Shabazz Palaces: Quazarz vs. The Jealous Machines + Quazarz: Born On A Gangster Star (lemezkritika)

2017.08.29. 09:01, rerecorder

shabazz-palaces-portrait-01-1.jpg

A 21. század egyik leginnovatívabb hiphopduója, a seattle-i Shabazz Palaces a pazar Black Up (2011) és Lese Majesty (2014) albumok után idén egyszerre két lemezzel jelentkezett. 

shabazz_quazarz.jpgKiadó: Sub Pop / [PIAS]

Megjelenés: 2017. július

Stílus: cosmic future hiphop

Kulcsdalok: Effeminence (The Jealous...), When Cats Claw (Born on...)

A hiphop, mint minden negyvenéves kort megérő zenei műfaj, rengeteget alakult az oldskool-napok óta és ebből a folyamatos megújulásból Ishmael Butler, a Shabazz Palaces vezetője is alaposan kivette a részét. A Digable Planets-szel a kilencvenes évek elején irányította a műfaj egyik ágát a jazzes megszólalás felé, aztán a 2000-es évek végén a szülővárosában, Seattle-ben alapított Shabazz Palaces duóval lőtte ki az űrbe a hiphopot. Kozmikus, futurisztikus, hangzásban és szellemiségben sem sok mindenhez hasonlítható nagylemezeik (Black Up, 2011, Lese Majesty, 2014) trendeken felül állnak és zseniális egyediséggel tűnnek ki. A páros 2014-ben Magyarországon is fellépett, de azóta túl sokat nem hallhattunk felőlük. Mivel trendeken kívül állnak, ez nem is volt meglepő, és különösebben az sem, hogy a visszatérés nem egy lemez, hanem rögtön kettő lett. Nem meglepő, hiszen a Palaces már első jelentkezésekor is duplán támadt, a 2009-ben gyors egymásután kiadott két figyelemfelkeltő EP-vel (Shabazz Palaces, Off Light).

shabazz_born_on_a.jpgAz előzmények tükrében nem tévedünk, ha komoly koncepciót sejtünk a kiadványok mögött, már csak a címek is beszédesek a furcsa hangzású Quazarzzal, ám a két album ötlete nem eleve elrendeltetett volt, Butlerék a Quazarz vs. The Jealous Machines című albumot tervezték harmadik LP-nek, hét hónap alatt rögzítették is Los Angeles-ben Sunny Levine producerrel (ő Quincy Jones unokája), ráadásul a koncepció csak a felvételek kétharmadánál kezdett kristályosodni. Quazarz egy Földről kiküldött csillagközi felfedező, de nem is annyira az élet kiterjesztetett lehetőségeit kutatja, mint inkább általa kerül perspektívába az, ahol most tartunk ezen a bolygón. A vs. The Jealous Machines lemez leginkább az ember felett egyre inkább uralkodó gépek, technológiák hatásairól szól. Az előző anyag jellemzően ütemszerény pszichedelikus kollázsa után ezúttal csúszkáló-szédítő, kényelmetlen ritmusokon utaztatnak, az álomszerű dalszerkezetek ezúttal még kevesebb kapaszkodót nyújtanak. El vagyunk veszve. Az anyag készen várta megjelenését, amikor Butler producer-hangmérnök haverja, Erik Blood hosszabb szünet után visszatért Seattle-be és a Shabazz Palaces még néhány ötletét ki akarta dolgozni egy lehetséges kísérő EP-hez, de aztán olyan ihletett állapotba kerültek, hogy alig két hét alatt megszületett még egy lemezanyag. A Born On A Gangster Star némileg nyersebb, lazább, r&b-sebb LP, több rajta a kicsavart elektronika és talán sokszínűbb is, ezektől pedig izgalmasabb. A koncept itt már kevésbé fókuszált, de a végeredmény attól még ezúttal is új helyekre küldi kirándulni az agyunkat.

8.5/10 (The Jealous...)

9/10 (Born on...)

Dömötör Endre


A DUÓ 2014-BEN BUDAPESTEN IS FELLÉPETT, A MEGLEHETŐSEN MÓDOSULT TUDATÁLLAPOTÚ ZENÉSZEKKEL LEMEZTÁSKA-INTERJÚT KÉSZÍTETTÜNK.


a Quazarz vs. The Jealous Machines


és a Quazarz: Born On A Gangster Star


a Shine A Light klipje: 


tictac650_2.png

https://recorder.blog.hu/2017/08/29/shabazz_palaces_quazarz_vs_the_jealous_machines_quazarz_born_on_a_gangster_star_lemezkritika
Shabazz Palaces: Quazarz vs. The Jealous Machines + Quazarz: Born On A Gangster Star (lemezkritika)
süti beállítások módosítása