nsz_ln.png

Miért volt szükség egy „tehetségmutatóra”, ki találta ki a nevet, hogy kerül ide ByeAlex, miért változott már megint a zsűri? Mindezt elmondja a Nagy-Szín-Pad! alapítója, Lobenwein Norbert és Filutás Anna projektvezető– és azt is, hogy olyan celebek is szeretnének bekerülni, akiket százezren lájkolnak, de „az igazi világban” mégsem rúgnak labdába. A 2018-as Nagy-Szín-Pad! tehetségmutatóról minden elolvasható itt – a versenyzők, a nyeremények, a koncertek.

Miért volt szükség a Nagy-Szín-Pad!-ra? Mi volt az a hiány, amit be kellett töltenie? 

Lobenwein Norbert: Túlzás lenne azt állítani, hogy szükség volt rá, de azt talán nem, hogy fontos feladatot tölt be. A Sziget, a VOLT és más fesztiválok szervezése során az első 10-15 év arról szólt, hogy bár a ’90-es és a 2000-es években volt sok-sok produkció, akiket szerettünk és akikre épülhetettek a korszak meghatározó fesztiváljai, igazi magyar headliner, akikre ezrek voltak kíváncsiak, nagyjából ugyanaz a 3-4 jutott minden fesztiválra. Akkoriban a Kispál és a Borz, a Tankcsapda, Ákos és egy ideig az Anima szerepelt az összes fesztivál plakátjának a tetején és ez kb egy- másfél évtizedig tartott. Az említett csapatok után volt egy hatalmas szakadék, sok-sok izgalmas zenekarral, előadóval, de a legtöbben megrekedtek egy bizonyos szinten, nem jutottak előrébb.

Akkoriban egy fesztivál koncertprogramjának az összeállításakor elsőként a megkerülhetetlen produkciókat hívtuk meg, aztán saját szimatunk alapján Murakkal, Fülivel, Karcsival (Muraközy Péter, Fülöp Zoltán, Gerendai Károlya szerk.) próbáltuk kiválasztani a még szabad helyekre azokat, akik szerintünk egy fesztiválon bemutatásra érdemesek. Aztán pár éve, 2014-ben jutott eszembe, hogy ennek azért lehetne egy sokkal intézményesítettebb rendszere is. Azóta egész évben várjuk az ország különböző pontjain működő klubok vezetői, fesztiválszervezők, zenei szerkesztők, producerek jelzését, ha éppen azt látják, hogy a korábbinál jobban kezd működni egy zenekar: százak járnak rájuk Pesten, vagy vidéki klubokban, a közönség felkapta a dalaikat, vagy hasonló történik velük. Évente kb. 80-100 ilyen ajánlást kapunk, amit év végén megosztunk egy széles szakmai körrel. Ők választják ki azt a 8-10 produkciót, akiket meghívunk a Nagy-Szín-Pad!-ra. A meghívást eddig mindenki elfogadta, az a visszajelzés a már korábban Nagy-Szín-Pad!-on szerepeltektől és azoktól is, akik még nem jutottak be a versenybe, hogy ez a reflektorfény tényleg egy fontos mérföldkő az életükben.

Filutás Anna: A Nagy-Szín-Pad!-os szereplés egyben azzal is jár, hogy a mezőny minden tagja meghívást kap a Szigetre, a VOLTra, a STRAND-ra és a Campusra, egy csomó MOL Nagyon Balaton-eseményre, a győztes a fentiek nagyszínpadaira, illetve van, aki külföldi fesztiválokra is. A Nagy-Szín-Pad! természetesen egy verseny, hiszen komoly tétje, komoly díjai vannak, de úgy látjuk, megvalósul az a szándékunk is, hogy ne csak a győztes nyerjen rajta, hanem igazi publicitást kapjon minden résztvevő.

„FESZTIVÁLOZNI MENŐ DOLOG” – LOBENWEIN NORBERT-INTERJÚ


Ez a szakadék, amiről beszéltél, nem nagyon látszik nyugaton; inkább vagy gyors berobbanásra, vagy fokozatos emelkedésre látunk példákat. Mi lehet az oka annak, hogy nálunk kialakult ez a hiány?

