What The FAQ - Berencsi Attila

2016.11.25. 11:40, Frontrecorder

foto-hortovanyi_istvan.jpg

A nyolcvanas években ő volt Magyarországon az öntörvényű, nehezen kezelhető, enigmatikus fiatal művész mintaképe, akit filmszerepei (főleg a Szerelem első / második vérig, illetve a Túszdráma) révén egy ország ismert. Két évtizede már inkább a műgyűjtők körében forog a neve, mint képzőművész, aki a színészettel felhagyott ugyan, de a zenével korántsem; több - elektronika-alapú - projekt (E.V.A., Prototype) után Berencsi Attila, azaz Beri Ary feléleszti Pillangók nevű kultikus zenekarát egy koncert erejéig, december másodikán a Dürer Kertben - a Recorder 47. számában pedig What The FAQ-kérdéseinkre válaszolt.

img_6952.jpgMi a legkorábbi emléked?

Nem tudom megmondani, mert nem emlékszem, hogy a néhány közül, ami elsőre előjön, melyik volt korábban. Valahogy egy ózdi karácsony tűnik a legfoszlányosabbnak. Hagyományos nagy, égős, gazdagon cukrozott, színes fa, nagyisütiillat. Jó volt.


Mi volt a gyerekként elkövetett legnagyobb hülyeséged?

Van olyan, ami akkor tűnt annak, de ma már nem, és olyan is akad, ami később vált kellemetlenné bennem, viszont az elkövetésekor helyesnek látszott. Lényeg, hogy apa nélkül nőttem fel, így mind ennek tudható be.


Ha visszamehetnél az időben, milyen tanácsot adnál a tinédzserkori önmagadnak?

Ne igyál!


Mit jelent számodra a család fogalma?

Nincs ilyen fogalom az életemben. Részegységek léteznek ugyan, de a teljesség kimaradt.


Mit jelent számodra az újrakezdés?

Jó néhányszor kényszerültem újrakezdeni az életem. Ma már rutinszerűen megy.


Te miben hiszel?

Abban, hogy bármi megtörténhet, így semmit sem érdemes komolyan venni.


Mi motivál legjobban az életben?

A kényszer és a határidő.


Mit tekintesz küldetésednek?

Zenei téren van küldetésem. Létezik egy izmusom, terjeszteném nagy kedvvel.


A magyar nép nem politikára termett, igaz vagy hamis?

Egy egészséges társadalomban orvosokra, kertészekre, pékekre, mérnökökre ésatöbbi van szükség, politikusokra a legkevésbé. Hatalmon szétlopják, ellenzékben széthúzzák a nemzetet. Sajnos sokan ezt örömmel veszik, és szívesen rabolják a saját és mások idejét ezzel. Észérvek helyett valami ellen szavazgatunk dühből. Szánalmas. Senkinek sem kellene politikára teremnie. Minek?


Mi a legnagyobb erényed?

Az, hogy már tudom azt, hogy mire megtudom, ki vagyok, addigra már csak voltam.


És a legnagyobb bűnöd?

Ugyanez. Túl sok hasznos időt fordítottam haszontalan dolgokra. Lecsúsztam magamról.


Kedvenc káromkodásod?

Több is van. Például elmész a picsába, vagy asztakúrva.


Hány kávé egy nap?

Nulla.


Melyik három lemezt vinnéd magaddal egy lakatlan szigetre?

Ha tudnám, hogy lakatlan a sziget és végleg ott ragadok, akkor három lakodalmas rockot.


Melyik koncert volt rád a legnagyobb hatással?

Nagyon gyerekként Farkaslyukban koncertezett Zorán. Nem tudtam, ki az előadó, nem tudtam, mit képvisel, viszont a külsőségei, az élő rockhangzás és látvány miatt úgy éreztem, hogy ezt akarom csinálni. Amúgy ez az ország egyik legkisebb, körülbelül ötven férőhelyes művházában zajlott. Képzelhetitek.


Melyik könyv volt rád a legnagyobb hatással?

Kurt Vonnegut: A Titán szirénjei.


img_6954.jpgMelyik festő vagy festmény volt rád legnagyobb hatással?

Sok ilyen van, főleg szakmai irigységből. Van olyan is, ami annyira gáz, hogy az már bajonettért kiált, és mégis eladott. Pozitív értelemben Ribera egy öregembert ábrázoló képét szoktam emlegetni. Elképesztő.


Kedvenc film?

Wim Wenders: A dolgok állása.


Rádió vagy tévé?

Tévé.


Tévéműsor, amit nem hagynál ki?

Szeretem a vígjátéksorozatokat.


Kivel szeretnél közös fotót magadról?

A következő Holdra szállóval. Odafönt.


Magyarnak lenni annyi, mint...

… tény.


A boldogság...

… létezik.


A szeretet…

… kell.

A szerelem…

…-től óvjon a ég.


A szépség…

… relatív.


A tehetség…

… szintén.


A művészet…

… ha valódi, akkor keserű sors.


A legféltettebb kincsem…

… a jövőm.


Utoljára akkor sírtam, amikor...

… eddig először és utoljára akkor sírtam, amikor pár éve a kezemben halt meg a cicánk.


Mi történik velünk, amikor meghalunk?

Felhő lesz belőlünk. Vagy répa.


Félig tele, vagy félig üres a pohár?

Ó igen. Egy szintén kamuszakma nagy porhintése. Mintha ebből kiderülne a kérdezett jelleme. Ha félig tele, akkor még töltök rá, ha félig üres, akkor már megittam, vagy valaki, amíg nem figyeltem. A lényeg, hogy van pohár és van benne valami.


Régen minden jobb volt?

Amikor ez kerül szóba, akkor sokan a fiatalságuk miatt hiszik, hogy régen jobb volt. Az akkori idősek vélhetően másként érzik. A haladás – legyen bármilyen is az előjele – megállíthatatlan fájdalommentesen.


Mondj valamit magadról, amit még soha nem árultál el egyetlen interjúban sem.

Sok olyan van, amit még sehol nem mondtam el magamról. Például ez.


A Beri Ary és a Pillangók egyszeri, publikált és publikálatlan dalokat egyaránt felvonultató  "nosztalgikus brutálodása" december 2-án lesz a Dürer Kertben, részletek a Facebook.eseményben.


az újhullámos/darkos zenekar még újkorában, harminc évvel ezelőttről:




Berencsi Attila elektronikus tánczenés (DJ Candyman-nel közösen vitt) E.V.A. projektje néhány évvel ezelőttről:




egy festményklip idénről:




és egy "téli sléger" Berencsi Attila önálló zenei terméséből:



nyitókép: Hortoványi istván

https://recorder.blog.hu/2016/11/25/what_the_faq_berencsi_attila
What The FAQ - Berencsi Attila
süti beállítások módosítása