nagyedi.jpg

Karády Katalin és Jávor Pál szelleme visszatér, meg a Supernem is. Zeneterápia, ami bevált; VHS-filmzene; zajongás, fánk és párválasztási tanácsadás. A Recorder új magyar zenéket bemutató rovata.

Előző összeállításunk megjelenése óta itt volt a Recorderen a premierje Gazsi Rap Show műemlékvédelmi klipjének, az Aranyakkord (Kiss Tibi és Vastag Gábor) "21. századi rabszolgazenéjének", Dubem K a lassúság dicséretét zengő videójának, a Trousers a táncolás élményét és a Carbonfools fény és sötétség játékát bemutató klipjének; a Re-Start funky-rock, nyugis-feszült EP-jének és a SONYA visszatérő dalának.

A négy év az új egy év: nemrég a Szabó Balázs Bandája négy év után megjelent lemezéről számoltunk be, most meg itt a Supernem új albuma, ami a 2014-es Túl a frekvenciánt követi. És mint Szabó Balázsék, az eltelt időben is folyamatosan szem előtt lévő Supernem is ott folytatja, ahol abbahagyta: lendületes poprock/punkrock dalok, nem egyszer társadalomkritikus szövegekkel. A lemezt bemutató Hvg.hu-nak Papp Szabi ezt mondta: “a dalok arról szólnak, amire minden nap ébredünk: hogyan éljünk túl derűvel, játékkal, röhögéssel, hogy meg tudjuk-e őrizni a szabadságunkat ebben a bűzösen fortyogó, erőszakos, mégis szikrázóan szép förtelemben.” Facebook, lemezbemutató koncert: május 19., Barba Negra Track.


The Cartaker
- ez nem elírás, és nem is véletlen: a rejtélyes - először az RNR666 blogján bemutatott - alkotó az ambient határvidékéhez sorolható, lelassított, szellemjárta báli zenéiről elhíresült The Caretaker eljárását alkalmazza a két világháború közti magyar zenére. Caretaker polgári neve Leyland Kirby, Cartaker meg Katalin Kirby néven szerepel a YouTube-on; Karády Katalin mellett pedig még Mr. Javor kerül elő a számcímekben. És mint a Caretaker-lemezeknél, maga az ötlet egy pillanat alatt átlátható, és tényleg nincs is itt semmi meglepetés - mégis, bő félórán keresztül képes hipnotizálni az eredmény.


Héjja János
és Szegény István seeds néven adott ki két EP-t március végén. Főleg gitáron és kalimbán játszanak, de előkerülnek más hangszerek is, például citera a finom, álomszerűen lebegő, törékeny szépségű improvizációkban. (A számokról bővebb információk a YouTube-ra feltöltött verzióban vannak.) Az alkotók ugyan többek között kamarazeneként címkézték fel, de az ambient, meg úgy általában a finom, odafigyelést igénylő zenék rajongóinak is nagyon ajánlott a két rövid EP. Az alkotók így jellemezték: "egyfajta meditáció, ha úgy tetszik, terápia, ami be is vált." Bővebben kifejtve "a seeds olyan zenét játszik, ami teljes egészében improvizáció, vagyis nem tartalmaz előre megbeszélt frázisokat, illetve igyekszik kerülni a megszokott zenei formákat. Így a két embernek folyamatosan figyelnie kell a zenei párbeszédre. Ennek a folyamatnak az egyik jellegzetessége, hogy nem annyira dalok, inkább hangulatok jeleníthetőek meg." A seedsnek saját felülete nincs , de megtalálható a Facebookon a 5309 és a Geometro, mindkettőben játszik Héjja János és Szegény István is.


NAGYEDi
(avagy Nagy Edi) az Anyu Nem Seedel énekesnőjeként lépett először nagyobb közönség elé, egy ideje pedig szólóban, illetve saját együttesével zenél. Visszatérő a Szimpla Lemming Programban, ef.Zámbó Happy Dead Bandben is tag. Legismertebb száma eddig a Runaway, de az először itt látható klipben is van potenciál. A szuggesztív, vallomásos éneket a melankolikus, elektronikus art popban utazó Yornkék által írt alap egészíti ki ötletesen. Mindezt pedig a klip az énekesnőre és testének egyes részleteire fókuszálva illusztrálja. A szám a készülő első NAGYEDi-lemez egyik bónuszdala lesz. Facebook, legközelebbi koncert: április 27., Barlangterasz.


A Gelka és Synkro közös mixét itt mutatttuk be; mint kiderült, több ilyen együttműködős mixre is lehet számítani. Kürti Csaba a Recordernek azt mondta róla, hogy ezek vérfrissítést, a komfortzónából kimozdulást hozzák el: "pont az a lényege a közös DJ mixeknek, hogy soha nem tudhatod, hogy az adott partner milyen irányba viszi tovább a megkezdett vonulatot. Szimultán dolgozom jelenleg is több kedvenc produceremmel neten keresztül." Az új mixben pedig az orosz Nuage a partner (voltak megjelenései a Project Mooncircle és az Anjunadeep kiadóknál is), a koncept pedig ez: "ambienttel adjunk meg a felütést, majd fokozatosan megérkezzünk a deep house-ba". A felhasznált számok nemcsak úgy simán, hanem "rommá editálva" szerepelnek benne. Facebook, legközelebbi koncert: május 1., A38.


Sziklafy
úgy jellemzi magát, hogy az electrofunk és az ambient keverése érdekli - ami ránézésre elég furcsa ötletnek tűnhet, első EP-jén mégis jól működnek együtt a ritmikus és az elúszósabb darabok: mintha egyazon film különböző jeleneteit festenék alá. A filmet persze VHS-kazettán nézzük, elég szemcsés a kép, néha ráadásul kicsit húzza a videómagnó a szalagot. Nightlights az EP címe, jól jelzi a hangulatot, ami a legfőbb erénye ennek a hét számnak. Facebook


Tavaly jelent meg a Random Trip koncertsorozat / projekt első lemeze, a Zenehíd (számról számra kommentárja itt olvasható). Ennek Dobban című dalában Palya Bea, Szabó Balázs és Saiid énekel és rappel, és nemrég elkészült hozzá a hajnali természetben felvett, egyszerű, de hatásos klip. A dal születéséről, illetve a forgatásról a Phenom'enon cikkében lehet bővebben olvasni. Facebook, nyárindító nagy koncert: május 31., Budapest Park.


Mókás retrós klip készült SuperStereo mókás dalához, amiben Kollányi Zsuzsi énekel. A videóban SuperStereo a legkevésbé jó fej (látható élvezettel alázza magát), és a végén meg is kapja, amit megérdemel! Rendező Höltzl Gergő és Gráf Péter. Facebook, legközelebbi koncert: június 2., Győr, Audi Aréna (INNA előtt)


Két hete már ajánlottuk
a Blunt Shelter kiadónál kiadott The Drumlord-lemezt, a héten újabb kiadvány lepleztek le. Mert hogy az előadó egy bizonyos egri beatmaker, Vártás Zoltán aka leplezett, akinek szakadék lemeze az elmúlt tizenöt évének termését foglalja össze. Az számok Dj Krush és Dj Cam kilencvenes évek végi korszakát idézik - rövidek és meditatívak, mint a téli nappalok. Remélhetőleg a folytatásra nem 15 évet kell majd várni. Aki szeretné vinylen is hallgatni, az beszállhat a kalapozásba ittBlunt Shelter Facebook


Khasim Gaga és a Karma
nagy erénye, hogy nagy témákról akarnak fontos dolgokat közölni, a szöveg mégis megmarad jól esően emberközelinek, nem száll el a tartalmatlan költészet ködébe. Így van ez a nemrég klipet kapott Felemég című számmal is, ami pedig több ponton is nagy rizikót vállal: nagy műveltséganyagot megmozgatva szól a párválasztásról rövid és hosszú távon. Mindezt lendületes funk-rockos alapokon (minimálszólóval!). A szám a tavaly novemberben megjelent Felemég EP-n hallható, itt az egészFacebook


A zeneműkiadókról még a zenészek közül sem mindenki tudja, mik azok; röviden arról van szó, hogy szerzeményekkel és nem hangfelvételekkel, illetve szerzőkkel és nem előadókkal foglalkoznak. De ahogy manapság a zeneiparban általános, a szerepek kezdenek tágulni, összecsúszni. Így például az MZK Publishing most megjelentetett egy válogatást, amit negyedévente követnek majd újak. Az MZK Noize-ról a Phenom'enon cikkében lehet bővebben olvasni, a lényeg az, hogy elvben többféle műfajhoz tartozó zenészek "zajos" és energikus dalai szerepelnek itt. Ami pedig a legfontosabb, hogy ez egy erős válogatás, és ha emiatt többen tudják meg, hogy mi az a zeneműkiadó, az járulékos haszon. MZK Publishing honlap


Nemrég mutattuk itt be a Strand fesztiválhimnuszát, amit a Jetlag írt; most egy másfajta fesztivál másfajta himnusza következik: iamyank és Harcsa Veronika készítette a Művészetek Völgyének, Valley of heArts a címe (nem elírás, szójáték). A leírás a dal "finomságát, meseszerű titokzatosságát" emeli ki. Alább a teljes változat; van videó is, jóval rövidebb. Művészetek Völgye honlap


Most már minden fesztiválnak van himnusza, ámde Budapestnek nincs dala - pontosabban rengeteg dal szól Budapestről, de nincsen olyan, hogy Budapest-dal. Kérdés persze, hogy kell-e olyan, mindenesetre van most egy pályázat, ami szűk értelemben egy gálakoncertre és egy válogatáslemezre szól, de tágabb horizontján ott lebeg a kvázi-hivatalos “Budapest dala” cím. Tíz felkért előadó mellett sokan indultak a nyílt pályázaton is, végüli 16 városias dalt lehet letölteni vagy meghallgatni a honlapon, és szavazni a kedvencünkre.

A soundwalk egy (valamilyen értelemben vett) hely bemutatása (tág értelemben vett) sétálás közben készült hangfelvételek által. Ezen belül van lehetőség arra, hogy a felvételeket viszonylag nyersen, bár persze összevágva, válogatva; vagy inkább kompozíciószerűen összerakva, netán effektezve stb. használják fel. A CEU diákjai által készített, a kísérleti zenékben igen neves londoni Resonance FM-en bemutatott Budapest Soundwalks #1 ez utóbbi utat választja, sokkal inkább ambientszerű zene, mint dokumentum. Lesz még folytatása is. Tumblr


Guzz
ugyan kínai, ám a magyar Babylon Recordsnál jelent meg Koi című új EP-je, az egyik számhoz ráadásul a kiadó első klipje is elkészült. Ugyan a Babylon global bassben utazik, ez nem pont az (legalábbis a szűk értelemben): a hagyományos dallamok összetett, ravasz ritmusokkal találkoznak, és a lényeg inkább az, hogy izgalmas legyen az összhatás, mint az egyenes táncoltatás. Alább a videó, a háromszámos EP itt hallható, érdemes. Facebook, legközelebb Babylon Records buli: BWOLA, április 27., Fészek.

 Összeállítás: Rónai András, Salamon Csaba

http://recorder.blog.hu/2018/04/19/jo_csajok_mar_foldon_nem_hevernek_rec_hu
Jó csajok már földön nem hevernek - Rec.hu

A bejegyzés trackback címe:

http://recorder.blog.hu/api/trackback/id/tr8713849696

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.