Lobenwein Norbert: Magyarországot nehéz bármely más országgal összehasonlítani, a könnyűzenével, a zeneiparral kapcsolatos stratégiai gondolkodás pedig nem igazán volt jellemző az elmúlt évtizedekre nálunk.  

A Nagy-Szín-Pad! első évében nagyon fontos inspirációt és löketet adott számunkra és a hazai popszakma számára is a Petőfi Rádió. A 2007-es nagy átalakulásuk olyan friss levegőt és az addigihoz képest nagyon szokatlan stílust és kínálatot hozott az országba, ami nagyon nagy hatással volt sok mindenre és mindenkire. Ez máig érezhető, az aktuálisan legsikeresebb produkcióink közül sokan akkortájt futottak be igazán.  Ezután pár évvel indítottuk a Nagy-Szín-Pad!-ot. Akkor – szemben a mostani nyolcas mezőnnyel – 15 produkció vett részt a versenyen, olyanok, mint a Mary PopKids, az Ivan & The Parazol, Szabó Balázsék, Odett, vagy éppen a Halott Pénz. A Petőfi akkori, vállaltan progresszív szerepe rengeteg gátat nyitott meg, addig klubokban és fesztiválokon jelenlévő zenekarokat ismertetett meg az egész országgal. Nem volt kérdés, hogy egy ilyen újszerű produkció, amilyen a Nagy-Szín-Pad! a Petőfivel közösen működtethető igazán jól, hiszen a rádiós és tv-s nyilvánosság a fesztiválokkal, online stream-mel, klubkoncertekkel együtt alkot igazán erős mixet.

A rádió zenei profilja tíz éve alatt sokat változott, ettől függetlenül még mindig ők az egyetlen olyan médium, akikkel lehet szövetkezni egy olyan ügy építésében, amilyen a Nagy-Szín-Pad! Egyrészt a rádió minden részvevőt bemutat, másrészt az M2 Petőfi TV közvetíti a koncerteket, illetve az egyik fődíj is a közmédiához kötődik, a verseny egy résztvevője ugyanis minden évben Magyarországot képviseli a Eurosonic fesztiválon Hollandiában.

Mi, fesztiválszervezők és a Nagy-Szín-Pad! alapítói egy sajátos utat járunk, ugródeszkát próbálunk adni azoknak, akik önerőből eljutottak egy szintre és jól jön nekik a segítség. Ettől még senki nem lesz szupersztár, de ha tud élni ezzel a publicitással, biztosan segít a karrierjükben.

ISMERD MEG AZ ÖSSZES VERSENYZŐT: SELFIE-K A NAGYSZÍNPAD ELŐTT

Hogyan választjátok ki a résztvevőket? Gyakran elhangzik, hogy néhány versenyző ismertebb (és így esélyesebb), mint a többiek; idén a ByeAlex és a Soulwave lóg ki a mezőnyből felfelé. (Részletes elemzésünket lásd itt.)

Lobenwein Norbert: A ByeAlex és a Slepp idei jelenléte egyrészt öröm, másrészt kérdés volt számunkra is, és Alex sem csinált titkot belőle, hogy kicsit fura helyzet, hogy miközben zsűritag egy neves tehetségkutatóban, egy másik versenyen ő mérettetik meg.  De örömmel vállalta és én is bíztattam erre. A Soulwave-ről nem gondolom, hogy ne lenne indokolt a részvételük. Ők pont azon a szinten vannak, ami a Nagy-Szín-Pad! szempontjából ideális: a rádiók sokat játsszák a dalaikat, sokan ismerik, szeretik őket, egyre nagyobb a közönségük, de a megítélésem szerint pont ott tartnak, amikor kifejezetten jól jön nekik a Nagy-Szín-Pad!-dal járó hájp. De ha már két résztvevőt kiemeltünk, hadd mondjam el, hogy az idei kínálattal abszolút elégedett vagyok. Ma este játszanak Apeyék. Nem kérdés számomra, hogy az utóbbi hónapokban klubok szintjén és az ő műfajukban minden róluk szól, ahogyan az ugyancsak mai fellépő NB-re is kezdik felkapni a fejüket az emberek.  A többiekre kábé ugyanez igaz.

