Beateket rakott a vakond - Rec.hu

2018.06.08. 09:25, RRRecorder

dope_calypso_sinco.jpg

Route 8 megújítja a diszkós tánczenét, a Dope Calypso külföldi emberek előtt fetreng a földön. A faszméregetés szobra, a pénzéhes csajok újabb leleplezése, egy dicső nemzet kifordult gyomra. Az AK26 háborúja a legnépszerűbb youtuberrel, Budapest és Sopron himnuszai, népi jövőbasszus, klasszikus rock és barkácsűrhajó. Milyen szót fognak nyakra-főre mondogatni nyáron a fiatalok? A Recorder új magyar zenéket bemutató rovata.

Erre a hétre is jut nemzetközi magyar megjelenés: Route 8 három év után tért vissza a Lobster Theremin kiadóhoz, ami egyenesen az ötvenedik kiadványaként jelentette meg a Come Home című EP-jét. Az elektronikus zene egyik legfontosabb oldala, a Resident Advisor kritikát írt róla, amiben a lo-fi house-ból indult kiadó pályafutását is röviden felmérik. Route 8 ugyanis már egyáltalán nem lo-fi, bár a house az alapja a négy, a műfaj más-más oldalát megmutató számnak. Az RA is kiemeli a szerintünk legjobb számot: a FunFun diszkós hangmintára épül, roppant szellemesen újragondolva a nu disco / French touch örökségét. Van itt még lounge-os, trombitahangmintás szám, a klasszikusok öröksége előtt tisztelgő house, a végén pedig breakbeat és kacérkodás az űrrel és a trance-szel. Vinylen is megjelent, a Bandcampen rendelhető. Facebook, legközelebbi buli: június 14., Kolorádó Fesztivál.


Általában idegesítő a zenekarnevekben a pont, de a Lust. esetében legalább indokolt: ez ugyanis egy Lusta Bítek-közeli projekt, pontosabban Lusta Geri négy instrumentális száma. Az egyik kiindulópont persze a hiphop (ennek wonky ága), a másik a future bass; a megbillenő ritmusú, mégis erősen bólogattató elektronikára pedig többek között népi hangszerek megszaggatott mintái kerülnek. Izgalmas és egyedi anyag, kevesektől hallhattunk hasonlót; DJ Bootsie és Zomblaze egyes zenéi a legközelebbi rokonai. Utóbbi az ASAN kiadó részéről beszél is a Lángoló Gitárok az EP-t bemutató Lusta Geri-interjújában. Facebook


Nem külföldön adott ki lemezt, hanem külföldön, mégpedig a híres-neves Primavera fesztiválon lépett fel a Dope Calypso - annak showcase részén, de nemcsak a szakmának, hanem az embereknek is zenéltek, bővebben lásd itt. Az eseményről találtunk néhány videót, alább a legjobb (leszámítva a legelejét), van cápás is, meg itt még egy. Itt pedig megnézhető egy roppant szórakoztató, hosszabb interjú, ami ott készült velük; a Barcelona City FM újságírója megjegyzi, milyen jó, hogy végre itt egy zenekar, amelyik nem veszi magát véresen komolyan. Amúgy a Dope Calypsónak nagyon tetszett a Primavera ("Meg is írtuk nekik, hogy szívesen visszamegyünk játszani, bármikor" - Kelemen Laci) és Barcelona ("az, hogy minden étel remek, az, hogy rengeteg a kocsma, az, hogy nem baszogat senkit senki soha semmivel, az, hogy látszólag mindenki szeret itt élni, az, hogy lehet, hogy régen is szerettek itt élni, ezért az épületek szépek" - ez csak egy részlet Sarkadi Miklós áradozásából). Ugyanezt az eseményt ábrázolja a fenti fotó, Sinco képe. Honlap, Facebook, legközelebbi koncert: június 15., Kolorádó Fesztivál.


