Mit jelent a Magyar Telekom és a Spotify együttműködése?

2014.07.04. 17:03, BizRecorder

telekomspotify.jpg

Úgy tűnik, véget ért a Magyar Telekom hosszú éveken át tartó, a digitális zenei szolgáltatásokkal kapcsolatos útkeresése: a legnagyobb hazai telekommunikációs vállalat megállapodott a világ legnagyobb streamingcégével. A deal eredményeként a Telekom új, Music díjcsomagjai hozzáférést biztosítanak a Spotify Premium szolgáltatásához. A kérdés: eredményezheti-e ez a lépés a magyarországi zenepiac gyors felemelkedését?

A telekommunikációs cégek és a streamingszolgáltatók kapcsolatának története hosszú évekre tekint vissza, ami érthető, hiszen előbbiek számára az utóbbiak által képviselt hozzáadott érték jól jön az előfizetők megtartásához, illetve új előfizetők szerzéséhez, míg utóbbiak számára az előbbiek hatalmas ügyfélköre és az utánuk fizetett díj roppant vonzó.

Nem véletlen tehát, hogy az elmúlt 2-3 évben világszerte közel 50, telco cég és streamingszolgáltató között létrejött együttműködésről tudunk, elsősorban Európában. Ezekben a partnerségekben főként a francia Deezer járt élen, amely üzleti modelljét és terjeszkedését gyakorlatilag az ilyen jellegű megállapodásokhoz kötötte, de később a globális piacvezetőnek tekinthető svéd Spotify is követte a példájukat.

A streamingszolgáltatások telco cégek csomagjaiba való illesztése különösen fontos a kevéssé fejlett zenei piacokon (mint amilyen a magyar is), ahol önmagában még a legális, fizetős zenei szolgáltatások iránti kereslet is minimálisnak mondható. Éppen ezért volt fontos, amikor lassan két évvel ezelőtt a Deezer a Telenorral közösen jelent meg a hazai piacon, ilyen jellegű együttműködés keretében elsőként. A Deezer-Telenor kapcsolat pozitív hatása pedig azonnal érzékelhető volt a hazai digitális zeneipar bevételeken: a 2011-ben alig 30 millió forintot kitevő előfizetéses bevételek 2013-ban már megközelítették a 170 millió forintot!

A zenei tartalmak és szolgáltatások a piacvezető telekommunikációs cég, a Telekom számára is mindig fontosak voltak. A Telekom nyitotta meg 2004-ben az első magyar legális zeneletöltő áruházat, a T-Online Zeneáruházat, majd a Sony Ericssonnal közösen a - villámgyorsan kudarcba fulladt - PlayNow Plus-t, később, egy újabb szünet után, a 2011-es év végén pedig fapados rádiószolgáltatását, a Zenecentert. Ez utóbbi hosszú távon ugyanakkor nem jelenthetett megoldást a Telekomnak, különösen úgy, hogy a német anyacég már 2012 óta, a közép-európai leányvállalatok pedig azt követően sorozatban kötöttek egyedi megállapodásokat a Spotify-jal vagy a Deezerrel. A hosszas tárgyalások végül a jelek szerint eredményre vezettek, hiszen 2014. július 1-jétől a Magyar Telekom előfizetői számára is elérhetőek azok az új speciális zenei csomagok, melyek adatforgalmat és Spotify-hoz való hozzáférést is tartalmaznak.

telekom_spotify.jpg

A Magyar Telekom három csomagot kínál a Spotify-eléréssel nem rendelkező, esetleg nem is T-ügyfelek számára. A kizárólag főiskolásokat és egyetemistákat célzó Music XS díjcsomag havi 3990 forintért 2 GB Spotify-ra használható adatmennyiséget foglal magába, akárcsak a Next M-re épülő, hálózaton belül korlátlan perc- és SMS-forgalmat biztosító, havi 9360 forintba kerülő Music S csomag. A legdrágább, havi 16690 forintba kerülő Music M a korlátlan beszélgetések és SMS-ek (hálózaton belülre és kívülre is) mellett korlátlan Spotify-hozzáférést nyújt. A Music S és M a Spotify-tól függetlenül havi 1 GB adatforgalmi keretet kínál, a Music XS ennek a mennyiségnek a felét nyújtja. A már T-ügyfelek számára alakították ki a Music opciót, amely 1590 forint havidíj ellenében a Spotify-elérésen felül 500 MB csak a Spotify-ra használható adatforgalmat is ad.

A Magyar Telekom tehát beáll azon telco cégek sorába, amelyek bizonyos szolgáltatók számára dedikált adatforgalmat kínálnak, a szolgáltató által fizetendő bevételmegosztásért cserébe. Az Egyesült Államokban a T-Mobile US teljesen más piaci környezetben hasonló, de mégis drasztikusabb lépések segítségével próbál az ott piacvezető AT&T és SPRINT (akik egyébként ott a tengertentúlon a Spotify partnerei) után eredni. A Magyar Telekom ugyanakkor nem volt érdemben rászorulva arra, hogy megállapodjon a Spotify-al, amely így tavaly decemberben önállóan lépett be a magyar piacra. A két cég közötti megállapodás ennek ellenére természetesen igen örömteli, hiszen így a Telenor mellett a másik legnagyobb mobilszolgáltató is kínál streaming zenei szolgáltatást, a Telekom ráadásul valódi, tarifacsomagba integrált verziót.

A három évvel ezelőtt leírtak ugyanakkor most is igazak: ahhoz, hogy a szolgáltatás és az együttműködés sikeres legyen az kell, hogy a Magyar Telekom a saját gyermeke mögé álljon, és valóban minden csatornáján keresztül promótálja. A Telenor így tett a Deezerrel, lássuk, megteszi-e ugyanezt a Magyar Telekom is a Spotify-jal. Ha igen, úgy a magyar zenekedvelők nagy számban érhetnek el nemzetközileg magas szintű zenei szolgáltatásokat.


Pléh Dániel

(DISCLAIMER: A szerző 2005 és 2010 között aktívan részt vett több Magyar Telekomhoz tartozó zenei szolgáltatás indításában, menedzselésében.)

Címkék: telekom spotify
https://recorder.blog.hu/2014/07/04/mit_jelent_a_magyar_telekom_es_a_spotify_egyuttmukodese
Mit jelent a Magyar Telekom és a Spotify együttműködése?
süti beállítások módosítása