Nagy-Szín-Pad! indulásakor Horváth Gergő, a Petőfi akkori vezetője találta ki a „tehetségmutató” kifejezést, ami szerintem telitalálat. Ismerve Alexet és csapatát – és elismerve a munkásságát –, azt gondolom, hogy neki túl azon, hogy egy rádióban sokat játszott produkció, talán vágya lehet, hogy fesztiválokon is minél jobb időben, minél nagyobb közönség előtt játsszon. Ez a platform,  a Nagy-Szín-Pad! elsősorban erről a - mondjuk úgy - „igazi világról” szól. Engem rendszeresen keresnek meg celebek, akiket a fél ország ismer, több százezren lájkolják őket, és azt vélelmezem, hogy rengeteg rendezvényen lépnek fel – de abba a közegbe, ahol élő nagykoncerteken, fesztiválokon sok ezer ember előtt lehet színpadra állni, valamiért nem tudnak bekerülni, nem fogadják el őket. Nagyon fontos vízválasztó, hogy a Nagy-Szín-Pad!-on azok a produkciók szerepelnek elsősorban, akik a közönséggel olyan hiteles kapcsolatban tudnak lenni, ami egy fesztiválon, egy klubban elérhető, máshol nem nagyon.

Filutás Anna: Érdemes tudni, hogy erre a versenyre nem lehet jelentkezni. Klubok vezetői, rádiók zenei szerkesztői írnak nekünk rendszeresen, ha felfigyelnek egy produkcióra. Olyasmiket, hogy „nézzétek meg ezt a zenekart, tavaly még 200-an voltak rajtuk, idén 400-an...” Őket tesszük egy nagy kalapba, és ebből szemezget az a szakmai kör, akiket szavazásra hívunk, hogy kiválasszák az adott évi fellépőket.

 A közönségszavazás mellett már egy ideje zsűri is van, de ez többször átalakult: egy szűkebben vett szakmai kör mellé érkeztek „véleményvezérek”, idén pedig volt indulókból összeállt Nagy-Szín-Pad! Crew pontoz. Mi az oka ezeknek a változásoknak? (A Crew-ról részletesen itt írtunk.)

Filutás Anna: Ez egy fontos és évről-évre pontosodó eleme a versenynek. 50%-ban a közönség szavazatai érvényesülnek, ami fontos, de sokszor előre lehet borítékolni az eredményt az alapján, hogy melyik zenekarnak mekkora rajongótábora van. Amikor zsűriről gondolkodtunk, azt is fontosnak éreztük, hogy ez ne csupán celebekből álljon, akik jól mutatnak a médiában és az arcuk adja el a műsort, fontosabb cél volt egy olyan csapat összehívása, akik a szakma, a zenészek számára fontosak. Tehát mondjuk Bende Zsuzsi az A38-tól, Murak a fesztiváljainktól, vagy Izil a Petőfi Rádiótól: miközben az ország nyilvánossága előtt nem túlságosan ismert emberek, az ő szavuk egy zenésznek nagyon fontos. Ezt a részét szeretnénk idén is megtartani azáltal, hogy az összes olyan szakmabeli zsűritársunkat, akik korábban velünk voltak, továbbra is meghívtuk és arra kértük őket, hogy a saját fórumaikon nyilvánítsanak véleményt a látott produkciókról. Viszont azt is éreztük, hogy négy év után már egy olyan komoly mezőny kapcsolódott a Nagy-Szín-Pad!-hoz, akik ma már példaképek a zenekarok és a közönség számára is. Szerintünk az egy nagyon jó üzenet lehet, ha ők is véleményt nyilvánítanak. Így állt össze az idei Nagy-Szín-Pad! CREW. Tíz olyan korábbi Nagy-Szín-Pad!-os előadót hívtunk meg, akiknél egyrészt a zenészszakma számára is érdekes, hogy mit mondanak, hiszen ők már végigjárták az elmúlt években az utat a nagyszínpadokig, másrészt az ő véleményük a közönség számára is mérvadó. Azt gondoljuk, hogy ők olyan ismert és hiteles arcok, akiknek a véleménye fontos a Nagy-Szín-Pad! számára.

 nsz_fa.jpg

A zene mellett nézitek azt is, hogy milyen menedzsment, háttér van a zenekarok mögött? Például ahhoz, hogy egy Eurosonic-fellépés vagy egy szlovákiai, lengyel, cseh fesztiválfellépés eredményes legyen, elengedhetetlen, hogy olyan menedzser álljon mögöttük, akinek a támogatásával ezt a lehetőséget a zenekar ki tudja használni.

Lobenwein Norbert: Igazán ezt a részét külön nem nézzük, de az a tapasztalatunk, hogy akik idáig eljutnak, azok mögött sok esetben már olyan menedzsment áll, akiket amúgy is ismerünk, mivel más zenekarokkal is dolgoznak. Azt is látni lehet, hogy kik azok, akik kevésbé tudatosak,  vagy éppen nincs az a vágyuk, hogy például nemzetközi porondra lépjenek. Kicsit ennek is köszönhető, hogy a nemzetközi díjainkat – eddig volt a Eurosonic, idén emeleltt a V4-es együttműködés keretében lengyel, cseh és szlovák fesztiválokra is küldünk egy-egy zenekart –, nem feltétlenül a győztes nyeri meg, hanem valaki a döntősök közül.

Filutás Anna: A menedzsmenttel kapcsolatban azt látjuk, hogy nagyon sokat számít a siker elérése szempontjából, ha olyan csapatok is eljutnak a versenyre, akik nem „csak” zenélni tudnak, hanem megvan bennük az a fajta kreativitás, marketingérzék is, ami manapság igen fontos. Például az első évben, amikor a Mary PopKids nyerte meg a versenyt, az ő sikerükben nagy szerepe volt annak, hogy nemcsak a színpadon voltak jók, hanem nagyon profin szerveztek aktivitásokat a közösségi oldalakon, a városban, jól mozgatták a rajongóikat.

Mennyire működik önálló vállalkozásként, önmagában gazdaságilag megálló brandként a Nagy-Szín-Pad!, és mennyire az a célja (üzleti értelemben), hogy a Sziget, a Volt és a többi fesztivál brandjét építse?

 Lobenwein Norbert: Jó érzéssel és büszkeséggel tölt el, hogy egy olyan ügyet viszünk, ami a fesztiváljaink brandjét is építi, a visszajelzések szerint jót tesz a popszakmának, segíti a hazai előadókat, zenekarokat, ugyanakkor ma már megűll a lábán. Az első néhány évben elsősorban a fesztiváljainkból finanszíroztuk a Nagy-Szín-Pad!-ot, illetve az MTVA-együttműködés ezen a téren is nagyon sokat segített. Tavaly és idén ott tartunk, hogy már nem veszteséges a produkció. Egy nagyon nagy csapatot mozgatunk, tévé- és rádióközvetítéssel, nagy kampánnyal, sok minden mással, közben csak jelképes árú belépővel dolgozunk. Emellett hasonlóan jó érzés és egyfajta elismerés is, hogy partneresemények, amilyen a Campus Fesztivál vagy a Budapest Park  maguktól jelentkeztek, hogy szívesen részt vennének ebben a projektben, ami számomra egyértelműen azt jelzi, hogy a Nagy-Szín-Pad! nem csak egy verseny, sokkal inkább egy valódi ügy...

Ekkor lesznek a koncertek az Akváriumban, no meg a neten és az M2 Petőfi TV-ben:

MÁJUS 2. Apey and the Pea / NB

MÁJUS 3. Antonia Vai / Soulwave

MÁJUS 4. Belau / ByeAlex és a Slepp

MÁJUS 5. Amigod / JETLAG

DÖNTŐ: MÁJUS 11.

http://recorder.blog.hu/2018/05/02/_volt_a_kispal_a_tankcsapda_es_akos_utanuk_pedig_egy_hatalmas_szakadek_lobenwein_norbert-interju_a_n
„Volt a Kispál, a Tankcsapda és Ákos, utánuk pedig egy hatalmas szakadék” – Nagy-Szín-Pad! 2018 interjú

A bejegyzés trackback címe:

http://recorder.blog.hu/api/trackback/id/tr2413885214

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.