A magyar mainstream popban a legjelentősebb megjelenés mostanában kétségkívül a Honeybeast új albuma. A több YouTube- és még több rádiós slágert jegyző zenekar továbbra is ének- és szövegközpontú, a kíséret pedig továbbra is sokszínű, hol illeszkedik, hol szembe megy a mai magyar rádiós trendekkel. Van zongorás-vonósos dal, rádiós elektro-pop-rock, akusztikus hangszerekkel dúsított drum and bass és persze előkerül a reggae is. Az egyik dalban a robotok jönnek, egy másik Budapest és London különbségeit dolgozza fel, a címadó Élet a Marson pedig beszól többek között a "meg nem értett zenészeknek" is. HonlapFacebookkoncertnaptár.


Egy dicső nemzeti kifordult gyomra - ez a válogatáslemez már címével is felkelti a figyelmet, hát még a koncepciójával: a nyolcvanas évek magyar punk- és hardcore-zenekarainak számait dolgozzák fel maiak. Egyik oldalon CPg, VHK, Auróra Cirkáló, Trottel, Leukémia, AMD, Marina Revue, Rettegett Iván, Tizedes meg a Többiek és mások, a másik oldalon Human Error, Berosszulás, Diskobra, Norms, Gazpröm, Piss Crystals stb. stb. Összesen 29 szám, még ha többségükben rövidek és tömörek is, azért van valami monumentális az albumban. Nem is merjük röviden levonni a tanulságot, de az jól hallható, hogy egyfelől komoly különbségek vannak az egykori és mai punk között pl. a hangzásban, és persze sok hasonlóság is.


Itt szerepelt
rovatunkban a Padlás bemutatkozó grunge/grunge-paródia száma, a Hülye kérdés. Most pedig megérkezett a hatszámos bemutatkozó EP, A poén a végén. Egy pszichointro után a grunge mellett az alt. rock más műfajai, illetve a torzabb-kiabálósabb fajta punk is szerepel a műfajok között; az előzmények és némely egyértelműen poénos szöveg ismeretében néha nehéz eldönteni, hogy mennyire vicc az egész, mert sokszor viszont egészen hitelesen kibukottnak is tűnik. De pont ez az izgalmas a Padlásban, meg hogy amúgy erősek a dalok is. A Lángoló Gitárok mutatta be az EP-t. Facebook


A Tej a tavalyi - éves listánkra is felkerült - Pénztelenség, sikertelenség, csillogás lemezen sokat ült, ehhez képest állítólag idén ősszel már jön a folytatás, amiről az első dal a bolygó elhagyásáról szól. Csakúgy, mint Horváth András klipje, aminek a végén már nagyon izgultunk, hogy mi történik Áron Zoltán barkácsűrhajójával, de hoppon maradtunk. Facebook


A Peter Kovary & The Royal Rebels a vintage rock zászlaját magasra emelő nagylemezetavaly itt a Recorderen debütált. Most pedig megjelentették a koncerteken régóta sikerrel játszott, egy budapesti bulin rögzített Deep Purple-átdolgozásukat; pontosabban a Hush című örökzöldet már korábban, 1967-ben megjelentette Billy Joe Royal is. Korábbi cikkünkben kiemeltük a RR "ízes megszólalását", és pont ugyanezt erről a feldolgozásról is el lehet mondani. Közben megkezdték a második lemez megírását is, de valószínűleg 2019-ig kell várnunk a megjelenésre. Facebook


Itt a nyár, mindenki meg akarja csinálni a nyár slágerét. A magyar mezőnyből eddig leginkább Pixa tűnik ki, egyrészt mert tényleg jó kis buliszámot csinált, ami ráadásul öniróniától sem mentes; másrészt jelen pillanatban #1 trending a YouTube-on. Szóval ne lepődjünk meg, ha nyáron a magyar fiatalok lépten-nyomon az "afteres" szót használják majd - hogy pontosan mit jelent ez, azt nem tudjuk, egyrészt mert öregek vagyunk hozzá, másrészt mert valószínűleg inkább egy életérzést fejez ki, mintsem pontos jelentést. De lehet, hogy tévedünk. Facebooknyári bulimenetrend.


