Az elmúlt évben a zeneipar határozott lépéseket tett annak érdekében, hogy csatlakozzon az appok, azaz mobilalkalmazások virágzó disztribúciós modelljéhez: így a kiadók is megjelentek a legújabb platformokon, az iPadtől kezdve egészen a közösségi média legújabb alkalmazásaiig (a veterán Kiss együttes például egy háromhetes kampánnyal 16 millió lejátszást és 750%-os népszerűségnövekedést ért el a Facebookon). Az „újgenerációs” zenehallgatás a tévé előtt és az autóban is teret hódít.
 
A Pandora (személyre szabott internetes rádió) például az egyik legnépszerűbb szolgáltatás, ami jelenleg az összes „okostelefonon” keresztül elérhető, de fellelhető iPaden, sőt internethez csatlakoztatható tévén és még néhány autóban is használható. „Mindennek az okostelefon-jelenség a legfontosabb katalizátora” – nyilatkozta Tim Westergren, a Pandora alapítója. „A fogyasztók mindenhol használni akarják ezeket az appokat, letöltik őket egy iPhone-ra, amit csatlakoztatnak a számítógéphez vagy a hifihez". Mindez arra ösztönzi a készülékek gyártóit, hogy felgyorsítsák appfejlesztési terveiket is. Eközben a kiadók a disztribúció újabb eszközeit  keresik, a marketing pedig megtalálta az appok által a rajongók elérésének tökéletes módját. „Arra kell fókuszálnunk, hogy a meglévő alkalmazásokat más platformok felé is kiterjesszük” – mondta Jon Vanhala, az Island Def Jam kiadó digitális és üzleti fejlesztések részlegének igazgató-helyettese. „Különösen fontos, hogy a rajongókat ott találjuk meg, ahol élnek.” És hogy hol is élnek? Itt egy rövid áttekintés arról,  hogy ebben az évben mely platformok voltak a legnépszerűbbek, és ezek a jövőben hogyan alakíthatják át a digitális zenei piac stratégiáit.
 
iPad

Az iPad nagy kijelzője, nagyobb felbontása, illetve otthoni és mobil felhasználásra egyaránt alkalmas különleges pozicionálása a kiadók, az előadók és a fejlesztők érdeklődését is felkeltette. A Tap Tap Revenge 3 fejlesztői az iPhone ritmusos játékát kifejlesztették iPadre is, a Magic Piano nevű játékot pedig már az iPad bevezetése óta használják. Számos zenei alapú app létezik még, mint például a kritikusok által is elismert Aweditorium, ami a zenehallgatás mellett lehetővé teszi a felhasználó számára, hogy böngésszen a képek között, dalszövegeket olvasson, új előadókat fedezzen fel vagy videóintejúkat nézzen – mindez jól bizonyítja, hogy a felhasználók milyen nagy mértékben elkötelezhetők a kreatív tartalom iránt. „Folyamatosan dolgozunk azon, hogyan tud a zenefogyasztás újabb élménnyé bővülni az app által” – mondta Vanhala.
 
Közösségi média

Mivel a Facebook az appok szempontjából fontos platform, a zeneipar élénken érdeklődik a kiaknázása iránt. A zenei appok azonban még igen ritkásak, jelenleg a legnépszerűbb a Night Club City a Booyah-tól és a Platinum Life a Heatwave-től, de a Facebook igazából aktivitás szempontjából bizonyult sikeresnek. Ezen a nyáron például a Kiss menedzsmentje, a McGhee Entertainment a 14 millió tagot számláló Night Club City közösség felé népszerűsített egy koncertet, aminek részeként lehetőség nyílt a koncert appon keresztül való streamelésére, néhány számot hallgathatóvá tettek a játékon belül, sőt avatarként használható Kiss-maszkokat is lehetett venni. A háromhetes kampány során a felhasználók több mint 16 milliószor hallgattak Kiss számokat, és a Facebookon 750%-kal nőtt a zenekar rajongóinak a száma. „Legtöbben bele sem gondolnak, milyen sokan használják ezeket a játékokat. Márpedig ha ennyien itt vannak, ezen a helyen kell az előadókat is népszerűsíteni” – nyilatkozta Nathan Gregory, a McGhee Entertainment stratégiai marketing igazgatója.
 
TV

Egyre több tévé csatlakoztatható az internethez, ami a felhasználók számára lehetővé teszi számos app elérését is. A Pandora, mint a zenei alkalmazások terén vezető szerepet betöltő szolgáltató, szerződést kötött többek között a Samsunggal, a Sharppal, a Sonyval és a Sanyóval. Jelenleg a tévén keresztül történő netezés a vártnál még kevésbé népszerű, a fejlesztők azonban optimisták. Az Egyesült Államokban például várhatóan még ebben az évben 3 millióval fog bővülni a netes csatlakozással rendelkező készülékek száma. Mi több, 2011 közepétől már lehetőség sem lesz arra, hogy hagyományos tévékészüléket vásároljunk.
 
Újgenerációs zenehallgatás az autóban

Az autóban sok időt töltő hallgatók megcélzásakor a zenei alkalmazásoknak elsősorban a rádióval kell felvenniük a versenyt, azaz az appok fejlesztőinek elsődleges célja, hogy megfelelő platformot találjanak termékük számára az autón belül. Természetesen ezen a téren is a Pandora van az élen: a szolgáltató szerződést kötött már a Mercedes Benzzel, a Forddal és a General Motorsszal is. Egyre több autó rendelkezik már wifivel is, a jóslatok szerint 2017-re 7,2 millióra nő a számuk az utakon (ami elég nagy szám a jelenlegi 174 ezerhez képest). A jövőben a felhasználó bármikor és bárhol elérhetővé válik, ezért a fragmentálás egyre nagyobb hangsúlyt kap. „Ugyanazon élmény különböző változatainak ki- és továbbfejlesztése teszi bonyolulttá ezt a területet” – mondta Vanhala. „A fogyasztók azonban hozzászoktak, hogy az appok jobbá teszik az életüket. És ha ez egyszer megtörtént, még többre vágynak.


(abcnews.go.com)
Rákóczi Balázs


A ZENEIPAR rovat a Zenei Hálózatok egyesület támogatásával készül.
 

https://recorder.blog.hu/2010/12/23/mobilalkalmazasokkal_fogjak_meg_a_zenerajongokat
A kiadók mobilalkalmazásokkal fogják meg a zenerajongókat

A bejegyzés trackback címe:

https://recorder.blog.hu/api/trackback/id/tr102534920

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása