Virtuóz szaxofonos csempészett gonoszságot az idei év horrorszenzációjába

2018.06.20. 09:55, Gaines

stetson.jpg

Colin Stetson basszusszaxofonos szinte mindenkivel játszott már együtt, aki számít az alternatív zenében, a Bon Ivertől az Arcade Fire-ön át Tom Waitsig, a Godspeed You! Black Emperorig és tovább. Mégis inkább az avantgárd jazz rajongói számára csenghet ismerősen a neve: négy éve Budapesten is megfordult, akkor lelkes beszámolót írtunk a koncertjéről - és jön idén november 3-án is, a Trafóban lép fel! Ezúttal filmzeneszerzői minőségében alkotott nagyot: a hazai mozikban jelenleg futó Örökséghez, az idei év egyik horrorsikeréhez komponált kíséretet, melynek rendhagyó hátteréről érdemes ejteni pár szót.

A szaxofonosnak nem ez az első filmzenei munkája, ám az Örökség komoly kihívások elé állította: „gonosz” zenét kellett szereznie, amely önálló karakterként funkcionál a filmben. Stetson a bevettől eltérő hangszereléssel kerülte el, hogy ez a zene is úgy szóljon, mint bármely másik horrorfilmé, ez viszont sokaknak elsőre fel sem tűnt. „Olvastam kritikákat a filmzenémről, és tízből kilencszer teljes tévedésben élnek azzal kapcsolatban, hogy milyen hangszerek szólalnak meg rajta” – mesélte Stetson a The Verge-nek adott interjújában.

Amit a klasszikus horrorkísérethez szokott fülünk vonósoknak vél, az valójában klarinétszekció; amire egyből rávágnánk, hogy szintetizátor, azt vokállal állítja elő; a perkusszív részeket nem ütősök játsszák fel, és nem is pizzicato, hanem fafúvós hangszerek billentyűinek bemikrofonozott-felerősített kattogtatása. Nem sok horror soundtrackről mondható el, hogy hegedű vagy elektronika helyett a kontrabasszus-klarinét az egyik központi hangszere.


Semmi sem az, aminek hallatszik, ettől válik nyugtalanítóvá, nem e világivá, zavarbaejtővé: akár a Toldi moziban is hihetjük azt, hogy a kinti bárrészből szűrődik be tompán lüktető basszus vagy zavaró zaj, mielőtt rájönnénk, hogy a filmzene játszott alattomos játékot velünk.

A filmzenealbum megvásárolható vinylen, és streamelhető a Spotify-on. A képsorokkal együtt érvényesül persze igazán, de Stetson arra is adott tanácsot, milyen napszakban hallgassuk: “Indíthatjuk vagy zárhatjuk ezzel a napot, közvetlenül lefekvés előtt, vagy rögtön ébredés után, megalapozásnak.” Hajrá!

https://recorder.blog.hu/2018/06/20/virtuoz_szaxofonista_csempeszett_gonoszsagot_az_idei_ev_horrorszenzaciojaba
Virtuóz szaxofonos csempészett gonoszságot az idei év horrorszenzációjába
süti beállítások módosítása