„Sokkal fontosabb volt, hogy önmagunkat tudjuk értelmezni” – Beck Zoltán (30Y)-interjú

2014.11.13. 19:41, rerecorder

30y beck zoltán ny.jpg

A 30Y a 2010-es Városember után a Szentimentálé című halkabb, visszafogottabb, évek óta játszott koncertanyagának a megjelentetésével volt elfoglalva (a vinylen is kijött dupla lemezhez formabontó film is készült), majd csendesebb időszak következett a zenekar életében. Tavaly a két Beck-tesó rockos duólemezt adott ki, Bezzeg a kurva Beckek néven, majd idén ötről négy főre fogyatkozva, Gradvolt Endre gitáros távozása után egy EP-trilógiába kezdtek (a négyszámos Ahogy elképzeltem februárban, az ötszámos Dobozember júliusban jelent meg), ami a most kijött háromszámos Neked szurkolok című (az interjú végén végig is hallgatható) anyaggal lett teljes. A 30Y holnap, november 14-én ennek a három EP-nek a szerzeményeit mutatja be az Akváriumban, ahol a jegy mellé a 12 idei dalt egy cd-n is megkapják a belépőt váltók. Beck Zoltánnal a Szentimentálé megjelenésekor beszélgettünk utoljára, tavaly testvérével, Beck László "Zazával" interjúztunk, most megint a frontember következik, aki mesél a zenekar átalakulásáról, a megújult energiákról és a 30Y jövőjéről is.

- Legutóbb a testvéreddel beszélgettünk itt a Recorderen kettőtök Bezzeg a kurva Beckek-projektjéről, amiről ő azt mondta, hogy számotokra az valamilyen szinten egy válság utáni terápiás lemez volt. Akkor még nem volt nyilvánvaló, de azóta Gradvolt Endre már nem tagja a zenekarnak, amelyik a 2010-es stúdióalbum után az addigi leghosszabb szünetet követően idén adott ki először új dalokat (hiszen a 2012-es Szentimentálé korábban született és játszott szerzeményekkel teli). Elég összetett helyzet, hiszen bár szinte folyamatosan dolgoztatok, de soha nem volt ekkora kihagyás a friss szerzeményeitek között.

30y kutya.jpg- Az egészen biztos – és ez a saját történetünkben jól látszik –, hogy mindig akkor képzeltük el működő zenekarként a 30Y-t, amikor a próbateremben dalokat írtunk. A 30Y számunkra mindig az volt, hogy dalok születnek abból, hogy mi együtt vagyunk. Az alkotóélmény teszi a zenekarunkat zenekarrá, ez egy alaptétel. Azt jól érzed, hogy amikor megcsináltuk a 2010-es Városembert, azt követően a zenekar próbatermi egymásra találása egyre kevésbé volt jellemző. Ilyen tekintetben mondanám azt, hogy szerencsénk volt azzal, hogy a Szentimentálé albumra összegyűlt 28 dal, ki tudtunk jönni egy vinylen is megjelent dupla nagylemezzel, és ezzel tulajdonképpen úgy látszott, mintha a zenekar egyfolytában dolgozna a próbateremben, de e helyett gyakorlatilag az történt, hogy 2010 óta nem írtunk dalokat. A Szentimentálé viszont ettől függetlenül, és nem ennek a következményeként jelent meg, hiszen azt amúgy is régóta terveztük már. Eredetileg még 2010-ben jelent volna meg, de aztán összejöttek a dalok a Városemberre és inkább azt adtuk ki. Pedig már az akkori szentimentálés MüPa-koncertek környékére gondoltam ezekből a típusú dalainkból egy lemezmegjelenést. Aztán szerintem 2012 volt amúgy is az utolsó pillanat, amikor dokumentálhattuk azt a programunkat, hiszen addigra már nagyon kifelé mentünk a dalokból. Az első szerzemény 1999-es, tehát annyira eltávolodunk ezektől időben is, hogy ekkor már az látszódott, hogy hamarosan lehetetlen lesz igaz módon eljátszani azokat. De az kétségtelen, hogy a zenekari dinamika eddigre elveszett és 2013 számunkra gyakorlatilag arról szólt, hogy játszottuk a Szentimentálé-koncerteket nagy show-val, 21 emberrel a színpadon, valamint, hogy öten végigbeszéltük az egész évet arról, hogy hogyan tovább. Nagyon sokféle dologról beszéltünk. Kinek milyen útja van, ki merrefelé látja a saját jövőjét, ki merrefelé látja haladni a saját kreativitását. És gyakorlatilag ez az eltávolodásunk története. Endi 2009 táján elkezdte a filmes karrierjét, amit nagyon élvez, nagyon szeret csinálni és azt hiszem ebben találta meg leginkább azt, ahogyan a világról mondani tud valamit. A zenekarnak meg más volt az állítása a világról és benne saját magáról, és nyilván nem a filmművészet eszköztárával. Ilyen esetben egy zenekar nem tud mást tenni, mint hogy mögé áll annak, aki más utat akar járni. Ha sportnyelven akarok fogalmazni, akkor evidenciának tekintettük, hogy azt a mezt, amit ő viselt, visszavonultatjuk. Nincs új gitáros. A 30Y alapvetően nem úgy épül fel, hogy cserélhető emberek vannak hangszeres posztokon. Viszont úgy éreztük, hogy négyünknek még van elég lendülete és állítása, amit zene formájában meg tud fogalmazni, és marhára örülök annak, hogy ez a megérzésünk 2014-re beigazolódott.

AZ MEGVAN, HOGY PÉCSEN BUSZJÁRATOT NEVEZTEK EL A ZENEKARRÓL, AMI EGY SZOMBATHELYI BUSZJÁRATRÓL VETTE A NEVÉT?

- Amikor egy markáns felállású zenekar életében változás történik és nem vesznek be új tagot, az többnyire erős új kezdetnek számít. Az R.E.M. nyilatkozta azt, miután kilépett Bill Berry dobos, hogy „a háromlábú kutya is kutya.” Ti éreztetek ilyesmit, vagy inkább egy újult lendületet hozott a váltás?

30y bezzeg.jpg- Az elmúlt néhány év során nagyon rövidre hagytuk a zenekari repertoárt, pont azért is, mert a Városembertől egyre szűkült az a mező, amiben együtt tudtunk mozogni, és ezzel együtt a koncertjeink repertoárja is zsugorodott, pont az által, hogy egyre inkább elmaradtak a nagy közös próbák. Ebből az állapotból nyilvánvalóan felszabadító élmény volt, hogy újra egy alkotó csapat vagyunk, rengeteg időt töltünk együtt és külön-külön is a próbateremben. A Bezzeg a kurva Beckek megjelenése környékén ez már teljesen világos volt a számomra. Ha időben visszafelé megyünk, tulajdonképpen jól látható volt a folyamat: a Beckek-lemez felvételén is négyen voltunk a stúdióban, még 2012 novemberében, a következő ősszel, a lemez kisturnéján is folyamatosan utazott velünk a Papa (Sárközy Zoltán billentyűs – a szerk.) és Ádi (Varga ádám basszusgitáros – a szerk.) is. Sőt, Ádi kijelentette, hogy ő lesz a színpadtechnikus azon a turnén – azért így utólag megjegyzem, örülök, hogy sokkal jobb zenész, mint technikus. Ilyen szempontból is igaza van Zazának azzal, hogy terápiás volt Beckek-ügy, mert újra meg kellett találnunk egymást, de a tétet, a kockázatot is. Erre nagyon jó volt ez a projekt, mert egy kezdő zenekar élményét hozta. Ráadásul egy csomószor úgy is játszottunk, mert borzasztóan izgultunk. Nem különösebben jó helyeken és nem túl jó időpontokban szerepeltünk, és amikorra beindult volna, szóval átment, hogy van egy ilyen történet, addigra vége is lett, egyetlen teltházas koncertünk volt. Idén pedig tényleg összesen egy koncertet vállaltunk, az Ördögkatlanon – állati helyszínen talán a legjobb Beckek koncertet csináltuk meg. Ami a 30Y-történetéből kiindulva furcsa volt, és furcsa volt állnunk hetven-nyolcvan ember előtt, mert nem ezt szoktuk meg. De ez mégis nagy felszabadulást okozott. Nyilván jó volt, hogy nem öten voltak ott, hanem legalább hetvenen-nyolcvanan, akiknek a nagy része tudta a dalok szövegét és látszott a közönségen, hogy értik, miről beszélünk, hogy miért állunk itt és éppen így. Volt ebben valami, ami átmosott bennünket. És persze az is – és ezt nagyon fura elgondolni és talán csak visszafelé gondolom így –, hogy bár úgy gondoltuk, nem fontos a számunkra a zenekar által betöltött státuszhely, a Beckek alatt végérvényesen ráébredtünk, hogy tényleg nem az. Nem kell nekünk állandóan ragaszkodunk egy státuszhoz, ahova a zenekar egyszer elért. Elértünk oda, mert akkor épp ott tartottunk. Ha meg máskor máshol tartunk, az nem jelenti azt, hogy ez a zenekar rosszabb, gyengébb vagy kevésbé igaz. Azt hiszem, összességében is ez a matekos-méricskélős rendszer egyre alacsonyabb színvonalú zenéket és projekteket termel, szóval nem hiszem, hogy ez volna egyébként is a magyarországi popkultúra jó útja.

NA ÉS AZ MEGVAN-E HOGY A 30Y-FRONTEMBER MÁR ÍRT LEMEZKRITIKÁT A RECORDERRE?

- Ezzel gyakorlatilag választ is kaptam arra a nem-is-biztos-hogy-fel-akartam-tenni-kérdésre, miszerint a tízes évek elején jellemző vezető alternatív zenekari státuszotokhoz képest megtorpanás volt tapasztalható.

- Tulajdonképpen félig-meddig megmentettük magunkat attól, hogy beleüljünk egy akkor megrajzolódó kényelmes státuszba. Ez hülyén hangzik, de igazából szerencse az, hogy – nem morális, vagy etikai pozícióból – de olyan attitűdjei vannak a zenekarnak, hogy nem annyira figyelünk kifelé, hogy ezek a külső erődemonstrációk nem számítanak annyit az életünkben. Ilyen tekintetben ez a történés lehet, hogy a kezünkre játszott. Azt meg mindezek után egyikünk sem gondolta, hogy olyan gyorsan ennyi dalt, és pláne ilyeneket fogunk írni. Elképesztő vakrepülés volt ez az év, mert eleinte fogalmunk sem volt, hogy mit is csinálunk majd mi négyen – aztán kiderült, hogy ahol kérdést sejtettünk, ott volt a válasz.

30y 1.jpg


- Mikor született ennek az idén megjelent három EP-nek az anyaga? Még tavaly év végén, vagy idén év közben folyamatosan?

- Folyamatosan. Már tavaly – még a Beckek-turné előtt – a fiúk hármasban csináltak egy nagy jam sessiont. Én egy darabig nem voltam itthon, a Papa, a Zaza és az Ádika napokig csak a próbateremben voltak és felvettek vagy negyven zenei témát, nagyon sokat. Mire visszaértem ott áll a gépeken vagy négyalbumnyi zene. Persze mondtam, hogy akkor, sziasztok én is hozzátenném a magamét, mert azért én is írtam pár dalt, például az Ahogy elképzeltemet eljátszanám. Ezután elkezdődött egy olyan játszma is, hogy melyik dalt tudjuk megszólaltatni a régiek közül. Ez az új felállás miatt technikai kérdéseket is felvetett. Az elmúlt 14 évben soha nem voltam szólógitáros, és most sem vagyok az. Visszabontottunk több mint negyven dalt, hogy hogyan is szólt annakidején egy szál akusztikus gitárral. Ezeket lényegében újraépítettük. Szólamokat osztogattunk egymás között, vannak hangszercserék. Sokkal inkább előtérbe került az eddig is jellemző sokszólamú vokál. A négy vokál most sokszor akkordtámasz is. Tehát párhuzamosan értelmeztük újra az eddigi dalainkat és közben születtek az új szerzemények. Megpróbáltuk értelmezni saját magunkat, abban a jelenben, amiben éppen benne álltunk. Ennek a lenyomata ez a 12 új dal.

- Azt már az elejétől tudtátok, hogy az első EP után még jön sorban a többi is, és összeállnak egy nagylemeznyi anyaggá, vagy közben alakult?

30y cd.jpg- Abban voltunk biztosak, hogy nem lesz nagylemezünk idén. Aztán mégis lesz, hiszen a lemezbemutatón a jegy mellé jár majd egy cd is a három EP 12 dalával. Inkább azt gondoltuk, hogy legyünk szinkronban magunkkal és az emberekkel, akik minket hallgatnak. Ha valaki felteszi a kérdést, hogy mi az a 30Y, az tudja, hogy például 2014 márciusában ezt és ezt jelenti. Ezért marha gyorsan akartuk kiadni az új szerzeményeket, szinte kontroll nélkül. Ez nagyon inspiráló volt. Persze néhány dalon hallatszik az is, hogy eredményezett aránytévesztést. Most már biztosan másképp csinálnánk néhány dolgot, de nem nagy volumenűeket. A végső tisztázásban különben nagyon jó volt, hogy egész évben velünk volt Ligeti Gyuri (a We Are Rockstars frontembere, a Zagar gitárosa – a szerk.) producerként, külső fülként. Már akkor, a felvételek előtt elküldtük neki az első próbatermi demókat, rögtön ahogyan összeraktunk egy számot.

- Egy klasszikus értelemben vett producerként működhetett tehát.

- Így van, elindult egy hosszú vitafolyamat, hogy merrefelé kellene terelni a dalokat és a Gyuri ebben borzasztóan sokat segített. Például egyszer megérkezett a felvételre, a kezembe nyomott egy 1982-es Stratocastert, hogy „ez legyen a te gitárod, meghallgattam hogyan játszol, ez illik hozzád!” Azóta ezen játszom. Ilyen apróságok, amik kialakították azt, ahol a 30Y ma tart.

- A 30Y eddig is kellően változatos volt, de az új számokon határozottan érződik a másképp gondolkodás, az új struktúrához való alkalmazkodás. Viszont azok is megnyugodhattak, akik attól tartottak, hogy egy gitárossal kevesebb felállásban nem lesznek majd rockos számaitok. A jellemzően gitárközpontú dalok, főleg a legutóbbi EP-n, talán keményebbek, mint korábban bármikor.

- Mindig is inkább riffgitáros voltam. Az hallatszik az új számokon, hogy a gitár kevesebb dallamot játszik, mint eddig. Nincsenek az énekkel párhuzamosan gitárdallamok, pedig az eddig elég meghatározó volt. A kemény riffeket én nagyon bírom. Viszont több számot meg csak direkt addig öltöztettünk, hogy ne tűnjön el a központi magja, ami a klasszikus dal maga. Ilyen tekintetben sokkal fegyelmezettebbek vagyunk. Kevesebb sallanggal zenél a zenekar, mint pár éve. Ha van egy dal, az kevésbé akar ilyen, vagy olyan lenni, egyenesebb.

30y konc.jpg


- 2014-ben újra szinkronba került önmagával a 30Y, most hogyan tovább?

- A múlt héten megírtuk a jövő év első jó dalát. (nevet) Szóval továbbra is lendületben. De amúgy azt a szokásunkat, ami a Városember után kicsit megkopott, hogy a lehető legtöbb dalunkat tartsuk repertoáron, azt most igyekeztünk visszahozni. Egy koncerten lehet játszani 18, legfeljebb 20 dalt, nem jó, ha ezt 22-ből kell kiválasztani, mert ennyi van éppen a kezedben. Most ezt elkezdtük megint széthúzni és ott tartunk, hogy egy 35-40 dalos merítésből tudjuk kiválogatni, hogy aznap este éppen melyik legyen. Ez piszok jó élmény számunkra. Az őszi-téli turnét december 30-án zárjuk – természetesen Pécsen. És közben új dalokat írunk.


- Tehát folytatjátok az EP-k sorát?

- Most az van a fejemben, hogy nem akarok sem EP-ben, sem nagylemezben gondolkodni. Inkább azt hiszem, hogyha vannak dalaink, azokat tök jó, ha minél előbb nyilvánosságra tudjuk hozni. Valamilyen formában. Inkább talán ezeken a formákon fogunk gondolkodni. Előbb-utóbb kamerákat fogunk beszerelni a próbaterembe, hogy élőben lehessen hallani egy-egy dalt, rögtön a megszületése után: „figyeljetek, ezt most írtuk, milyen?” (nevet) Most sokkal fontosabb kérdés volt számunkra, hogy önmagunkat tudjuk értelmezni, mint hogy egy nagylemeznyi dal köré találjunk koncepciót és ez nem szimplán egy albumra szólt, hanem reményeink szerint néhány évre.

interjú: Dömötör Endre


a 30Y holnapi, november 14-i "lemezbemutató" koncertje az Akváriumban lesz, jegyek már csak korlátozott számban kaphatók, Facebook-eseményoldal


a Neked szurkolok című vadonatúj, háromszámos EP: 

https://recorder.blog.hu/2014/11/13/_sokkal_fontosabb_volt_hogy_onmagunkat_tudjuk_ertelmezni_beck_zoltan_30y_-interju
„Sokkal fontosabb volt, hogy önmagunkat tudjuk értelmezni” – Beck Zoltán (30Y)-interjú
süti beállítások módosítása