Heti Top 10: afroamerikaiakból álló rockzenekarok

2015.04.19. 21:15, Frontrecorder

death_2.jpg

Holnap (Amerikában április 21-én) jelenik meg hetvenes évek elején teljes ismeretlenségben működő, majd a róla készült dokumentumfilm nyomán néhány éve feltámadt detroiti protopunk zenekar, a Death új albuma. A Death (a fenti képen) minden tagja afroamerikai, ami a mai napig ritkának és szokatlannak számít a rockzenében - összeállításunkban tíz további olyan zenekart emeltünk ki, amelyek teljesen feketék.

Black Merda

blackmerda.jpg

Az "első tisztán fekete rockzenekar", ahogyan általában emlegetik soul és rythmn&blues sessionzenészekből alakult Detroitban a hatvanas évek végén, eredetileg Black Murder néven, ami legalább annyira volt karriert segítő választás, mint a Death. Az 1972-es második albumukon finomították is Merdára (bár az meg szart jelent portugálul), de már későn, a pszichedelikus funkrockban utazó zenekar nem jutott egyről a kettőre és feloszlott. Később aztán felfedezték őket az obskuritások kedvelői, na meg a ritka hangmintákra vadászó hiphopproducerek, köztük Kanye West, újra kiadták a két nagylemezüket, a három eredeti tag (a negyedik időközben elhunyt) pedig 2005-ben újra összeállt.

Pure Hell

purehell.jpg

Az 1974-ben alakult pennsylvaniai négyest tartják az első feketékből álló punkzenekarnak, egyben az afropunk-vonulat úttörőinek. Ehhez képest szélesebb körben alig ismert a nevük, működésük alatt is mindössze egy kislemezük jelent meg 1978-ban. Az ugyanabban az évben felvett nagylemezanyaguk végül csak 2005-ben látott napvilágot. A Pure Hell egyetlen kislemezének B-oldalas dala (az A-oldalon a These Boots Are Made For Walkin' feldolgozása szerepel):



Bad Brains

badbrains.jpg

A fúziós dzsessz együttesből kinőtt, 1977-ben indult, nevüket egy Ramones-dal címétől kölcsönző és hívő rasztafariánusokból álló zenekar a Washington D.C.-i hardcore punk színtér nagy hatású alakítója volt a Minor Threat mellett, aztán a nyolcvanas években funkmetálra váltott, számtalan tagcsere, feloszlás és újjáalakulás után jelenleg is működik. Egy dal az 1982-es első albumukról, élőben, ebből átjön, micsoda kirobbanó energiával játszottak:



Black Death

Nem maradhat ki az "első tisztán afroamerikai heavy metal zenekar" sem, amely titulust az 1978-ban indult clevelandi Black Death kapta meg a rocktörténészektől. A név egyébként a komikus Richard Pryor egyik szkeccséből való - nehéz eldönteni, hogy melyik Black Death a viccesebb.


Fishbone

Az 1979-ben Los Angelesben alakult kompánia vadul eklektikus, skát, punkot, funkot, soult sajátosan és változó összetételben összekutyuló, lököttséggel és penge(éles) társadalomkritikával egyaránt áthatott zenéjével az alternatív rock fénykorában, a nyolcvanas-kilencvenes évek fordulóján kapta a legnagyobb figyelmet, de sosem tudtak igazán áttörni, kultzenekar maradtak. Legnagyobb kereskedelmi sikert aratott 1991-es, harmadik albumuk, a Reality Of My Surroundings funkrockos-gospeles klipdala:


Sound Barrier

soundbarrier.jpg

Az 1980-ban alakult Los Angeles-i heavy metal zenekar azzal keltett feltűnést, hogy csupa fekete zenészből állt, ám ebből a "furcsaságból" nem sikerült kereskedelmi sikert kovácsolniuk. 1987-ben, a második albumuk megjelenése után (ekkor már egy fehér is volt köztük) feloszlottak, a tagok később olyan jóval ismertebb zenekarokban tűntek fel, mint a Mother's Finest és a Fishbone. 1984-es himnuszuk, a Born To Rock:


Living Colour

livingcolor.jpg

A funkmetál alapzenekara, bár a zenéjük ennél a műfaji kategóriánál jóval színesebb, egyedi hangzásuk a dzsesszel és a hiphoppal is fuzionált. A brit születésű gitáros, Vernon Reid vezetésével 1984-ben alakultak New Yorkban, a nyolcvanas évek végén, kilencvenes évek elején, az első három albumukkal mainstream sikereket értek el, aztán '95-ben feloszlottak, de 2000-ben visszatértek, épp idén jelent meg új lemezük. Ez viszont az emblematikus számuk 1988-ból, a Cult Of Personality:


24-7 Spyz

247spyz.jpg

Az 1986-ban alakult brooklyni zenekar a Living Colour-Fishbone zsánerfúziós iskola követője, soullal, funkkal, reggae-vel dúsított metál/hardcore-jukkal azonban sosem lettek igazán ismertek. 1992-es albumukról a Stuntman Beavis és Butt-head nagy kedvence volt:


Body Count

Ice-T 1990-ben életre hívott motherfuckin' metálbrigádját nyilván senkinek sem kell bemutatni, nyolc év után tavaly tértek vissza új albummal és botrányosan szórakoztató klipekkel. De most itt jöjjön az_a_bizonyos_szám:


N*E*R*D

nerd.jpg

Jó, Pharrell 2000 óta futó együttese nem kifejezetten rockzenekar, de nagyon funkin tud rokkolni, ha arról van szó. 

Címkék: heti top 10
https://recorder.blog.hu/2015/04/19/heti_top_10_afroamerikaiakbol_allo_rockzenekarok
Heti Top 10: afroamerikaiakból álló rockzenekarok
süti beállítások módosítása