Tony Hadley énekes 1976-ban The Cut néven punkzenekart alapított középiskolás társaival, ami néhány név- és stílusváltással később 1979-ben szintis zenét játszott Spandau Balletként és a nyolcvanas évek egyik meghatározó zenekara lett - előbb a szintipopos new wave-stílben, a new romanticban, majd soulosabb, felnőttrockosabb megközelítéssel (a kettő határán készült 1983-as True máig élvezetes, nyári elvágyódós remek poplemez). A zenekar 1989-ben oszlott fel, a drámai croonerként is helytálló Hadley szólókarrierje 1992-ben kezdődött (The State Of Play című lemezzel), a legújabb albuma idén áprilisban érkezik. Közben 2009-ben volt egy Spandau-összeállás is, ami egy önfeldolgozós lemezt eredményezett, ám tavaly óta Hadley már nem tagja a formációnak, hanem szólóban koncertezik - és így jut el február 23-án, pénteken ismét Magyarországra (hiszen a Spandau Ballettel már karrierjük csúcsán, 1984-ben felléptek a Budapest Sportcsarnokban egy SOS Gyermekfalu gálaműsoron, illetve 1987-ban önálló koncerten is). Hadleyt kedvenc zenéiről, inspirációkról kérdeztük Lemeztáska rovatunkban.
Első zenei emlék
Millie Smalltól a My Boy Lollipop.
Első lemez, amit saját pénzeden vettél
The World Of David Bowie (ez egy 1970-es válogatáslemez Bowie címnélküli 1967-es debütjéből és kiadatlan dalokból – a szerk.).
Zene, ami zenélésre ösztönzött
A Ziggy Stardust című David Bowie-lemez miatt kezdtem el zenélni.
A koncert, ami megváltoztatta az életed
Azt kell, hogy mondjam, az 1985-ös Live Aid (ahol fellépett a Spandau Ballet is – a szerk.). Óriási élmény volt és az egész bolygóra hatással lévő esemény, az első olyan, amelyen csupa sztár lépett fel.
Zenék, amik a Spandau előtti első zenekarotokra, a The Cutra hatottak
Én hatalmas punkrajongó voltam: The Clash, The Sex Pistols, Generation X, The Damned.
Zenék, amik az 1981-es Spandau-bemutatkozásra (a szintis Journeys To Gloryra) hatottak
Rengeteg német elektronikus zenét hallgattam ekkoriban, Kraftwerket, La Düsseldorfot, na meg az Ultravoxot, még azzal a felállással, amikor John Foxx volt az énekes. A Systems Of Romance briliáns lemez.
Legnagyobb hatás, változás a dalszerzésben az 1983-as harmadik Spandau-lemeznél, a soulosabb True-nál, amit a Bahama-szigeteken vettetek fel, a Compass Point Studios-ban
A Compass Point maga, nagy hatással volt a dalok stílusára, amit ott vettünk fel, mert annyira nyugis volt az atmoszféra. Továbbá az is nagy hatással volt Gary Kemp gitáros-dalszerzőnkre, hogy Steve Norman gitárosunk megtanult szaxofonozni (ami innentől a fő hangszere lett – a szerk.).
Inspirációk a szólókarrier kezdetekor
Minden. Egyaránt a múltból és a jelenből, hiszen nagyon fontos, hogy az ember képben maradjon a friss trendekkel is, de egyúttal a múlt slágereiről sem feledkezzen meg, amikor inspirációra van szüksége.
Kedvenc három nagylemez
Lehetetlen vállalkozás, hiszen annyi jó lemez van! De ez a három lemez mind elképesztően jó és három különböző korszakból való: A Queentől a The Works (1984), a Frank Sinatrától a Sinatra At The Sands (1966) és a Killerstől a Hot Fuss (2004).
Kedvenc dal, ami boldoggá tesz
Chitty Chitty Bang Bang, szeretem, ahogyan a gyerekeim is.
Kedvenc lemez szívfájdalomra
Daryl Hall & John Oates: Abandoned Luncheonette (1973).
Kedvenc szombat esti zene
DNCE: Cake By The Ocean.
Kedvenc vasárnap reggeli zene
Serge Gainsbourg és Jane Birkin: Je t’aime....
Kedvenc friss zene
Shawn Mendes legutóbbi lemeze (Illuminate 2016-ból – a szerk.).
Kedvenc dalok, amiket mostanában szeretsz előadni
Imádom énekelni a dalokat az új lemezről (aminek megjelenése áprilisban várható – a szerk.), mint például a Killer Blow-t, a Delirioust és az Accident Waiting To Happent.
a február 23-i, Dürer Kert-es koncert Facebook-eseményoldala
és néhány remek Spandau-sláger, amit Hadley énekel, az 1983-as kulcssláger, a True:
a színarany soulpop Gold szintén 1983-ból:
a még szintis-new wave-es To Cut A Long Story Short 1980-ból:
a funkos Chant No. 1 a második albumról, az 1982-es Diamondról:
és az annyira 80-as évek Only When You Leave:
és egy Tony Hadley-koncert tavalyról, Southamptonból: