clayfeet.jpg

A darkpopos, szintipopos Clayfeet duó szerepelt már a Recorder Magyarradar rovatában, és az először általunk bemutatott kép legutóbbi kislemezük, a stop-motionös, szerelmi karambolos klippel feldobott Severance, illetve a tavaly karácsonyi fényesebb, optimistább Stars Explode után most érkezett egy újabb kislemezes dal, az álmodozósabb Dubstart is eszünkbe juttató I Die Every Other Day (és ahogy a korábbiak, ez is több remixszel egyszerre). Ám rögtön az új kislemezzel együtt egy friss, hatszámos EP is megjelent, ami az említett három dal mellett két másik újat is tartalmaz, valamint az egyik remixét. Premier! 

clayfeet_ep.jpgA Clayfeet egy feldolgozásokat játszó, majd egy idő után saját dalokat író hobbizenekar romjain alakult, a 2014-es első EP (Inbetween) felvételein még közreműködött Csörgei Krisztián gitáros-billentyűs, de az együttes lényegében már akkor is duóként működött. És működik azóta is Jankó Bálint billentyűs-zeneszerző-producer és Babra énekes párosával, akik a bevezetőben említett kislemezekkel folytatták. Most tehát egyszerre van egy új dalos kislemez, remixekkel, eltérő változatokkal – az I Die Every Other Day átdolgozói között ismét ott van a gyakori remixelő, I, Symptom –  és egy EP, ami az utóbbi három kislemez mellett új dalokat is tartalmaz. A Lucid című EP szerzeményeiről a Clayfeet két tagja mesélt a Recordernek:

Dream Within A Dream

Bálint: Ujjgyakorlatnak indult, nagyon szerettem volna egy olyan számot, amiben ének helyett beszéd van. Találtam egy szöveget az „álom az álomban”-témáról, és azt használtam fel. Shakamiva Kishawa olvassa fel nagyon bölcsen. Elég feltűnően elrejtettem benne egy New Order zenei idézetet is. Mindeközben rájöttem, hogy az összes számot valahogy végig áthatja ez a téma, és az EP valójában konceptlemez. A Lucid cím is innen jön, az éber álmodásból (lucid dreaming). A számhoz Sebastian Gerbex készített Inception – álom az álomban – témájú rövidfilmet Lego-figurákkal, stop motion-technikával. Ebben az eredeti szöveg szerepel, Morgan Freemannel.


clayfeet_kis.jpgI Die Every Other Day

Bálint: Arról szól, milyen károkat okoz önpusztítóval együtt lenni, bele lehet halni. Minden másnap. A refrén zongoratémája volt meg először, a lányom, Abigél írta. Úgy gondoltam, hogy az eredeti egyszerű, melankolikus-franciás szintipop mellett van másik karaktere is a számnak. Készítettünk egy kicsit funkys, kicsit Talk Talk-os változatot is, amit külön megjelentettünk kislemezen. Gátos Bálintot kértem meg, hogy játsszon fel hozzá nagyon sűrű, lüktető basszust – erre épül ez a változat. A hangszerelésben Harmath Szabolcs segített rengeteget. A kislemezen egy elszállós ambientremix is van, I, Symptomtól, aki szintén teljesen újragondolta, sőt, újraírta a számot.

Babra: Belőlem egy kicsit másképp szól: hogy milyen nehezen szabadulunk egy függőségből, ahol elhisszük, hogy minden megváltozhat, de mindig olyan erővel ránt vissza minket, mint amilyen messze próbálunk elfutni előle. Menekülés helyett inkább visszatérünk, hogy még többet elviseljünk – ez a felismerés okozza, hogy azért minden másnap belehalunk kicsit.


Stars Explode

Bálint: Optimista, az Univerzumhoz írt szerelmes szám. Aki ezt olvassa, iszonyú szerencséje van, hogy egyáltalán itt lehet. Ennek megfelelően tőlünk szokatlanul könnyed, tangóbetéttel, pappappap kórussal és hegedűvel. A szöveget Lawrence M. Krauss fizikus idézete inspirálta: „Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. You couldn’t be here if stars hadn’t exploded, because the elements - the carbon, nitrogen, oxygen, iron, all the things that matter for evolution and for life - weren’t created at the beginning of time. They were created in the nuclear furnaces of stars, and the only way for them to get into your body is if those stars were kind enough to explode. So, forget Jesus. The stars died so that you could be here today.”

Babra: Lelkesítő szám. Ahol az elkeseredettségben összetartó erő lehet a tudat, hogy mindannyian csillagporból vagyunk, minden elmúlást valami fontos születése követ.


Severance

Bálint: Első közös számunk, már hat éves, és nem látszik rajta, de eredetileg hagyományos kétgitáros rockzenekarnak íródott. Egy rettentő közhelyes, kimerevített pillanatot örökít meg, lánnyal és esővel.

Babra: Azt hiszem, arról szól, hogy minden kapcsolatban meg kell látnunk a csodát, átélni a pillanatot, mert elkerülhetetlenül utolér az elhidegülés.


Barb Wire

Bálint: A refrén jutott eszembe először, szinte egyszerre a dallam és a szöveg. Sose gondolkoztam azon, hogy nő énekli el a szövegeim, és emiatt talán máshogy kellene fogalmazni. Itt végig egy gonosz nőre gondoltam, de ahogy Babra énekli, gonosz férfi lesz belőle. A német szövegrészlet lehetne koncepció is, de valójában prozódiai oka van.

Babra: Kicsit melankolikus szám – igazi clayfeetes –, ahol eljutok a pontig, hogy távol tartsam magam a hazugságok egyre sűrűbbre szőtt hálójától.


a remek Lucid EP: 


és az I Die Every Other Day kislemez: 

a Dream Within A Dream egy korábbi változata festi alá ezt a Logo-figurás, stop-motion technikájú remek kisfilmet: 


EP-borítófotó:
Csordás Péter (
http://www.astrobin.com/users/xordi/)

a Clayfeet Facebook-oldala

http://recorder.blog.hu/2017/05/14/ep-premier_clayfeet_lucid
EP-premier! Clayfeet: Lucid

A bejegyzés trackback címe:

http://recorder.blog.hu/api/trackback/id/tr512504355

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.