Lemeztáska – Nóvé Soma (Middlemist Red)

2016.12.30. 11:00, rerecorder

nove_soma_photo_credit_kranicz_richard.jpg

A rövid idő alatt az ország legnépszerűbb zenekarai közé jutott Middlemist Red már első lemeze idején is figyelemreméltó volt – ráadásul rengeteg kortársát inspirálta neopszichedelikus rockzenére – de a novemberben megjelent Ripple Soul című szintisebb, new wave-esebb második album még annál is erősebb lett. A kvartett gitáros-énekese, Nóvé Soma mutatja be ihletforrásait, kedvenc zenéit Lemeztáska rovatunkban, a zenekar pedig ma este adja utolsó 2016-os koncertjét a Kuplungban.

Első zenei emlék

Nagyon sok Kalákát meg Gryllus Vilmost hallgattam a családi autónkban. Utóbbitól a Csigahéj című album még a mai napig is az egyik kedvenc magyar lemezem.


Első kazetta, amit saját pénzből vettél

album_art_for_gorillaz.jpgA Gorillaz 2001-es debütáló albuma kazettán. Nagymamám adott rá pénzt, azt hiszem, kilencéves koromban. A borító miatt választottam, de otthon meghallgatva sem csalódtam benne, leszámítva a Latin Simone című számot, amit mindig továbbtekertem.


Zene, ami zenélésre inspirált

Az elmúlt egy évben nagyon sok minden. Idén nagy hatással volt rám az afrikai blues gitáros-énekes Bombino, Chet Baker, Frank Sinatra, Neu!, az Echo And The Bunnymen, a Suuns és így tovább.


Meghatározó koncertélmény

Az egy évvel ezelőtti The Horrors-koncert a Szigeten. Életem egyik legjobb show-jellegű koncertje volt. Az énekes-frontember színpadi jenléte részben meghatározta, hogyan kezeltem a saját koncertjeinket a későbbiekben.


Hatások a Middlemist Red indulásakor

Akkoriban sok blues-alapú pszichedelikus rockzenét hallgattam, ezek inspiráltak. Ilyen volt a Black Angels, a 13th Floor Elevators, a Doors vagy a Dead Meadow. Akkor ismertem meg a Kasabian első lemezét, amit már első hallgatáskor az egyik kedvenc lemezemként könyveltem el.


fc.jpgHatások az új lemeze felvétele előtt

Az elmúlt két évben próbáltam magamat rávenni, hogy ne a már számtalanszor végigpörgetett lemezeimet hallgassam, hanem általam még nem ismert zenéket fedezzek fel. Hangzásban inspiráltak new wave zenekarok a 80-as évekből, emellett sok jazzelőadót ismertem meg, amik mind dalszövegírásban, mind éneklésben segítettek a fejlődésben.


Kedvenc pszichedelikus rocklemez a hatvanas évekből

Sok kedvenc számom van abból a korból, de olyan lemez, amit az elejétől a végéig nagyon szeretek, kevesebb. Albumként szeretem a Sgt. Peppers Lonely Heart’s Club Band című The Beatles-lemezt vagy a már 1970-ben bemutatott Zabriskie Point című film zenéjét, a Pink Floyd és a Grateful Dead-es Jerry Garcia közreműködésével. Nem nevezném pszichedelikus rocklemeznek, de egyik kedvenc 60-as évekbeli lemezem a Child Is Father To The Man a Blood, Sweat and Tears zenekartól. 


Kedvenc pszichedelikus rocklemez a 2000-es évekből

The Black Angels: Passover, a címnélküli Dead Meadow és Tame Impala: Innerspeaker. Ezek voltak azok az albumok, amelyek a tagok közötti zenei érdeklődésben metszéspontokként voltak jelen a Middlemist Red alakulása idején is.


Kedvenc krautrocklemez

neu_20080425100732.jpgA címnélküli első Neu! (1972).


Kedvenc shoegaze/dreampoplemez

Ez egy nehéz műfaj, mert sok mindent érdekesnek találok a leghíresebb shoegaze albumokban (My Bloody Valentine: Loveless, Slowdive: Souvlaki, The Jesus And Mary Chain: Psychocandy), de gyakran untatnak. A Horrors-tól a Skying az egyik kedvenc albumom, amit ebbe a műfajba kategorizálhatnánk.


Kedvenc szintis lemez

AIR: Premiers Symptômes. Gyerekkoromban sokat hallgattam a Trilogy lemezt az Emerson Lake and Palmertől.


Kedvenc elektronikus lemez

Nicolas Jaar: Space Is Only Noise. Suuns: Hold/Still


Minden idők legjobb lemeze

hot-rats.jpgNehéz választani, de most talán Frank Zappa Hot Rats lemeze ugrik be. Tizenötéves koromban ismertem meg, azóta nagy kedvencem.


Kedvenc magyar lemez

A Dorota zenekar első lemeze. Free-jazz-rock-törzsi zenét játszanak. A gitárosuk a gitártanárom volt egy időben, így elképzelhető, hogy némi elfogultsággal beszélek erről az albumról, de biztos vagyok benne, hogy nagyon meghatározta a zenei gondolkodásomat. Kevesen ismerik, de nagyon tudom ajánlani. A weboldalukról ingyenesen letölthető.


Kedvenc magyar dal

Balaton/Trabant: Pirosbetűs napok, ezt főleg a dalszövege miatt kedvelem. Tudomásom szerint sajnos stúdiófelvétel nem készült róla, pedig bejártam a várost, hátha megtalálom valamelyik lemezboltban. További kedvenceim: Meteo: Just A Saint, Zanzinger: Fisherman’s Meal, Cseh Tamás: A jobbik részem.


Lemezgyűjteményed legkülönlegesebb/legértékesebb darabja

Anyagilag valószínűleg nem a legértékesebb, de a legnagyobb becsben tartott vinyllemezem a Nem arról hajnallik, amerről hajnallott album a Muzsikástól. Négyéves koromban kezdtem el hangszeren tanulni Ifj. Csoóri Sándornál. A Muzsikás-lemezek közül ez a kedvencem, kifejezetten azokat a dalokat szeretem, amikben ő énekel.


IDEI TAVASZI INTERJÚNK AZ AKKOR MÉG CSAK KÉSZÜLŐ FRISS ALBUMRÓL.


Olyan zene, ami nagyon elüt a stílusodtól, mégis nagyon szereted

Gyerekkorom óta nagyon sok hiphopalbumot hallgatok. Kedvenceim: 50 Cent: Get Rich Or Die Tryin’, a címnélküli Blakroc és a címnélküli Cypress Hill.


Dal, amit már nem bírsz meghallgatni

Régebben nagy Red Hot Chili Peppers-rajongó voltam. Mostanra már csak a korai lemezeiket tudnám hallgatni, a Blood Sugar Sex Magic-től visszamenőleg.


Dal, amit bárcsak te írtál volna

Dalszövegileg nagyon sok Alex Turner-dal. De legfrissebb ilyen élményem egy ismeretlen zenekarhoz fűződik. Szasza haverom mutatta, a Life Leone Is This Love című számát. Egyszer szeretnék majd én is egy ennyire egyszerű, de mégis izgalmas számot írni.


Zene, amitől boldog leszel

superfly_1.jpgCurtis Mayfield: Superfly című lemeze. Tizenéves koromban sok funk/acid-jazz zenét hallgattam. Utcai zenehallgatás közben ezek nagyon feldobnak.


Kedvenc heartbreak lemez

Ilyenkor nem szeretek hasonló tematikájú számokat hallgatni. Aki ilyesmire vágyik, annak tudom ajánlani Harry Nilsson albumait.


Zene, ami elgondolkodtat

Monoton instrumentális zenék hallgatása közben nagyon jókat tudok gondolkodni. A krautrock műfaj közül egyes lemezek kifejezetten ezért tetszenek.


Kedvenc zene utazáshoz

Legtöbbet turnézáskor hallgatok zenét. A Levitation fesztivál által összerakott The Reverberation Appreciation Society mixeket szoktam hallgatni Soundcloudon. Ha jól tudom, egy Al Lover nevű dj rakja össze őket. Iszonyú sok izgalmas zenét ismertem meg ezekből.


Kedvenc zene éjszaka, sötétben hallgatni

Chet Baker Almost Blue című száma. Főleg az énekes számait szoktam hallgatni, ez pedig az abszolút kedvencem tőle.


VIDEÓS TURNÉNAPLÓ A MIDDLEMIST REDDEL!


Kedvenc zene szexhez

Fiatalabb koromban összeállítottam egy ilyen playlistet, amire egy csomó triphop-számot raktam, de alapvetően nem szeretek ilyenkor zenét hallgatni.


Kedvenc szombat esti bulizene

Parliamenttől/Funkadelic-től bármi. Egyszer előadtuk a Give Up The Funk című számukat. Nagyon sajnálom, hogy itthon nincs egy igazi oldschool funkzenekar. Ha valaki ismer ilyet, szóljon! Hatalmas bulikat lehetne csinálni.


Kedvenc vasárnap reggeli pihenős zene

helplessness.jpgHerbie Hancock: Empyrean Isles. A Cantaloupe Island az egyik legjobb reggelizős zene, amit valaha hallottam.


Kedvenc 2016-os lemezek

Suuns: Hold/Still, Iggy Pop: Post Pop Depression, Radiohead: A Moon Shaped Pool. A magyarok közül: Dope Calypso: Mau Mau, Panel Surfers: Redroom.


Kedvenc zene karácsonykor

Az elmúlt két évben mindig a Fleet Foxes Helplessness Blues lemezét hallgattam. Amúgy is nagyon szeretem őket, de erre az alkalomra szerintem tökéletes!

fotó: Kránicz Richárd


a ma, december 30-i esti Middlemist Red-koncert a Kuplungban lesz, a Hello Hurricane társaságában, érdemes korán érkezni, mert az összes elővételes jegy elkelt, így a gyors teltház is garantált, Facebook-eseményoldal


és akkor itt a Middlemist Red új albuma, a krautrockos, szintikkel súlyosbított, new wave-vel is flörtölő változatos Ripple Soul:


az Evermore-hoz készült imidzsklip:

https://recorder.blog.hu/2016/12/30/lemeztaska_nove_soma_middlemist_red
Lemeztáska – Nóvé Soma (Middlemist Red)
süti beállítások módosítása