1997 óta húzódó jogi vita végére tett pontot és könnyen lehet, hogy egyben precedenst is teremtett a német Legfelsőbb Bíróság azzal, hogy a hét elején megállapította, nem sértette meg a Kraftwerk szerzői jogait az a hiphopproducer, aki az elektronikus zenében úttörőnek számító zenekar Metall auf Metall című hétperces szerzeményének kétmásodperces részletét engedély nélkül használta fel sample-ként egy dal megalkotásához.
Az, hogy a szerzői jog kérdése a zenében ingoványos talaj, legújabban Justin Bieber és Skrillex számára is kiderült (vagy éppen Kanye West számára is, akit Presser Gábor perelt be nemrég a Gyöngyhajú lány használta miatt), de ez a németországi eset inkább hasonlítható az elmúlt évek legnagyobb visszhangját kapó eljárásához, ami végül Marvin Gaye örököseinek adott igazat Pharell és Thicke párosával szemben.
ILYEN AMIKOR APA ÉS FIA KRAFTWERKET JÁTSZIK.
A német jogalkotásra és a zenei producerek munkájára is hasonló hatással lehet a mostani döntés, amely kimondja, hogy mindaddig nem érdemes a sample-minták felhasználását korlátozni, amíg az az alkotói munka szabadabbá tételét segíti. Ez az álláspont tulajdonképpen szembemegy a zenészek többsége által hangoztatott véleménnyel és a kilencvenes évek eleje óta élő jogi gyakorlattal, de a döntéshozók szándéka szerint mindez kifejezetten hasznára válhat a hiphopműfaj képviselőinek, ahogy azt Moses Pelham esete is mutatja.
Fontos kitétel azonban, hogy a hangminta ingyenes felhasználásával nem eshet el jelentős jogdíj-bevételtől az eredeti felvétel készítője, amitől - a Sabrina Setlur számára íródott Nur Mir meghallgatása után kijelenthető, hogy - a Kraftwerk tagjainak egy pillanatig sem kellett igazán tartania.
mert miközben az 1977-es, Metall auf Metall jelentősen megelőzte korának hangzását:
az 1997-es Nur Mir nem csak a Kraftwerk hangmintájához, hanem a kor divatos hangzásához is megkérdőjelezhető stílusérzékkel nyúlt (és aligha generált túl nagy bevételt):
A szóban forgó Kraftwerk-számot is tartalmazó Trans Europe Express album címadó dalát különben Afrika Bambaataa használta 1982-es electro-úttörő Planet Rock című szerzeményében, ott a Kraftwerk tagjai azonban társszerzőkként vannak feltüntetve, miközben szintén idén derült fény arra, hogy a német elektronikus zenei úttörők - korábbi állításukkal ellentétben - is használhattak hangmintát. Ralf Hütter zenekarvezető mindig élesen kikelt a szemplingelés ellen, de az 1974-es Autobahn című daluk nyitó autóhangja alighanem nem az általa hangoztatott módon (saját Volkswagenje szól) került a felvételbe, hanem egy 1973-as német hangmintalemezről (Die HiFi Stereo-Kulisse). Vesd össze! Hangminta vs. Autobahn.
ÍGY LÁTJÁK A KREAFTWERKET NÉMET ELSŐS KISISKOLÁSOK.
És ha már Autobahn: szintén a napokban derült ki, hogy hogyan készült az az 1979-es animációs kisfilm, ami a dalhoz született, de annak nyilvánvaló asszociációi helyett egészen extrém agyborulást okozó képekkel dolgozik. A Roger Mainwood által készített pszichedelikus rajzfilmet a zenekar lemezcégének megkeresésére készített az alkotó, és mivel nem kötötték meg a kezét, hát szabadon engedte fantáziáját.
íme: