thurston_glasses_vera_marmelo.jpg

Az egykori Sonic Youth alapító gitárosa, Thurston Moore a zenekar 2011-es feloszlása és feleségétől, Kim Gordontól való elválása után Chelsea Light Moving néven alapított új formációt, kiadott egy akusztikus és egy rockos szólólemezt, meg persze a szokásos nagy sűrűséggel kollaborált számos zenésszel (2014-ben a Pándi Balázs-Merzbow-Mats Gustafsson trióval is). Most pedig elkészítette szólómunkássága alighanem legjobb albumát, amit a Pohoda fesztiválon be is mutat. Londonban hívtuk fel a dalszerző-zenészt, hogy az április legvégén megjelent Rock n Roll Consciousness-ről beszélgessünk.

thurston_moore_rnr.jpgSzólólemezeidnek néha magad vagy a producere, néha külső szereplőt vonsz be. A 2011-es, akusztikus Demolished Thoughts Beckkel készült, a 2014-es, rockos The Best Day-t te producelted, most viszont ismét sztárproducerrel dolgoztál. Mitől függ, hogy szükségét érzed külső fülnek és miért választottad most Paul Epworth-öt?

Mert Mark Stewart, a Pop Group vezetője ajánlotta. Interjút készítettem vele a The Quietus webzine számára és ő említette, hogy Paullal vette fel zenekara visszatérő albumát, a 2015-ös Citizen Zombie-t, Paul stúdiójában, aminek The Church a neve. Mindketten bristoliak, innen köztük a kapocs. Én éppen stúdiókat nézegettem Londonban és Mark javasolta, hogy hívjam fel, valószínűleg Sonic Youth-rajongó. Paul nagyon kedvesen meghívott, hogy nézzem meg a stúdióját, ami varázslatos. Egy hatalmas templomot alakított át Észak-London közepén, tele van elsőosztályú „játékokkal”. Számomra egyből értelmet nyert a dolog: egy Rock n roll-öntudat című lemezt egy templomban rögzíteni! Kibéreltünk egy hétre és beköltöztünk a zenekarommal. Szóval igazából most sem kerestem producert, de Paul egészen kiváló volt abban, ahogy minden, amit rögzítettem, a lehető legjobban szólaljon meg a lemezen. Producerként leginkább annyit tett hozzá, hogy tökéletesen működő teret és körülményeket biztosított. Azt hiszem, tisztában volt vele, hogy nem keresek olyan producert, aki segít a dalszerkezetekben és hasonlókban, de amire szükségem volt, azt nagyon magas szinten megvalósította. És persze Adele-lel és más popsztárokkal dolgozik, de nagyon szereti az experimentális zenéket is, viszont az experimentális zenék nem tudnak fenntartani egy ilyen ragyogó stúdiót.


AZ EMLÍTETT STÚDIÓBAN MÁR A RECORDER IS JÁRT - GLASS ANIMALS-LEMEZT HALLGATNI.


A Smoke Of Dreams, a lemezről elsőként közzétett dal tele van New York-i utalásokkal. Hogyan látod most a várost, időben és térben is jókora távolságból?

thurston_group_park_vera_marmelo.jpgLondonban írtam a dalt, a szövegét pedig néhány korábbi versemből állítottam össze és valóban azokat az érzéseimet fogalmazza meg, hogy milyen volt New Yorkban élni, és milyen most nem New York-ban élni. New York City határozza meg, hogy ki vagyok, a város tett zenésszé, művésszé, 1976-ban, tizenkilenc évesen költöztem oda. A hetvenes-nyolcvanas években végig ott éltem, a kilencvenes években aztán kiköltöztem a városból, de nagyon közel maradtam és folyamatosan ingáztam, aztán ide költöztem Londonba kétezer… mikor is? (elneveti magát) Nem is tudom már, 2010-ben. Már nem tudom követni az éveket. New York rengeteget változott azóta, hogy csóró srácként megjelentem ott. A dal rengeteg emléket forgat meg, a nosztalgia érzelmi vetülete, a múlt iránti romantikus érzések mozgatják. Ez volt az utolsó szám, amit felvettünk a lemezhez, ott raktam össze a szövegét, egy ülésben felvettük és nem volt teljesen biztos abban, hogy helye van az LP-n. Amikor meghallgattuk a rögzített dalokat – kilenc vagy tíz számot vettünk fel (a lemezen csak öt hosszú szám szerepel – a szerk.) – akkor mindenki azt javasolta, hogy ez mindenképpen szerepeljen. Én eleinte nem voltam benne biztos, mert túl egyenes vonalú dal. De rákerült.


MOORE-RAL BUDAPESTI KONCERTJE IDEJÉN FŐLEG KORAI HATÁSAIRÓL BESZÉLGETTÜNK.


Tavaly kiadtál egy kislemezt (Feel It In Your Guts) Bernie Sanders-beszédek részleteivel, ami az ő elnökjelölti kampányát támogatta, márciusban Cease Fire címmel adtál ki dalt és arról beszéltél, hogy mindenkinek be kellene olvasztania a fegyverét. Sokkal politikusabb vagy mostanában…

(közbevág) … nehéz nem annak lenni! Amerika meg van mérgezve a gyűlöletbeszéd elképesztő manifesztációja által. Gondoljon bárki bármit az Obama-kormányzatról, az egymás iránti tisztelet alapeszméje volt. Ennek a kormányzatnak csak a hatalom, a kapzsiság számít és felfoghatatlanul tiszteletlen. Az elnök úgy beszél a nőkről, mint ahogyan egy erőszaktevő. Feministaként és egy huszonhárom éves lány apjaként teljesen undorodom az elnöktől, aki borzasztóan mérgező, ráadásul fasiszta ideológiákkal mérgezett emberekkel vette körül magát, úgyhogy igen nehéz lenne megállnom, hogy ne fejtsek ki ellenvéleményt. A művészeknek lehetőségük van arra, hogy felemeljék a hangjukat az ilyen sötét erők ellen. Úgyhogy azt hiszem, továbbra is ezt fogom tenni. De azért a Sonic Youth-nak is voltak időről-időre olyan dalai, amelyek a hatalom méltatlan húzásai ellen szóltak, főleg Bush és Bush jr. évei alatt, amik szintén igen problematikus időszakok Amerika történetében. De persze ez most azt is jóval túlhaladja. Ez már nem is politikai kérdés, nem egy őrült cowboyról van szó. Ő konkrétan nagyon komoly veszélyt jelent a bolygóra és mindannyiunk felelőssége, hogy megállítsuk.

thurston_cf_vera_marmelo_b_w.jpg


Az új lemez címe nyilván erre is vonatkozik, a rockzenének még mindig erős a hangja, még akkor is, ha időről-időre, mint mostanság is, a gitárzene hanyatlásáról cikkeznek.

Azt gondolom, hogy a gitároknak kellene átvennie a hatalmat. Volt a Johnson Guitar hangszerkészítő cégnek az a gépfegyver formájú gitárja, na, azokkal kellene a békét hirdetni. A lemezcím onnan jött, hogy tanítottam egy buddhista nyári workshopon és a buddhista irodalmat tanulmányoztam. Azon gondolkodtam, hogy ha az ember az öntudat állapotát meditációval éri el, a fizikaiból az agy segítségével metafizikai síkot tud létrehozni, akkor rock n roll gitárzenét játszani az én meditációm, én azon keresztül érem el az öntudat állapotát.

(itt közbeszól a kiadós közvetítő, hogy rég lejárt az időm, de Moore még folytatja)

Nagyon szeretem Magyarországot, Balázs (Pándi Balázs – a szerk.) nagyon jó barátom, kimagasló zenész, mondd meg neki, hogy üdvözlöm!

interjú: Dömötör Endre
fotó: Vera Marmelo


a friss lemez: 

http://recorder.blog.hu/2017/06/06/_komoly_veszelyt_jelent_a_bolygora_thurston_moore-interju
„Komoly veszélyt jelent a bolygóra” – Thurston Moore-interjú

A bejegyzés trackback címe:

http://recorder.blog.hu/api/trackback/id/tr2912568235

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.