Egy másik dolog, amit a YouTube-on lógók bizonyára tudnak, az emberiség maradék része pedig valószínűleg lemaradt róla: háború folyik az egyik legnépszerűbb rapzenekar, az AK26, és a legnépszerűbb youtuber, Dancsó Videómánia Péter között. A legutóbbi AK26-szám a sok öntömjénezés mellett jól beszól neki név szerint, de igazi erénye az olyan sorokban van, mint: "Vodkából bennem egy üveg / a hugyom kimarta a füvet" és "Túrja a kertem egy vakond / kurva jó beateket rakott." Az AK26 belinkelte a Videómánia válaszát, amiben a youtuber azzal mókázik, hogy úgy érti a dalt, mintha barátkozni akarnának vele. Bizonyára van, aki tudja, hol kezdődött ez az egész, mi nem; az biztos, hogy az AK26 Blöff című giga-YouTube-slágere (14 milió fölött!) már ihletett egy válaszvideót. Facebookfellépések.


Ha már YouTube-ozunk: külön zeneszociológiai tanulmányt igényelne, hogy miért olyan népszerűek azok a számok, amik a következő sémára épülnek: "csak arra kellek neked, hogy megvegyem az iszonyú drága cuccokat [márkák felsorolása], meg fizessem a mellplasztikádat, de nem szeretsz, mondjuk nem is kell, hogy szeressél, mert csak egy pénzéhes ribi vagy, csak arra kellek neked...". Milyen érzelmi kapcsolódási pontot találnak ezzel a magyar fiatalok tömegei!? - ezt kéne megfejteni. A műfaj koronázatlan királya valószínűleg az AK26-tag Hiro, de sokan mások is művelik. Új sláger például a témában egy AutoTune-regggaeton, a sikergyáros Missh és egy bizonyos HRflow közösködése - utóbbi művésznévről biztosan azt hinnénk, hogy valami féltudományos HR-ügyi folyamatmenedzselési programcsomag neve. HRflow Facebook, Missh Facebook.


Miskovits
és Fehér Holló Budapest című klipje sikeresen ülteti át az elmosott EDM-trapet a budapesti éjszakára; nagy erénye, hogy az átvett flow kivételesen nem dobja le a magyar szöveget. (Mint Bauxit írta Migos-kritikájában, ez egyáltalán nem triviális teljesítmény.) A sajtóanyagból megtudtuk, hogy a klip egy társadalmi problémára hívja fel a figyelmet. Talán van, aki szeretné maga kitalálni, mi az, úgyhogy eldugjuk a megfejtést: "A videóban szereplő lányok folyamatosan a mobiljukat nyomkodják és elfelejtik megélni a pillanatot. Fontos lenne, hogy ne vesszünk el a virtuális világban, és megfelelő módon és mennyiségben használjuk a közösségi oldalakat" - mondta a rendező Kovács Bálint Illés. Miskovits FacebookFehér Holló Facebook.


Végül Budapest után Sopron: a VOLT idei himnuszát Majka, Curtis és Pápai Joci szállította, ámde - ahogy a Bors fogalmazott - "elérte őket a gyűlölethullám", vagyis több a dislike, mint a like, a kommentelők meg a fikázásban versengenek. A Bors felhívta Majkát Törökországban, aki ezt mondta: "Engem nem érdekel ez, és nem is akarok erről beszélni, de örülök, hogy megkerestél, minden jót kívánok!" Mi is minden jót kívánunk a kedves olvasónak, aki idáig eljutott!


Összeállítás: Rónai András

https://recorder.blog.hu/2018/06/08/beateket_rakott_a_vakond_rec_hu
Beateket rakott a vakond - Rec.hu
süti beállítások módosítása