50 év 50 magyar momentuma – 1967-2016: kulcspillanatok a hazai zenében (a 80-as évek)

2017.04.23. 19:00, rerecorder

50_ev_1.jpg

Ötvenedik lapszám. Újabb mérföldkőhöz érkezett kedvenc médiatermékünk és hűséges élettársunk, a már több mint öt éve rendszeresen megjelenő, ingyenes popmagazin, a Recorder. Ennek örömére végigtekintjük, hogy mik voltak a magyar poptörténet legkiemelkedőbb momentumai az elmúlt ötven évben. Visszatekertünk 1967-ig és minden évből kiválasztottuk a szerintünk legfontosabb, legjellemzőbb történést. Nem az általában legjelentősebb ötven pillanatot kerestük, hiszen évről-évre haladtunk, és nem is az ötven meghatározó popszereplőhöz kötődő eseményeket akartuk listázni, hiszen számos kulcsfigura kimaradt. A magyar popzene mozaikos történetét mutatjuk be – ötven momentumot, amely összeáll egy töredezett, de így is jól felismerhető nagyképpé. Találkozzunk a következő ötven lapszámnál! A hatvanas-hetvenes évek legjelentősebb poppillanatai után íme, a nyolcvanas évek!

1980

1980_fekete_foto_pacser_attila.jpgFekete bárányok koncert

A Hajógyári-sziget poptörténelme jóval az első Diáksziget előtt kezdődött, egészen pontosan 1980-ban, a Fekete Bárányok koncerttel. Augusztus 23-án együtt lépett fel az A. E. Bizottság, a P. Mobil, a Hobo Blues Band és a Beatrice, négy olyan zenekar, ami nem volt éppen a rendszer kedvence. A koncerten körülbelül 25 ezer ember gyűlt össze, ritka pillanat volt ez a zenekarok életében, mert sokszor a kisebb klubkoncertjeiket is meghiúsították. Együtt azonban olyan erőt demonstráltak, aminek a Hungaroton sem tudott ellenállni, előbb-utóbb mindegyiküknek lehetett lemeze. 

1980_fekete_baranyok_3_1980_foto_vertes_gyorgy.jpg

fotó: Vértes György


VÉRTES GYÖRGY FOTÓIVAL ITT FOGLALKOZTUNK.


1981

Tatai rocktanácskozás

A majdnem összes fontos akkori magyar zenész, a velük kapcsolatban álló szervezetek (a Hungaroton, az ORI, az Interkoncert, a Zeneműkiadó és a többi) vezetői, valamint az őket befolyásoló politikai vezetés (Tóth Dezső művelődési miniszterhelyettes, Barabás János, az Állami Ifjúsági Bizottság titkára és Lendvai Ildikó, a KISZ KB kulturális osztályának vezetője) a háromnapos tatai tanácskozás során egy zenészszakszervezet lehetséges megalakulásáról vitatkoztak, a hétvége közelebbről viszont a hatalom és zene korabeli viszonyáról szólt. Itt dőlt el, hogy a magyar újhullámnak nem lesz esélye lemezt kiadni (pedig a színtérről még az NME is lelkesen számolt be ebben az évben) és ezt már csak azért is tudhatjuk, mert Almási Tamás Sok húron pendülnek címmel forgatott rendkívül érdekfeszítő dokumentumfilmet a hétvégéről. 

1981_tatai_rocktanaecs_magyar_beatzeneszek_fortepan_40721.jpg

fotó: Fortepan

DOBOZBAN RAGADT MAGYAR ZENÉS FILMEK.


1982_budapest_sportcsarnok_wikipedia_duran_duran.jpg1982

Megnyílt a BS

A Budapest Sportcsarnok megnyitása előtt nagyon sokáig nem jött igazi A-ligás popsztár Magyarországra, amit – különböző okok mellett – részben éppen a megfelelő minőségű koncerthelyszín hiánya okozott. Hogy a BS mekkora űrt töltött be a hazai popzenei életben, ahhoz álljon itt csak néhány fellépő az első három évből: Talking Heads, Tangerine Dream, Tina Turner, Johnny Cash, Santana, Elton John, Spandau Ballet, The Twins, Chuck Berry, Dire Straits (szó volt az OMD-ről is, de az elmaradt). 

1982_bs_www_tvn_hu_da717726cfe101e19156f57239a16515.jpg


1983

CPg-balhé

1983-ban a hazai punkmozgalom legélesebben fogalmazó zenekara, a szegedi, de néhány év működés után Budapestre költöző CPg tagjait bíróság elé citálja a Kádár-rendszer. A fiatal zenészeket izgatás vádjával tartóztatták le, a bíróság végül a zenészek bűnösségét nagy nyilvánosság előtt, csoport tagjaiként, folytatólagosan elkövetett izgatás bűntettében állapította meg, hármukat két-két év letöltendő börtönre, a még fiatalkorú basszusgitárost pedig felfüggesztett szabadságvesztésre ítélte. Kell-e mondani, milyen hatással volt ez a többiekre és arra, hogy a műfaj kiteljesedhessen.

1983_punk_cpg_kozakter_fotomedia_zetenyi_zoltan_83_04.jpg

fotó: Zétényi Zoltán


ZÉTÉNYI ZOLTÁN ZENEI FOTÓIT ITT ÉS ITT MUTATTUK BE.


1984

Első magyar rap

Van egy magyar lemez, amin nagyjából pont úgy szól a korabeli hiphop, vagy rap, vagy electro, ahogyan a műfaj nemzetközi, még meglehetősen szórványos megjelenésein is. Vagy na jó, közel úgy. Fenyő Miklós bámulatosan vette le ezt a zsánert is (a pszich-rock, a glam rock, a Beatles, a rockabilly-nosztalgia után), MIKI nevű LP-je (Jól nézünk miki) ismét egy olyan ritka pillanat, amikor szinkronban voltuk a világgal.

1984_miki.jpg


A HÚSZ LEGJOBB MAGYAR HIPHOPLEMEZ, A RECORDER SZERINT.


1985

Megnyílt a Pecsa

A BS mellett egy kisebb méretű szórakoztatócentrumra is égető szüksége volt már Budapestnek, főképp, hogy a legoptimálisabb ilyen, a Budai Ifjúsági Park 1984-ben bezárt. A beltéren 2500 főt befogadni képes klub koncertteremként és diszkóként is hamar a legnépszerűbb hely lett, szabadtéri színpadán pedig még nagyobb koncerteket is tudtak rendezni. Emellett számos klub működött itt, hosszú évekig túlzás nélkül a Petőfi Csarnok volt a budapesti zenei központ.

1985_pecsa_14041_pecsa_tek.jpg



A PECSA HÁZIFOTÓSA SOKÁIG FEHÉR BERTALAN VOLT, KÉPEK ÉS SZTORIK ERRE.


1986

Elindult az első magyar kereskedelmi rádió, a Danubius

1986_danubius.jpgMég el sem indult a rendszerváltás folyamata, de már működtek a gmk-k, a piacgazdaság azonban még távolinak, vagy soha el nem jövőnek tűnt, amikor 1985-ben osztrák üzletemberek azzal keresték meg a Magyar Rádiót, hogy – főleg a Balatonra utazó német nyelvű nyaralókra alapozva – kereskedelmi rádiót indítanának. A Danubiust végül teljes egészében a Magyar Rádió hozta össze – az első hivatalos műsorsugárzás a Balatonnál 1986 júliusában indult a 100,5 MHz frekvencián a kab-hegyi adóról, német nyelven, naponta reggel héttől este hatig. Egy évvel később már Budapesten is lehetett fogni az adót és hallani olyan aktuális slágereket, amiket az állami rádióban alig.


1987_ek_popzene_front.jpg1987

Lemezt készíthetett az underground

A tatai rocktanácskozás után hat évvel mégis lejárt a moratórium (igaz közben a „Fekete Bárány” Bizottság már adhatott ki lemezt, a Trabant pedig filmzenelemezként egy kislemezt), az Európa Kiadóval elindulhatott az addig éppen megtűrt előadók lemezes bemutatkozása, igaz eddigre már kellően szétzilálódott a mezőny. Mindenesetre azt már a Hungarotonnál is jól érezték, hogy valami megbomlott a szocializmuson belül.

1987_szt_p830220.jpg


1988

Rocktérítő – a legkeményebb magyar rockfilm

A Neurotic-nak viszont még ekkor is csak úgy lehetett kiadványa (filmzenekazetta), hogy film készült annak frontemberéről, Pajor Tamásról. A drogokkal fűtött, balhés figura életét, koncertjeit Xantus János követte egy kamerával, és pont elkapta a frontember megtérést, a Hit Gyülekezetébe való besorolását. A ritka pillanat az egyik legérdekfeszítőbb magyar zenei filmet eredményezte – és kiváló dokumentumát egy letűnt kornak.

1988_rockterito.jpg


INTERJÚNK A KORSZAKRÓL PAJOR TAMÁSSAL.


1989

Megnyílt a Tilos Az Á

A rendszerváltás időszakának, az évtizedforduló budapesti undergroundjának törzshelye, 1995-ig a város egyik legfontosabb kis klubja, a másik legfontosabbal, az egy évvel korábban indult Fekete Lyukkal együtt teljesen új nézőpontot képviselt a szórakoztatásban. A kilencvenes évek alternatív zenéje ezekről a helyekről nőtt ki, a Tilos Az Á pedig még az 1991-ben startoló, szintén esszenciális Tilos Rádiónak is a szülőhelye volt.

1989_01-tilos_bejarat.jpg


a Recorder-stáb


(folytatjuk)

https://recorder.blog.hu/2017/04/23/50_ev_50_magyar_momentuma_1967-2016_kulcspillanatok_a_hazai_zeneben_a_80-as_evek
50 év 50 magyar momentuma – 1967-2016: kulcspillanatok a hazai zenében (a 80-as évek)
süti beállítások módosítása