Egy éve működik a Facebook zenei platformja, amely nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket, pontosabban nem teljesít semmit abból, amit a cég maga elvárásként kitűzött a szolgáltatással szemben. Mik ezek az elvárások és miért nem teljesülnek? Elmondjuk.
A digitális zenei életet hosszú éveken át egyik legjobban foglalkoztató téma a Facebook esetleges szerepvállalása volt. Az elképesztő ütemben növekvő közösségi oldal érthető okokból kiváló alanynak tűnt, tűnhetett a digitális zene megreformálásához. A kiadók szeme felcsillant a folyamatosan növekvő, több száz milliós felhasználói tábortól, Mark Zuckerberg tanácsadói pedig folyamatosan a zenéről, mint a legfontosabb tartalomtípusról duruzsoltak a Facebook vezérének fülébe.
Aki szerette volna elkerülni a tartalomtulajdonosokkal való hosszú és nehézkes tárgyalásokat, ezért inkább a gaming esetében bevált, a Zynga-t előbb az egekbe (majd később saját hibájából a mélybe taszító) platform-modell mellett döntött. Így indult el 2011 októberében a Facebook zenei platform, amelynek - a fedélzeten mintegy 15 partnerrel - nem titkolt célja (volt), hogy a zenei tartalmak megosztásának a központja is a közösségi oldal legyen.
Zuckerberg három célt fogalmazott meg a platformot illetően: könnyű kezelhetőség, valós idejű zenekeresés, hasonló zenei tartalmak ajánlása.
Így, egy év elteltével nyugodtan kijelenthetjük, hogy a nagy várakozással várt platform érdemben egyik feltételt sem tudta teljesíteni. De nézzük, miért nem!
Könnyű kezelhetőség
A platformban résztvevő szolgáltatások esetében a zenék Facebookon való megosztása valóban könnyen és gyorsan megoldható. Az egyes szolgáltatások közötti átmenet azonban már messze nem ennyire könnyű és megszakításmentes. Ha például egy Spotify-alkalmazást használó barátunk megoszt egy dalt, akkor ahhoz, hogy meghallgassuk nekünk is meg kell nyitnunk a Spotify-t (ezzez pedig nyilván rendelkeznünk kell ott saját accounttal). Egy Spotify-t használó link más alkalmazásban való megtekintése pedig még ennél is bonyolultabb. A jó megoldásért pedig nem kellene messzire menni: a Youtube videóknál alkalmazott mód - azaz, hogy a videók a hírfolyamban. beágyazva jelennek meg - tökéletesen működne és még népszerű is lenne a Facebook zenei platformnál is!
A MICROSOFT ÚJ ZENEI PLATFORMJÁNAK SIKERESÉLYEIT IS LATOLGATTUK, ITT.
Valós idejű zenekeresés
A valós idejű zenekeresés, zenemegismerés legjobb eszköze tagadhatatlanul a Facebook, hiszen a barátaink által hallgatott zenéket sokkal szívesebben hallgatjuk meg, mint bármilyen algoritmus által ajánlottakat. Ennek megkönnyítése érdekében hozta létre a Facebook a Ticker-t, a jobb felső sarokban valós időben futó baráti aktivitásokat tartalmazó dobozt. A zenei tartalmak esetében ugyanakkor mindez nem elég; egy linkre, hogy X.Y. barátunk a Z szolgáltatásban éppen ezt hallgatja nem fogunk feltétlenül rákattintatni. De ha az egyes aktivitásoknál feltüntetnének olyan előadó specifikus információkat, melyek segítségével könnyen eldönthetjük, hogy érdekel-e minket az adott tartalom, máris motiváltabbak lennénk a belehallgatásra.
Hasonló zenei tartalmak ajánlása
A Facebook rendelkezik minden olyan adattal, know-how-val, ami ahhoz szükséges, hogy a felhasználói hírfolyamában a számukra legérdekesebb tartalmak jelenjenek meg. A zenei tartalmak esetében ez hatványozottan igaz, nem véletlen, hogy a legtöbb streamingszolgáltatás kulcsa, hogy a felhasználók számára korábbi aktivitásaik alapján ajánljon tartalmakat. A Facebooknak is meg kell tennie mindent annak érdekében, hogy a felhasználói számára ajánlott vagy azok hírfolyamában megjelenő zenei tartalmak valóban érdekesek is legyenek.
A Facebook zenei platformja tehát a saját maga által megfogalmazott igényeket nem tudja kielégíteni, ennek "köszönhetően" népszerűsége messze elmarad a remélttől, illetve attól, amit a játékplatform annak idején elért. Persze ennek ellenére, forgalomterelő hatását kihasználva a benne résztvevő szolgáltatók számára óriási segítség az új felhasználók bevonására.
A Facebook számára ugyanakkor nem ez a siker mércéje, hiszen a céljai is mások. Ahhoz, hogy a Facebook legyen az univerzális zenei platform, ahol a különböző szolgáltatóknál meglevő zenei tartalmakat megosztjuk az szükséges, hogy maga a platform támogassa is mindezt.
Pléh Dániel