womex2015.jpg

A napokban jelent meg a pályázati felhívás a budapesti WOMEX-en való részvételre. A világzene legnagyobb eseményét minden évben októberben rendezik, idén Budapesten. A WOMEX egyszerre vásár, világzenei fesztivál, konferencia, zenei dokumentumfilmek fesztiválja és díjkiosztó ünnepség. A fellépő zenekarokat, konferencia-előadókat és filmeket egyaránt pályázat útján választja ki nemzetközi zsűri. Az esemény alatt mintegy 80 koncertet rendeznek, ezekre több mint tízszeres a várható túljelentkezés az előadók részéről. A vásárra közel 3000 külföldi vendéget várnak mintegy 90 országból.

Abból a célból, hogy a magyar előadók minél sikeresebben szerepelhessenek a pályázaton és a budapesti – és egyben első Kelet-Európai rendezésű – WOMEX alkalmával minél több magyar zenekar jusson be a programba, a rendezés jogát pályázaton elnyerő Hangvető a napokban pályázati felkészítő programba kezdett. A kétnapos, Van egy perced? Világzenei szakmai napok, avagy hogyan (ne) WOMEX-elj című, a Fonó Budai Zeneházban szervezett programon közel 150 hazai zenész, előadó, menedzser és egyéb szakmabeli vett részt, ahol hazai és külföldi előadók tartottak előadásokat és konzultációkat arról, hogy hogyan használhatja ki a hazai nép- és világzenei szcéna legjobban a WOMEX budapesti rendezésében rejlő lehetőségeket.


HIVATALOSAN IS BUDAPESTNÉL A WOMEX-STAFÉTA.

A meghívott külföldi vendégek közül Simon Broughton, a szakmában legfontosabbnak tartott kiadvány, a Songlines főszerkesztője arról tartott előadást, hogy hogyan használhatják javukra a médiát a zenészek, hogyan építsék fel saját profilukat és kommunikációs stratégiájukat. Petr Doruzka, a WOMEX korábbi és számos fesztivál illetve a World Music Charts Europe jelenlegi zsűritagja, a kiválasztás menetéről, a zsűrik működéséről, a zenészek számára fontos Amira Medunjanin énekesnő, a 2013-as, Cardiffban rendezett WOMEX egyik legsikeresebb fellépője azt osztotta meg a közönséggel, hogy hogyan készült a pályázatra és aztán a koncertre, mi volt a saját sikere mögött. Dragi Šestić, a Mostar Sevdah Reunion, Ljiljana Butler, a Klezmofobia, Farida Ali és számos más előadó lemezeinek producere és kiadója a szükséges szakmai és üzleti háttérről tartott előadást. 

A hazai szakemberek közül Morcz Fruzsina, a képzéseket nyújtó Zeneipari Hivatal vezetője a jó pályázathoz szükséges technikai-szakmai fogásokat mutatta be. Harcsa Veronika egy szomszédos műfaj, a dzsessz hasonló rendezvényein szerzett tapasztalatait és az önmenedzselés útjait mutatta be. Bodrogi-Bozán András a digitális terjesztés és az online felületeken kialakított arculat jó és rossz gyakorlatairól, Horváth László, a Fonó igazgatója pedig a szakma összefogásának szükségességéről beszélt.

A Hangvető munkatársai, Lelkes András, Liber Endre és Weyer Balázs a WOMEX-ben rejlő lehetőségekről, a magyar nép- és világzene nemzetközi reprezentációjáról, és a WOMEX-ig vezető útról osztottak meg információkat.

A program részeként a résztvevők – a WOMEX lebonyolításának kicsinyített másaként – néhány zenekar rövid, 20 perces koncert-bemutatkozását és megtekintették, majd a tapasztaltakról másnap szakmai szemmel visszajelzést adtak.

A résztvevő zenekaroknak és szakembereknek a program zárásaként személyes konzultációra is volt lehetősége a program külföldi és hazai előadóival, ennek keretében mintegy negyven konzultációra került sor.

A felkészítő program a Nemzeti Kulturális Alap részbeni támogatásával zajlott.

Visegrádi partnerség a WOMEX-ért

A minél sikeresebb rendezés érdekében a Hangvető kezdeményezte a visegrádi országok világzenei hálózatának létrehozását is. Ennek célja, hogy a visegrádi országok közös munkával segítsék a régió megjelenését a világzenei piacon nem csak a WOMEX-en, hanem azon kívül is. A hálózat tagja a Hangvető mellett jelenleg a lengyel Transetnika világzenei egyesület, a krakkói Crossroads világzeneifesztivál, a poznani Ethno Port fesztivál, az Adam Mickiewicz Intézet, az ostravai Colours Fesztivál, a cseh Indies Scope lemezkiadó, a szlovák Hudobné Centrum (Zenei Információs Központ) és a szintén szlovák WOMUSK világzenei egyesület. A résztvevők közös programot dolgoznak ki a hosszú távú együttműködésre, amelynek része közös megjelenés a különböző zenei vásárokon, közös szakmai rendezvények és vásárok szervezése, előadók és információk cseréje és programok összehangolása fesztiválok és koncerthelyszínek között. A résztvevők, az együttműködés próbájaként és az International Visegrad Fund részbeni támogatásával, közösen jelennek meg a március végén Marseille-ben rendezett Babel Med Music zenei vásáron és a budapesti WOMEX-en való részvételüket is összehangolják.

A népzenei és világzenei terület elsőszámú reprezentatív nemzetközi eseménye. Egyszerre vásár, világzenei fesztivál, konferencia, zenei dokumentumfilmek fesztiválja és díjkiosztó ünnepség.

Esemény a műfaj ünneplésére, új tehetségek befutására, üzletkötésre, ismerkedésre a szakmai nagyjaival, koncertek és fesztiválok programjának lekötésére, tanulásra és barátságok kötésére.

Alkalom a zene ünneplésére. Olyan, mint a filmiparnak a cannes-i filmfesztivál, csak mindig máshol

Kik vesznek részt a WOMEX-en?

• Körülbelül 270 kiállító stand

• Fesztiválok és koncerthelyszínek képviselői

• Körülbelül 70 előadó illetve zenekar

• Nemzeti zenei exportirodák a világ minden tájáról

• Koncertügynökségek

• Zenetudósok, filmesek, hangszerkészítők, rádiósok és tévések

• Összesen mintegy 3000 nemzetközi vendég, a szakma krémje a világ minden tájáról

A legutóbbi WOMEX-re 98 országból érkeztek küldöttek, köztük 500 lemezkiadó képviseltette és 600 fesztivál illetve koncerthelyszín képviseltette magát. 300-nál is több újságíró vett részt, köztük 130 rádióriporter tudósított az eseményekről. A 70 koncertet 450 zenész és közreműködő adta és 40 konferencia-előadást hallhatott a közönség.

Hányszor és hol rendeztek eddig WOMEX-et?

Először 1994-ben, Berlinben rendezték meg a WOMEX-et, alig néhány évvel a világzene, mint fogalom elterjedése után. Azóta rendeztek WOMEX-et egyebek mellett Brüsszelben, Marseille-ben, Stockholmban, Koppenhágában, Rotterdamban, Essenben, Newcastle-ben, Sevillában, Thessalonikiben és Cardiffban, idén pedig a spanyol Galícia tartomány fővárosában, Santiago de Compostelában rendezik meg. A budapesti lesz az első, amelyet Közép- és Kelet-Európában (ha úgy tetszik, - Thesszalonikit nem számítva – Berlintől keletre vagy a posztszovjet térségben) rendeznek meg. Ez lesz a 21. WOMEX.

Miért jó, hogy Budapesten rendezik a WOMEX-et?

Mert a magyar nép- és világzenei előadók minden korábbinál könnyebben és nagyobb eséllyel mutatkozhatnak be a szakma nemzetközi élvonala előtt és ezáltal a teljes magyar népzenei szcéna bekerülhet a nemzetközi vérkeringésbe.

Mert a várható 12 ezer itt töltött vendégéjszaka komoly bevételt jelent a magyar turizmusnak, és általában a gazdaságnak és a városnak.

Mert a közönség olyan zenei produkciókkal találkozhat, amelyek csak ritkán, vagy talán sosem jutnak el Magyarországra.

Mert növeli a magyar zene exportképességét. Ezáltal is nő az ország és Budapest iránti turisztikai érdeklődés, mivel a zene fontos érzelmi turisztikai tényező, amely az adott hely identitását is hordozza. Mert Budapest úgy jelenhet meg, mint a régió egyik kiemelkedő kulturális és turisztikai központja.

Mert a WOMEX inspiráló, pezsgő, megtermékenyítő rendezvény, amely ihletet, lendületet, élményt adhat a magyar nép- és világzene szereplőinek, a közönségnek, és a városnak.

Címkék: womex
http://recorder.blog.hu/2015/02/24/keszul_a_szakma_a_budapesti_womex-re
Készül a szakma a budapesti WOMEX-re

A bejegyzés trackback címe:

http://recorder.blog.hu/api/trackback/id/tr977211947

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.