nevermind.jpg

A Spotify adatait elemezte egy közgazdász.

Seth Stephens-Davidowitz adatelemzéssel foglalkozó közgazdász a New York Timesban írt arról, hogyan befolyásolja az életkorunk azt, hogy milyen zenét hallgatunk. Mint arról részletesen itt írtunk, a big data a zeneipart is megváltoztatta, hiszen egyre több és pontosabb adatunk van a tényleges zenehallgatásról: korábban azt lehetett tudni, hogy hányan vettek egy lemezt, most azt, hogy ki, hol, hányszor melyik számot hallgatja róla. Stephens-Davidowitz a Spotify hallgatóinak adatait elemezte: megnézte az összes, 1960-tól 2000-ig a Billboard lista élére jutott számnál, hogy a legnagyobb rajongóik (tehát akik a legtöbbet hallgatják ezeket) milyen idősek - és ami még fontosabb, azt, hogy hány évesek voltak, amikor ezek a dalok megjelentek.

Az jött ki, hogy a kamaszkorunk elején népszerű dalok azok, amiket aztán idősebb korunkban leginkább szeretünk: a férfiaknál a 13-16 éves, a nőknél a 11-14 éves korukban megjelent slágerek voltak azok, amiket később is a leggyakrabban hallgattak a Spotify-on. A korábban kamaszodó lányoknál ez a gyerekkori hatás nagyobb befolyással van a későbbi ízlésre, mint a fiúknál. A grafikonokon a csúcs után gyors visszaesés látszik: huszonéves korunk zenéi fele annyira meghatározóak, mint amikkel tinédzser korunkban találkozunk.

Persze ez csak egy statisztikai elemzés, ami trendeket, nem törvényszerűségeket mutat - írja Seth Stephens-Davidowitz, aki elárulja, hogy ő például nagy Bruce Springsteen-rajongó, pedig életkorából nem ez következne. Amúgy nem kizárólag zenével foglalkozik: Everybody Lies című könyve arról szól, hogy mit árulnak el rólunk az internetes keresések, amit még egy anonim közvéleménykutatásban sem mondanánk el. (Egy hosszú, nagyon érdekes összefoglaló itt olvasható belőle. Kiderül többek között, hogy a férfiak többször keresnek rá pénisszel kapcsolatos kérdésekre, mint a tüdejükre, májukra, lábukra, fülükre, orrukra, torkukra és agyukra együttvéve - és kb. 170-szer annyiszor, mint ahányszor a nők érdeklődnek a Google-től a péniszről. De ennél sokkal sötétebb titkok is kiderülnek rólunk.)

2015-ben egyébként volt egy hasonló elemzés a Spotify adatai alapján, ami azt vizsgálta, hogyan távolodunk idővel a slágerlisták által megmutatott közízléstől. Eszerint a tizenévesek még nagyon nagy részben a slágerlistás dalokat hallgatják, aztán huszonéves korában az ember elkezd távolodni az éppen népszerű zenéktől, és harmincas éveinek közepére beáll ez a "távolság". A nők minden életkorban inkább hallgatják a népszerű zenéket, mint a férfiak, akik tinédzserkoruk után elég gyorsan ejtik az aktuális popsztárokat. Az adatokból az is kiderült, hogy ha valakinek gyereke születik (amit a Spotify-on hallgatott gyerekzenékből lehet tudni), az a közízléstől való távolodásban kb. négy évnyi öregedést hoz.

Címkék: bigdata-biznisz
http://recorder.blog.hu/2018/02/14/korabban_beall_a_zenei_izlesunk_mint_gondolnad
Korábban beáll a zenei ízlésünk, mint gondolnád

A bejegyzés trackback címe:

http://recorder.blog.hu/api/trackback/id/tr213667940

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.