Red Shoes is helyet kap. A kiadványt áprilisban a Deeper Understanding című 1989-es dal új verziója harangozza be kilemezen. A választás nem véletlen, hiszen egy profetikus szerzeményről van szó: ez a nyolcvanas évekbeli dal korát évtizedekkel megelőzve beszél a számítógép-függőségről, annak valódi emberi kapcsolatokat és egészséget károsító hatásáról – ráadásul egyes szám első személyben!
 
 
Kate Bush legelső kislemezdala, az 1977 novemberére betervezett, de végül csak 1978 januárjában megjelentetett Wuthering Heights, mely a címadó Emily Brontë-regény, az Üvöltő szelek egyik epizódját, az elhunyt főhősnő, Cathy szerelmes kísértetének visszatérését dolgozza fel egyes szám első személyben:
 

 
az 1980-as Never For Ever album Wedding List című dalának élő előadása egy 1982-es jótékonysági gálakoncerten, a néhai Mick Karn (Japan), Midge Ure (Ultravox), Pete Townshend (The Who) és Phil Collins (Genesis) alkalmi támogatásával - és egy elpattanó ruhapánttal 3:30-nál:
 

 
a mind kompozíciójával, mind modern hangzásával művészi csúcspontot jelentő 1985-ös The Hounds Of Love album nyitódalának, a Running Up That Hill (A Deal With God)-nak a klipje:
 

 
a Bat For Lashes-féle Pearl’s Dream a 2009-es Two Suns albumról:
 

 
a Drumming Song a Florence + The Machine 2009-es Lungs albumáról:
 

 
a Marina & The Diamonds-féle Mowgli’s Road 2009-ből:
 

 
a Budapesten is többször fellépett francia Émilie Simon 2009-es The Big Machine albuma egy totális Kate Bush-trip, amint ezt a Rainbow című kislemezdal is bizonyítja:
 

 
a hárfás-énekesnő Joanna Newsom egy zongorán komponált dala, a 2010-es Have On On Me albumot nyitó Easy, mely a hetvenes évek végi Kate Bush hatását tükrözi:
 

 
és végezetül a Director’s Cut című 2011-es Kate Bush-kiadvány első ön-átdolgozásához kiválasztott Deeper Understanding 1989-es eredetije, a profetikus dalszöveggel:
 

 
www.katebush.com

összeállította: Déri Zsolt
 

https://recorder.blog.hu/2011/03/12/kate_bush_mar_kate_bush_ra_is_hatassal_van
Kate Bush már Kate Bush-ra is hatással van

A bejegyzés trackback címe:

https://recorder.blog.hu/api/trackback/id/tr382733583

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.