mana.jpg

A zeneipar 21. századi válságát elnézve könnyű kimondani, hogy „manapság már nincs szükség lemezcégekre.” Ugyanakkor a valódi és folyamatos átalakulások közepette most még az albumkiadás terén új utakat törő Radiohead is szorosabbra fűzte viszonyát terjesztőjével, az XL Recordings-zal, a tavalyi évben pedig hosszú idő után először nőtt a lemezkiadók bevétele. És ez igaz a hazai viszonyokra is, arra a közegre, amelyben az elmúlt években egyre több kis label jött létre. 2016-os lemezkiadó-körkép a cégek megalakulási időrendjében: a Hungaroton, a Magneoton, a Trottel, a Universal Music, az 1G Records, a Gold Record, a Fonó, a KO Records, a Bloose Broavaz, a BMC Records, a Tom-Tom Records, a Chi Recordings, a Mistral Music, a Megadó Kiadó, a Mamazone Records, az Egység Média, a Panel Trax Records, a HungaroSound, az AM:PM Music, a 8ounce Records és a Farbwechsel Records után a Mana Mana Records mutatja be magát.

Magyarországon – ahol a cd-vásárlási kedv a nemzetközi trendekkel nagyjából egy időben lohadt, a digitális zeneeladás viszont soha nem kapott szárnyra – a lemezipar addigi legnehezebb időszakában, a 2000-es évek első évtizedének végén, a 10-es évek elején valóban kezdett teljesen értelmetlennek látszani a lemezkiadói tevékenység. A piac nagyjából összes szereplője összébb is húzta magát, sok cég pedig egyszerűen megszűnt. Viszont – ahogyan azt az elmúlt két-három évben, a magyar zenéről szóló összefoglalóinkban rendre megírjuk – a külföldi trendekkel ellentétben itthon szinte soha nem látott pezsgés tapasztalható az alulról építkező szcénákban: gombamód szaporodnak az előadók, amelyek átlagminősége jóval közelebb van a nemzetközi színvonalhoz, mint akár csak tíz-tizenöt évvel ezelőtt. Ráadásul nagyon is színes a paletta, számtalan, eddig pangó műfajban folyamatos az utánpótlás. Erre született nyilvánvaló reakció, hogy a hasonszőrű előadók egy brancsba rendeződnek, és ezekből egyre több, egyre látványosabban jelen lévő (a klasszikus tevékenységi kört menedzsmenttel, bookinggal, publishinggel kiegészítő) kiadó születik meg, sőt a korábban redőnyt lehúzók között is akad, amelyik újra aktivizálta magát, de persze olyan is, amely már hosszú évek óta kitart. Emellett az is látszik, hogy az előadók is újra egyre szívesebben csatlakoznak egy-egy labelhez. Többrészes sorozatban mutatjuk be a hazai lemezcégeket, „a dolgok állását”, a kiadói oldal felől.

Minden megkérdezett lemezcégnek az alábbi kérdéseket tettük fel:

1. A kiadó neve.
2. Alapítás éve.
3. Alapító, cégvezető.
4. A kiadó aktuális előadói.
5. Kiadványtípusok.
6. Hitvallás.
7. Célok.
8. Miért érdemes ideszerződnie egy eladónak?
9. Miért éri meg lemezkiadót működtetni?


1. Mana Mana Records.

2. 2012.

3. Kürtössy Nándor Savages, Lakatos Sándor Suefo.

4. Budapest Burlesque, Chill Pill, Chrypton, Davaj Sound & DJ Superstereo, Dubcity Fanatikz, Grabo’sky, Hypernomad, Kalumet, Marcel, Másfél, MonoScope, MOX Tribe, Mystical Plants, Noir York, Ordiman, Sannan, Step Bistro, Teddy Tamagochi, The Worldstylers, Tüchök Electro, Vono Box.

5. Digitális, cd, vinyl.

6. Zenei eklektika mindenek felett.

7. A downtempo, dub, hiphop, lounge, world music, nu jazz, electro-swing zenéket készítő hazai alkotóknak szeretnénk megkönnyíteni műveik megjelentetését. Ehhez a már saját magunknak kitaposott utakat felhasználva próbálunk segítséget nyújtani kiadóként, mind a digitális terjesztésben, mind a műveik jogosításával kapcsolatban felmerülő jogi és egyéb kérdésekben. Szeretnénk idővel az underground színtéren olyan kiadóvá válni, amire érdemes odafigyelni.

8. Szintén zenészként egy platformon vagyunk az előadóinkkal. Több mint 15 éve jelennek meg zenéink különböző kiadóknál itthon és külföldön. Ezalatt sok mindent a saját bőrünkön tapasztaltunk meg a zeneiparról és annak működéséről. A művészeinket próbáljuk segíteni ezen a rögös úton, valamint megkímélni őket annak árnyoldalaitól, és az időrabló buktatóktól. A saját műfajunkon belül sok mindenkit ismerünk nemzetközi szinten, számos kisebb-nagyobb kiadóval, reklámcéggel vagy egyéb zenei szolgáltatóval vagyunk szerződésben Amerikától Japánig. A meglévő kontaktok ápolgatása mellett folyamatosan új partnereket keresünk, hogy a kiadó zenéit minél többfelé tudjuk eljuttatni a világban.

9. Igyekszünk anyagilag is rentábilis módon üzemelni. Céges megrendelésekkel, reklámzenékkel értünk már el jó eredményeket, amelyek a kiadó nélkül nem jöhettek volna létre. Lehetőséghez juttattuk a művészeinket, amiből mi is profitáltunk. Az a dolog is működik, hogy amiképp mi odafigyeltünk és oda is figyelünk kedvenc kiadóink új megjelenéseire, már a Mana Manára is figyelnek páran. Vannak olyan srácok, akik minden új kiadványunkat megveszik egyből, olyan zenekarok anyagait, amelyeket nem is ismertek korábban, esetleg olyanokat is, amiket különben nem vettek volna meg. Az anyagi síkon túl mindketten élvezzük a kiadóépítést, jó látni, ahogy formálódik, tehát már ezért megéri.


http://www.manamana.hu/kiado

http://recorder.blog.hu/2016/09/06/a_dolgok_allasa_magyar_lemezkiadok_2016-ban_22_resz_mana_mana_records
A dolgok állása – Magyar lemezkiadók 2016-ban, 22. rész: Mana Mana Records

A bejegyzés trackback címe:

http://recorder.blog.hu/api/trackback/id/tr4111678381

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.