Új Zagar-klip forgott Barcelonában - Exkluzív werkfilm és interjú a rendezővel

2013.10.10. 13:07, Frontrecorder

spacemedusaindex.jpg

Néhány hét múlva itt nálunk lesz a premierje a Žagar új albumának Space Medusa című dalához készült, a hetvenes évek sci-fijeinek képi világát megidéző klipnek. Addig is megmutatjuk, hogyan zajlott a részben közösségi alapon finanszírozott videó forgatása Barcelonában, a werkfilm és a werkfotók mellett pedig a rendező, Kostil Danila (Kinopravda) mesél a látványos videoklip megszületéséről.

A ŽAGAR A LEGUTÓBBI KLIPJÉBEN LUGOSI BÉLÁVAL RIOGAT.

- Kinek az ötlete alapján született a klip?

- A klip koncepcióját Balázzsal (a zenekarvezető Zságer Balázs - a szerk.) együtt fejlesztettük, sokat dumáltunk a hangulatáról, kaptam rengeteg gyűjtést, ami inspirált a script megírása közben, de még a Verkamira (a crowdfunding oldal, ahol a klip pénzgyűjtő kampánya zajlott - a szerk.) felrakott treatmenten is folyamatosan változtattunk egészen a forgatásig.

- Milyen konkrét filmek, egyéb alkotások inspiráltak a klipnél?

- Az egyik legfőbb inspirációm Andrej Tarkovszkij Solaris című klasszikusa volt, mind a forgatókönyv, mind a látvány szempontjából. Rengeteg részletet néztünk meg 70-es és 80-as évek kevésbé híres filmjeoből. Nagyon nagy hatással volt rám a Special Problems rendezőpárosnak a legutóbbi, Presets-nek készült klipje és a Canada csapatnak a Scissor Sisters Invisible Lightjához alkotott klipje

- Miért Barcelonában zajlott a forgatás?

- Barcelonában összebarátkoztam egy nagyon jó, katalán, mexikói és spanyol tagokból álló art department csapattal, akikkel a legutolsó klipemet forgattam a svájci Adrian Siebernek. Ez alatt a forgatás alatt láttam, ahogy dolgoznak, illetve betekintést nyerhettem a kinti kellékraktárakba, és minden szempontból pozitív élmények értek. Rá kellett jönnöm, hiába olcsóbb Budapesten forgatni, de minőségbeli különbségek szemmel láthatóan vannak. Természetesen ez teljesen forgatókönyvfüggő, és vannak olyan filmek, amiket érdemes Magyarországon forgatni, de sem a legutóbbi, sem pedig a Space Medusa nem tartozik közéjük. Barcelonától egy órára találtunk egy sóbányát, amely teljesen szürreálisan festett, és elsőre elvarázsolt minket. Ez volt az első helyszín, amit leterepszemléztünk és annyira megtetszett, hogy nem is mentünk távolabb Barcelonától.

Kostil Danila (a jobb szélen) a klip két főszereplőjével és Zságer Balázzsal:

Space Medusa - Making Of - 170.jpg

- A főszereplőkről mit kell tudni, kik ők, hogyan választottátok ki őket?

- Balázs kislánya, Lizi a legelejétől benne volt a fejünkben, mert ő szerepel a borítón és nekem nagyon tetszett az karaktere, tökéletesen passzolt a koncepcióhoz. A másik két szereplő, a pár megtalálása nehezebb dolog volt. Hosszan castingoltunk és posztoltunk rengeteg helyre, hogy keresünk két karaktert. Rengeteg fotó és videó érkezett be, egy-két jelentkezővel személyesen is találkoztam, de egyik sem bizonyult elég jónak a szerephez. Ezután elkezdtünk helyi kisjátékfilmeket nézni. Anna, a Kinopravda gyártásvezetője régebben egy filmfesztiválnál dolgozott és volt hozzáférésünk jó pár alkotáshoz. Találtunk is néhány színészt és színésznőt, akikkel Skype-on tartottuk meg a casintgot. De még azok is, akiknek kedve lett volna hozzá meghátráltak, mert a képviseletük elzárkózott a meztelen jelenetben való szerepléstől. Egy színésznő maradt, akire számíthattunk volna. Ekkor egy bárban találtam rá Edura, a videoklip férfi főszereplőjére; rákérdeztem, hogy csinált-e valaha ilyesmit és kiderült, hogy egy dobos-grafikus-modellel állok szemben, ráadásul egyik barcelonai rendezőnek a klipjében már láthattam, ahonnan mellesleg az Adrian Sieber-klip női főszereplőjét szedtük. Összefutottak a szálak, gondoltam, ez nem lehet véletlen. Már csak egy problémánk volt, hogy a színésznőnk túl alacsony volt Eduhoz. A "filmisten" azonban jó volt hozzánk: egy rendező haveromnak a sci-fi kisfilmjében megláttam egy Amanda Goldsmith nevű ígéretes lányt. Kiderült, hogy amerikai, és pont akkor jön vissza Barcelonába, illetve hogy nem színésznő, hanem egy tehetséges modell, ráadásul eszméletlen jelenete volt az említett kisfilmben.
Találkoztunk, és persze sokkal drágább volt annál, mint amennyi a költségvetésünkben szerepelt, de beleszeretett az ötletbe és a meztelenséget is megértette és bevállalta.

- A projektleírásban szerepel, hogy 16mm-es filmre is forgattok. Az analóg technika használata gondolom a régi filmes hatás miatt jött a képbe.

- Igen, természetesen a 70-es évek hangulatát szerettük volna viszontlátni és többek között ezért is fordultunk a film nyersanyaghoz. De mivel háromnapos forgatásról volt szó és rengeteg anyag előhívásáról és szkenneléséről, muszáj volt kitalálnunk valami mást. Szükségünk volt olyan lassításokra, amikre egyik elérhető 16mm-es kamera sem volt képes. A mentő ötlet Fernando Gayesky operatőr fejéből pattant ki. A trükkje az volt, hogy harisnyát tett a használt - és egyébként minden más szempontból megfelelő - RED Epic kamera optikája és teste közé, amivel a nyersanyag rögtön megkapta azt a lágyságot, enyhe életlenséget és a high lightok kaptak egy kis elmosódást, amire szükségünk volt. Természetesen ezt nem a forgatáson találta ki, hanem megegyeztünk a kamerakölcsönzővel és a forgatás előtt három nappal már nálunk volt a kamera, így rengeteg tesztet végezhettünk a harisnyával, hogy kiküszöböljük azokat a hibákat, amik ezzel a trükkel járnak; például a hosszú optikák esetében vigyázni kell, mert annyira homályossá teszi képet, hogy az már kívül esik a kívánt hatáson.

- Hogy zajlott a forgatás, mennyire ment simán/nehezen, sikerült-e megvalósítani, amit elképzeltél? 

- Nagyon nehéz forgatás volt. Az első nap nagyon pontosan ki volt találva, egy spanyol rendezőasszisztens segített nekem, hogy pontosan beleférjünk az időbe, mert a természetes fény alakította a napunkat: napfelkeltekor kezdtünk és naplementekor kellett befejezni, és ezen változtatni nem lehetett. Sikerült is ezt teljesíteni, kivéve a sóbarlangban tervezett részt. Oda akkor kellett bemennünk, amikor a kinti fények nem voltak megfelelőek, amikor zenitben állt a nap. Sajnos egy technikai malőr megfelezte a barlangban felvett snittek számát, mert hirtelen elment az áram és több mint egy órát kellett várnunk a szerelőre, amíg megjavította. Az ezután következő két nap már jobban ment, és nem volt végzetes baki, de a sok túlóra nagyon kifárasztott mindenkit. A hangulat ettől még nagyon jó volt. Egészen pontosan 161 vágás van a klipben, úgyhogy rengeteg képre volt szükségünk..

- Mi volt a forgatás legemlékezetesebb momentuma?

- Egyértelműen a harmadik nap legeslegutolsó felvétele, amit azért hagytunk a végére, mert egy olyan füsttablettát kellett meggyújtanunk a műteremben, ami alkalmatlan a beltéri használatra. Már éjszaka volt, és előre összepakoltunk, így gondoltuk, hogy amíg a végérvényesen kipakolunk, addig elkezd kiszellőzni és reggelre már tudnak bent dolgozni mások. Nos ebből egy akciófilmekhez hasonló pánikszerű rohanás lett a fehér füstben. A felvétel után (egyszer vettük fel, mert egy ilyen füstbombánk volt) mindenki elkezdett menekülni a bűzből és evakuálni másokat, többek között a nagyon csinosan, a forgatás utáni bulihoz kiöltözött, alvó sminkesünket, Kovalik Natasát, aki direkt ezért jött ki Barcelonába. A füst annyira makacs volt, hogy Annával hajnali ötig kellett a teljesen nyitott műteremben ülnünk, pontosabban előtte az utcán, amíg eléggé tiszta volt a levegő ahhoz, hogy bezárjuk. A jelenet pedig mindössze 19 képkocka a klipben.

- A crowdfunding kampányban a legtöbbet adakozók ott voltak végül a forgatáson?

 - Az adakozók annyira önzetlenek voltak, hogy volt, aki az ajándékáért sem jelentkezett, nekünk kellett szólnunk nekik. Így végül senki sem élt a lehetőséggel, pedig szívesen köszöntem volna meg személyesen is a támogatást nekik. A magyar támogatóinknak ezúton is, még egyszer nagyon köszönöm és egyúttal az egész stáb nevében szeretnénk megköszönni azoknak a producer cégeknek is (PPM, Strawberry Films, Nomad Prague, Nomad India), akik maximálisan segítettek minket abban, hogy a megálmodott videót leforgathassuk.

Néhány werkfotó a klipforgatásról:

spacemedusa1.jpg

spacemedusa4.jpg

spacemedusa3.jpg

spacemedusa2.jpg

A werkfotókat a spanyol Tim Adami készítette. Még több kép a forgatásról itt látható.

Ez pedig a szintén Tim Adami, illetve Zságer Balázs forgatást megörökítő felvételeiből összeállt werfilm, amely alatt a Space Medusa Seres-remixe szól. Ez és a többi átirat (további remixerek: Headshotboyz, Tits & Clits, Belle Belle, Kuriouss, Add2Basket) október 24-én jelenik meg egy EP-n. 

Címkék: zagar kostil danila
https://recorder.blog.hu/2013/10/10/uj_zagar_klip_forgott_barcelonaban_exkluziv_werkfilm_es_interju_a_rendezovel
Új Zagar-klip forgott Barcelonában - Exkluzív werkfilm és interjú a rendezővel
süti beállítások módosítása