3x3 lépés: Last Exit, The Police, Sting

2010.11.06. 07:32, -recorder-

Sting ma este budapesti koncertjén nem túl izgalmas szimfonikus verzióban adja elő a Police, illetve negyedszázados szólókarrierje néhány híres dalát. Gordon Sumner már korábban is előszeretettel dolgozta át és mentette tovább saját régi szerzeményeit – igaz, akkor még termékeny és tehetséges dalszerző volt. Lássunk (halljunk) a ma esti koncert programjából három olyan számot, melyek őstörténete még a Police előtti időkre, a hetvenes évek közepére nyúlik vissza!
 
 

WE WORK THE BLACK SEAM
 
1. Last Exit – 1974
A We Work The Black Seam verzéje – sőt az egyik versszak csaknem teljes szövege is – ebből a Savage Beast című prog-dzsessz számból származik, Sting 1974 és ’77 között működő newcastle-i együttesének, a Last Exitnek a korai repertoárjából.

 
2. Sting – 1985
Az 1984 tavaszán indult és csaknem egy éven át tartó nagy brit bányászsztrájk idején Sting átírta a Savage Beast szövegét (és írt hozzá egy rendes refrént is), így született meg nagy szolidaritási dala, a bányászok hősiességének emléket állító és a Thatcher-féle gazdaságpolitika ellen kirohanó We Work The Black Seam, melyet fekete dzsesszzenészekkel rögzített első szólólemezén, az 1985 nyarán megjelent The Dream Of The Blue Turtles albumon adott közre.

 
3. Sting – 2010
Ez pedig az aktuális nagyzenekari változat a Symphonicities albumról:

 
 
I BURN FOR YOU
 
1. Last Exit – 1975
Az I Burn For You szintén a Last Exit korai repertoárjából származik. Ezt az éjszakai szerelmes dalt az általános iskolai tanárként dolgozó Sting egy kora reggeli tanórán írta meg az osztályteremben, miközben a kisdiákokkal fogalmazást íratott.

2. The Police – 1981
Az I Burn For You-t a Police is rögzítette, az 1981-es Ghost In The Machine felvételei idején. Sting igazából már az 1980-as Zenyatta Mondatta albumra szerette volna rátenni, de a dobos Stewart Copeland és a gitáros Andy Summers leszavazták, így oda nem került fel, ahogy Ghost In The Machine-re sem. Végül az énekes főszereplésével készült Brimstone & Treacle (Hazug angyal) című 1982-es brit mozihoz tartozó filmzenelemezen publikálták (az előző videó képsorai a szóban forgó filmből valók), majd az 1983-as Wrapped Around Your Finger maxi egyik B-oldalas dalaként is megjelent. A Police-verzióban a szöveg pár sorral rövidebb, a pluszt Summers gitárszintetizátora és a dal végére csapott hipnotikus törzsi kántálás jelenti (Sting a szólókarrierje kezdetén, a nyolcvanas évek második felében is rendszeresen játszotta ezt a dalt virtuóz dzsessz-rock hangszerelésben, de újabb stúdiófelvételt nem készített belőle).

 
3. Sting – 2010
2010-ben Sting elővette a vájtfülű Police-rajongók nagy favoritjának számító dalt, melyet akkor már kereken húsz éve nem játszott. Íme az aktuális nagyzenekari változat a Symphonicities albumról:

 
 
EVERY LITTLE THING SHE DOES IS MAGIC
 
1. Sting – 1976
Sting az Every Little Thing She Does Is Magic első demóját 1976 őszén rögzítette egy basszusgitáros kollégájának, a Gong nevű prog-rock együttesből ismert Mike Howlettnek a lakásában egy négysávos TEAC felvevőn, teljesen egyedül. Howlett hozta össze Stinget – és a vele érkező Stewart Copeland dobost – egy másik barátjával, Andy Summers gitárossal 1977 februárjában egy rövid közös stúdiózásra, majd májusban egy Gong-fesztivál keretében élőben is felléptek alkalmi projektjükkel, mely a Strontium 90 nevet kapta (a Police már 1977 első felében is létezett, de csak Summers nyári csatlakozásával lett belőle az a nyerő hármas, amely meghódította a világot). A Strontium 90 felvételei csak húsz évvel később, 1997-ben jelentek meg Police Academy címmel, és azon a lemezen kapott helyet kakukktojásként Sting 1976-os szólódemója is.

 
2/a. Sting + Jean Roussel – 1981
Sting 1981 elején Kanadában síelgetett, és közben egy helyi stúdióban feldemózott néhány számot, köztük az újrahangszerelt Every Little Thing She Does Is Magicet is, melynek felvételeinél egy mauritiusi születésű francia zongorista, Jean Roussel volt a segítségére (aki 1974-ben a Bob Marley-féle No Woman No Cry stúdiófelvételén is dolgozott billentyűs-hangszerelőként).

 
2/b. The Police – 1981
A Police-társak által éveken át túl szoft szerelmes dalocskának tartott Every Little Thing She Does Is Magic a Kanadából hozott demón már tagadhatatlan slágernek hangzott. A Ghost In The Machine albumot Monserrat szigetén rögzítő zenekar heteken át küszködött, hogy a dobgépes demónál hatásosabb verziót készítsen a dalból, sok sikertelen nekifutás után még Jean Roussel zongoristát is odarepítették magukhoz, hátha vele sikerül újrateremteni a mágiát, de hiába, sehogy sem ment. Végül Stewart Copeland fogta magát, és az eredeti demóra dobolt rá (meg Andy Summers is rágitározott valamit, de az alig hallható). Az 1981 őszén megjelent végeredmény – mely tehát alig tér el a Sting és Roussel demójától – a Police egyik legsikeresebb dala lett, nemcsak Nagy-Britanniában, de Amerikában is vezette a slágerlistákat.

 
3. Sting – 2010
Ez pedig az aktuális nagyzenekari változat a Symphonicities albumról:

 
 
összeállította: Déri Zsolt
 

https://recorder.blog.hu/2010/11/06/3x3_lepes_last_exit_the_police_sting
3x3 lépés: Last Exit, The Police, Sting

A bejegyzés trackback címe:

https://recorder.blog.hu/api/trackback/id/tr162427124

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása